Sv: Bundle of Muscle
Tisdag 5 september, 2006
Varför kom inte regeln tidigare?
Det här har jag läst på Harald Hallens sida Travanalys, en sida som citerar Stig H Johansson för några år sedan:
”Avelsvärderingen är en omodern och onödig inrättning, vidhåller jag. Hur en liten grupp människor kan ta på sig ansvaret att styra över landets travavel är förvånande. Vad skulle vi förlora på att ha en helt öppen marknad, där uppfödaren själv fritt får välja hingst till sitt sto?" (Stig H Johansson, feb 2002).
Stig H är den störste i vår sport genom alla tider tillsammans med Sören Nordin. Två var för sig mycket kloka travsportmän som inte allt för ofta tyckt och tänkt lika. För ovanlighetens skull är dock de båda storheterna rörande överens i detta ämne.
Den svenska systemet med avelsvärdering där vissa hästar hamnar ute i kylan är fel väg. Detta är kanske det regelverk som upprör mig allra mest inom svensk travsport. Om det nu finns någon på STC som orkar läsa mina rader försök få någon ansvarig för detta spektakel att offentligt försvara dessa enligt min mening idiotier.
Men låt det bli ett försvar väl underbyggt så jag och många med mig förstår logiken med er krystade nya formel för användandet av travhingstar i Sverige.
Det finns ju hopp för STC. Äntligen har STC ändrat sig vad det gäller kassation av hingstar. Hade den nya regel som nu tillkommit funnits för några år sedan hade svenska nationalklenoder som Copiad och Zoogin aldrig behövt förnedras. Behandlingen av dessa två, bland de allra bästa travare födda i Sverige fick mig att må illa. Copiad och Zoogin kasserades som tack för lång och trogen tjänst.
Här följer STC information som fick mig att reagera.
"Oförändrat för egenhingstar 2007 Möjligheterna att använda egen ej avelsvärderad hingst på egna ston blir oförändrade 2007. Det innebär att avkommorna har samma starträtt och samma rätt till uppfödarpremier etc. som hästar som är efter kommersiella avelshingstar som klassificerats i stamboksdel 1A.
Intresset för att använda sig egen hingst är ganska stort i Sverige. Under 2006 har cirka 70 egenhingstar tillsammans betäckt runt 300 ston. Mest använd är Adams Hall med 29 ston, Double Eagle U.S. 22, Gallant Baron 16, Big Smoker 12, Kashner Hanover 12, Mr Drew R.L. och Blixt Pointer båda 10 ston. Nytt om avkommeprövning En del i avelsvärderingssystemet är att hingstarna avkommeprövas och betygsätts när de fått tillräckligt många avkommor. Minimiantalet ligger i många fall runt 20 - 25 avkommor fördelade på flera kullar.
De hingstar som godkänns tilldelas en värdebokstav som anger nämndens bedömning av förärvningens kvalitet: Elit = utomordentlig förärvning A = mycket god förärvning AB = God förärvning B = Godtagbar förärvning Hingstar med otillräcklig förärvning blev ej godkända och miste sin rätt att verka i kommersiell avel. I fredags beslöt STC på avelsrådets förslag att ta bort denna kassering av hingstar i samband med avkommeprövning. Anledningen är att dessa hingstar redan bedömts av marknaden och att åtgärden därför varken gör till eller från utan mest skapat irritation. Istället för att kassera hingstar införs värdebokstaven C för undermålig förärvning, men hingsten kan fortsätta verka i aveln med full starträtt för avkommorna".
Slut citat av STC.
När vi ändå är inne på avel. Jag blev stolt farfar idag strax före lunch! Farfar för första gången. Min son Alexander och hans Cattis fick en liten Harry i Umeå.
Farfar, jag? Ofattbart. Jag som nyss sprang i kortbyxor och skjöt slangbella, jag som nyss avslutat grundskolan....
Anders Lindqvist
ur hans blogg.