Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska börja rallykurs på torsdag och börjar fundera över tävlingspremiär i sommar . Då dyker ju en del praktiska frågor upp, som var hunden ska vara vid bangång, när matte behöver gå på toa m m. Sommartid är ju bilen ingen höjdare. Känner en del som också tävlar rally men de har passerat nybörjare så det är ju inte säkert vi åker på samma tävlingar/samma tider. Familjen kommer säkert och tittar på första tävlingen, men de är ju inte så intresserade att jag kan räkna med deras sällskap framöver.
Har alla ni som tävlar/ställer ut bur till era hundar eller har ni sällskap som kan hålla? Eller andra lösningar?
Om ni har bur, vilken sort och varför? (Galler, tyg m m).
Vill i så fall ha en som är lätt att bära trots att man har pigg hund i andra handen, som kanske glömmer att hon inte får dra när vi hamnar på en tävlingsplats...
Och hur vänjer man bäst in buren? Tänker i så fall först hemma, och sedan kanske ta med på en klubbträning och hon får träna på att ligga i buren?
Varför kan inte hunden vara i bilen?
Min ligger i bur i bilen varenda träning och tävling och det gäller för varenda hund jag sett på bruksprov. Öppen lucka och öppna rutor så brukar det vara acceptabel temperatur i bilen, undantaget riktigt varma och soliga sommardagar. Då får man leta skugga att ställa bilen i.
Varför kan inte hunden vara i bilen?
Min ligger i bur i bilen varenda träning och tävling och det gäller för varenda hund jag sett på bruksprov. Öppen lucka och öppna rutor så brukar det vara acceptabel temperatur i bilen, undantaget riktigt varma och soliga sommardagar. Då får man leta skugga att ställa bilen i.
Ytterligare ett skäl att älska vit skåpbil - med korsdrag blir det aldrig varmt!Jag tycker sällan jag kan lämna hundarna i bilen på rallytävling. Det är ovanligt med skuggplats och blir sjukt varmt i bilen på sommaren även om allt står öppet. Plus att det inte alls är ovanligt att det är en bit att gå och att man inte ser bilarna och inte kan ha koll på hunden.
Hålls inte rallytävlingar på brukshundklubbar?
Hålls inte rallytävlingar på brukshundklubbar? Har aldrig varit med om att det är långt att gå från parkeringen till appellplanen.
Har aldrig någonsin haft bur med mig på någon tävling. Hundarna ligger i bilen med öppna rutor och öppen baklucka.
Hålls inte rallytävlingar på brukshundklubbar? Har aldrig varit med om att det är långt att gå från parkeringen till appellplanen.
Har aldrig någonsin haft bur med mig på någon tävling. Hundarna ligger i bilen med öppna rutor och öppen baklucka.
Välkommen till Värmland, här är det aldrig nära till något
Det är inte ens säkert att parkeringen är inom synhåll från tävlingsområdet.
Nu börjat titta på allvar på olika canvasburar. Vissa har tältpinnar så man kan sätta fast dem i marken. Bra att ha?
Undrar också vilken storlek som en vuxen goldentik skulle behöva. Min har ju inte växt färdigt så jag kan inte mäta...