Bur vid tävling?

På brukstävlingar ligger alltid hundarna i bilburen (alternativt i husvagnen om den är med), på agilitytävlingar (under utomhussäsong) ligger de i canvasbur i tältet. Brukar alltid ha med mig en canvasbur ihopfälld i bilen om jag så skulle behöva, de är supersmidiga att ha med tycker jag :)

15135977_1174661972623933_5682298795393954684_n.jpg

Ska börja rallykurs på torsdag och börjar fundera över tävlingspremiär i sommar :D. Då dyker ju en del praktiska frågor upp, som var hunden ska vara vid bangång, när matte behöver gå på toa m m. Sommartid är ju bilen ingen höjdare. Känner en del som också tävlar rally men de har passerat nybörjare så det är ju inte säkert vi åker på samma tävlingar/samma tider. Familjen kommer säkert och tittar på första tävlingen, men de är ju inte så intresserade att jag kan räkna med deras sällskap framöver.

Har alla ni som tävlar/ställer ut bur till era hundar eller har ni sällskap som kan hålla? Eller andra lösningar?

Om ni har bur, vilken sort och varför? (Galler, tyg m m).
Vill i så fall ha en som är lätt att bära trots att man har pigg hund i andra handen, som kanske glömmer att hon inte får dra när vi hamnar på en tävlingsplats...

Och hur vänjer man bäst in buren? Tänker i så fall först hemma, och sedan kanske ta med på en klubbträning och hon får träna på att ligga i buren?

Varför kan inte hunden vara i bilen?
Min ligger i bur i bilen varenda träning och tävling och det gäller för varenda hund jag sett på bruksprov. Öppen lucka och öppna rutor så brukar det vara acceptabel temperatur i bilen, undantaget riktigt varma och soliga sommardagar. Då får man leta skugga att ställa bilen i.

Min ligger i bur i bilen varenda träning och tävling och det gäller för varenda hund jag sett på bruksprov. Öppen lucka och öppna rutor så brukar det vara acceptabel temperatur i bilen, undantaget riktigt varma och soliga sommardagar. Då får man leta skugga att ställa bilen i.

Jag tänker just de tävlingar när parkeringen är långt bort. Att då gå dit och lämna hunden för banvandring eller toabesök blir ju omständligt och tar tid. Sedan kan man ju inte förutsätta att man kan stå i skugga. De flesta parkeringar är ju på öppna ytor och varma dagar känns det som att jag vill ha ett alternativ.
På träningar och liknande har hon annars inga problem att vara i bilen.

Jag tycker sällan jag kan lämna hundarna i bilen på rallytävling. Det är ovanligt med skuggplats och blir sjukt varmt i bilen på sommaren även om allt står öppet. Plus att det inte alls är ovanligt att det är en bit att gå och att man inte ser bilarna och inte kan ha koll på hunden.

Jag tycker sällan jag kan lämna hundarna i bilen på rallytävling. Det är ovanligt med skuggplats och blir sjukt varmt i bilen på sommaren även om allt står öppet. Plus att det inte alls är ovanligt att det är en bit att gå och att man inte ser bilarna och inte kan ha koll på hunden.
Ytterligare ett skäl att älska vit skåpbil - med korsdrag blir det aldrig varmt!

Hålls inte rallytävlingar på brukshundklubbar? Har aldrig varit med om att det är långt att gå från parkeringen till appellplanen.
Har aldrig någonsin haft bur med mig på någon tävling. Hundarna ligger i bilen med öppna rutor och öppen baklucka.

Hålls inte rallytävlingar på brukshundklubbar? Har aldrig varit med om att det är långt att gå från parkeringen till appellplanen.
Har aldrig någonsin haft bur med mig på någon tävling. Hundarna ligger i bilen med öppna rutor och öppen baklucka.

Välkommen till Värmland, här är det aldrig nära till något :D
Det är inte ens säkert att parkeringen är inom synhåll från tävlingsområdet.

Den jag hoppas debutera i är på en camping, så då kan det ju vara hur långt som helst mellan parkering och tävlingsplatsen.

Nej inte alla, det kan vara i olika inomhushallar, andra hundklubbar som typ Apollogruppen. Dessutom har en hel del BK jag tävlat på parkeringen långt ifrån planerna i alla fall på tävling.
Oavsett så är jag glad att jag har canvasbur många gånger då jag tycker det är smidigare. På min hemmaklubb har jag alltid hundarna i bilen om det inte är mycket varmt, för där är det nära till allt och man kan se hundarna hela tiden.

Tänkte inte på att vissa rallylydnadstävlingar inte hålls på brukshundklubbar. Då är det förstås smidigt med bur om det är långt till parkeringen. :)

Jag har en canvasbur och en gallerbur. Canvasen är smidigare men den andra säkrare om hunden skulle vilja bryta sig ut. Mina hundar brukar ligga och sova i buren, det blir som ett lugnt krypin. På agilitytävlingar utomhus står burarna i vårat tält. På lydnads och brukstävlingar brukar de få sitta i bilen brukar inte vara lika långt till parkeringen, lättar att välja var man ska parkera och att hålla koll på bil och hund.

Nu börjat titta på allvar på olika canvasburar. Vissa har tältpinnar så man kan sätta fast dem i marken. Bra att ha?
Undrar också vilken storlek som en vuxen goldentik skulle behöva. Min har ju inte växt färdigt så jag kan inte mäta...

Nu börjat titta på allvar på olika canvasburar. Vissa har tältpinnar så man kan sätta fast dem i marken. Bra att ha?
Undrar också vilken storlek som en vuxen goldentik skulle behöva. Min har ju inte växt färdigt så jag kan inte mäta...

Kan du inte fråga uppfödaren var denne har för burar eller tror sig veta vilken storlek som behövs?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 607
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka