Bundle of Muscle

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hittade en hemsida om ett "stuteri" eller vad de var för nått som hade en hingst som hetter Bundle of Muscle till betäckning.. Han var efter Muscles Yankee och bra modersstam har jag för mig, men hade inte gått någonting eftersom han blivit söndersparkad som unghäst.
vad jag tycker är märkligt är hur dom kan annonsera om en sån hingst? och sen tar över 10000 för honom?
Men samtidigt blir man lite intresserad.. man har ju drömt om Muscle Memory..
Är det nån som har koll på om han är godkänd? Stod nått om att han skulle avelsvärderas i mars..

Vad är det egentligen för regler? Visst finns det olika listor de hamnar på vid avelsvärderingen där vissa hingstarnas avkommor inte får gå premie? Har ju svårt att tro att den här ska hamna på nån a-lista

Kan nån av er vardagsexperter reda ut det här åt mig?

Sv: Bundle of Muscle

ja du får väl fråga den som äger hingsten.. h*n är nämligen en bukare, kommer dock inte ihåg vem det är på rak arm :angel: :D

Är lite kluven till att man annonserar en hingst vars avkommor inte kan reg. i stambokens första del.
Men framför allt är ju priset alldeles för dyrt.Dels har ju hingsten inga meriter,och moderstammen är väl inte dålig.Men inte den bästa heller,och inte minst gammal.

Är lite kluven till att man annonserar en hingst vars avkommor inte kan reg. i stambokens första del.
Men framför allt är ju priset alldeles för dyrt.Dels har ju hingsten inga meriter,och moderstammen är väl inte dålig.Men inte den bästa heller,och inte minst gammal.

ja precis.. har du koll på hur det där fungerar? vad finns det för indelningar och vad innebär det

ja precis.. har du koll på hur det där fungerar? vad finns det för indelningar och vad innebär det

Så länge hingsten inte är premierad så ska sto och hingst ägas av samma ägare senast sista december året innan betäckning.
Man får hem från STC ett papper på vilka egna ston som ska betäckas och de skall fyllas i och skickas in före betäckning.
Så har det inte varit innan.

Men de som äger hingsten i fråga har kanske betäckt sina egna ston och kan avelsvärdera honom på avkommorna.

Vi har samma situation på våran fransman som inte är premierad ännu, vi ska betäcka våra egna ston med honom i år men där är skillnaden han har meriter från Frankrike både i monté och trav men han skadades i guld på V75, han kommer aldrig tillbaka till tävlinsbanan för han är 11 år, så han ska avelsvärderas i nov 2007:banana: , sen är det alltid ett frågetecken om vilken stamboksdel han kommer att hamna i A1 fulla rättigheter att betäcka, stamboksdel B är att du som uppfödare inte får tillgodose uppfödarpremier ej heller starta i klassiska lopp som ex. Uppfödningslöpning, kriteriet, derby Breeders Crown för att nämna några. Jag tycker inte att man ska erbjuda att betäcka med ens egna hingst innan premiering , men man kan skicka ut en intresse anmälan på vilka som kan tänkas vara intresserad av att betäcka med hingsten, då har man lite underlag när premieringen är. Vi har en intresseanmälan på våran hemsida men inga priser utsatta pga kategori indelningen.

*Knapplån*
För en hingst som "Musse", som inte kommer att bli godkänd för stambokens första del, har det ingen betydelse om han premieras eller ej. Samma regler gäller oavsett. För att avkommorna ska få registreras i stambokens första del, gäller att man måste äga både sto och hingst före årsskiftet. Har man en gång upplåtit sin icke godkända hingst till allmän avel, kan man inte gå tillbaka till att ha den på egna ston, och få de i stambokens första del.
Vår plan var från början att avelsvärdera Musse. Anledningen till det var att i så fall finns en möjlighet att såsmåningom kunna höja hans avelsbokstav, om han visar sig förärva sig väl. För avkommor som produceras nu, har det ingen som helst betydelse om han är avelsvärderad eller ej, de hamnar i samma avdelning i stamboken oavsett.
Vi har nu iallafall beslutat att inte låta avelsvärdera honom trots allt, och vi är därmed öppna för prutning...:angel:
Denna information finns inte på vår hemsida ännu, då vår webmaster är sjuk.

Senast ändrad:

Fast man ser bara en svag bakgrundsbild av huvudet. Ville se en uppställningsbild.

Här kommer fler bilder på "Musse". De är tagna idag, i uselt "skjutljus", så jag har fått ljusa upp dem för att man ska se något. Så kvalitèn är inget vidare...
IMG_0335.jpg

IMG_0333.jpg

IMG_0332.jpg

IMG_0328.jpg

Men ändrades inte reglerna IGEN i nov förra året om egenhingst??

Inget som STC har informerat om officiellt, men det där med att inte få prma och få uppfödningspengar togs ju bort igen ???!!!! ...eller?

Tisdag 5 september, 2006
Varför kom inte regeln tidigare?

Det här har jag läst på Harald Hallens sida Travanalys, en sida som citerar Stig H Johansson för några år sedan:

”Avelsvärderingen är en omodern och onödig inrättning, vidhåller jag. Hur en liten grupp människor kan ta på sig ansvaret att styra över landets travavel är förvånande. Vad skulle vi förlora på att ha en helt öppen marknad, där uppfödaren själv fritt får välja hingst till sitt sto?" (Stig H Johansson, feb 2002).

Stig H är den störste i vår sport genom alla tider tillsammans med Sören Nordin. Två var för sig mycket kloka travsportmän som inte allt för ofta tyckt och tänkt lika. För ovanlighetens skull är dock de båda storheterna rörande överens i detta ämne.

Den svenska systemet med avelsvärdering där vissa hästar hamnar ute i kylan är fel väg. Detta är kanske det regelverk som upprör mig allra mest inom svensk travsport. Om det nu finns någon på STC som orkar läsa mina rader försök få någon ansvarig för detta spektakel att offentligt försvara dessa enligt min mening idiotier.

Men låt det bli ett försvar väl underbyggt så jag och många med mig förstår logiken med er krystade nya formel för användandet av travhingstar i Sverige.

Det finns ju hopp för STC. Äntligen har STC ändrat sig vad det gäller kassation av hingstar. Hade den nya regel som nu tillkommit funnits för några år sedan hade svenska nationalklenoder som Copiad och Zoogin aldrig behövt förnedras. Behandlingen av dessa två, bland de allra bästa travare födda i Sverige fick mig att må illa. Copiad och Zoogin kasserades som tack för lång och trogen tjänst.

Här följer STC information som fick mig att reagera.

"Oförändrat för egenhingstar 2007 Möjligheterna att använda egen ej avelsvärderad hingst på egna ston blir oförändrade 2007. Det innebär att avkommorna har samma starträtt och samma rätt till uppfödarpremier etc. som hästar som är efter kommersiella avelshingstar som klassificerats i stamboksdel 1A.

Intresset för att använda sig egen hingst är ganska stort i Sverige. Under 2006 har cirka 70 egenhingstar tillsammans betäckt runt 300 ston. Mest använd är Adams Hall med 29 ston, Double Eagle U.S. 22, Gallant Baron 16, Big Smoker 12, Kashner Hanover 12, Mr Drew R.L. och Blixt Pointer båda 10 ston. Nytt om avkommeprövning En del i avelsvärderingssystemet är att hingstarna avkommeprövas och betygsätts när de fått tillräckligt många avkommor. Minimiantalet ligger i många fall runt 20 - 25 avkommor fördelade på flera kullar.

De hingstar som godkänns tilldelas en värdebokstav som anger nämndens bedömning av förärvningens kvalitet: Elit = utomordentlig förärvning A = mycket god förärvning AB = God förärvning B = Godtagbar förärvning Hingstar med otillräcklig förärvning blev ej godkända och miste sin rätt att verka i kommersiell avel. I fredags beslöt STC på avelsrådets förslag att ta bort denna kassering av hingstar i samband med avkommeprövning. Anledningen är att dessa hingstar redan bedömts av marknaden och att åtgärden därför varken gör till eller från utan mest skapat irritation. Istället för att kassera hingstar införs värdebokstaven C för undermålig förärvning, men hingsten kan fortsätta verka i aveln med full starträtt för avkommorna".

Slut citat av STC.

När vi ändå är inne på avel. Jag blev stolt farfar idag strax före lunch! Farfar för första gången. Min son Alexander och hans Cattis fick en liten Harry i Umeå.

Farfar, jag? Ofattbart. Jag som nyss sprang i kortbyxor och skjöt slangbella, jag som nyss avslutat grundskolan....

Anders Lindqvist

ur hans blogg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka