Bundeschampionat för ponny

Boop

Trådstartare
Tittade lite i resultatlistorna från ponnyernas bundeschampionat och såg att en hingst vid namn Mentos fanns som pappa eller morfar i flera ponnyer. Vad är det för hingst?
Google är inte till så mycket hjälp här, resultatet blir godiset Mentos.;):D

Sv: Bundeschampionat för ponny

Mentos var efter en arabhingst, Merafic ox. Han lever inte längre men har tydligen flera söner i avel (10 st 2005). Han tävlade själv tom Msv hoppning.

Googlar du på Mentos +reitpony +hengst får du fram lite. Lägg sen till Merafic så borde du få fram mer! :)

ponyhe1.jpg

Brun f.1979 död 2006. 148 cm e.Merafic ox u.Sarnau Saphire (import från England) ue Weston Cuff Link - Gay Presto.Mamman är syster till den godkända hingsten Sarnau Royal Mint.
Mentos hade själv 30 segrar och 75 placeringar upp till MSV hoppning. Han har under flera år varit den ponnyhingst med det högsta avkommeindexet i hoppning i Tyskland.
Minnesartikel http://www.kvruf.de/presseberichte/ponyhengst-mentos-ist-tot-05-06.htm

Vet du om det finns någon sida med alla tyska ridponnyhingstar, typ som ASRP:s?

mödernet kommer från Sarnau-stuteriet och är mkt bra, samt kommer från en linje med bra hoppare i många generationer. Sarnauponnies förekommer flitigt i tyska stammar, uppfödare där insåg tidigt hur bra det blodet är.

Värt att veta är att den Svenska ridponnyhingsten Intermezzo e. Minotaurus har samma möderne linje som mentos.
Vill ni se hur hur det går ihop så gå in på Intermezzos hemsida via ASRP´s hemsida.

Intermezzo är mycket "smart" avlad med väldigt starkt hoppande blod på mödernet.
Peråke

Värt att veta är att den Svenska ridponnyhingsten Intermezzo e. Minotaurus har samma möderne linje som mentos.
Vill ni se hur hur det går ihop så gå in på Intermezzos hemsida via ASRP´s hemsida.

Intermezzo är mycket "smart" avlad med väldigt starkt hoppande blod på mödernet.
Peråke

Gemensamma nämnaren för Mentos och Intermezzo är stoet KILMESTON SAPPHIRE - men vilken stam stämmer för henne? Läser man i allbreed så är hon xx-WM i ena stammen och W sekt B - Anglo i den andra :confused:

Enligt Jahrbuchzucht und Sport (kan köpas på CD) är Kilmestone Sapphire (importerad från England) e. Gay Presto(fullblod) u. Kilmestone Deli(Welsh)
Mentos stamtavla kan du se här http://axxa.dinstudio.se/diary_4.html

Tack. Det ser nämligen ut så här i allbreeds databas:
http://http://www.allbreedpedigree.com/mentos2

Men det borde väl vara OK att ändra? Det är mycket som inte stämmer i den tyvärr...
Man kan aldrig lita på allbreedpedigree! Vem som helst kan ändra när som helst hur som helst!
Den korrekta härstamningen på Kilmeston Saphire är den som finns på stuteri Axxas hemsida, och det är den som är uppgiven i NPS ridponnyregister som jag har framför mig nu!

Tack. Väntar med spänning! Väntar också föl efter Axxas Intermezzo tills nästa år :D

Jag ska kolla i NPS registerna, och återkommer :)
Enligt NPS:
Kilmeston Delilah född 1956,
by Un-registed Tb-colt (ej registrerad fullblodsunghingst)
ex Rosemary (breeding unknown)(okänd härstamning)

Enligt HPPR (Hurlingham Polopony Register)
Kilmeston Delilah född dec 1955
by Un-registed colt by Silverdale TarragonXX
ex Rosemary
by Viking (norfolk roadster)
ex filly by Lady Kitty Ritson's Barb stallion out of pit pony.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 751
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka