Bult vs spruta

H

headstrong_

Har hittat en massa trådar om avlivning, men ingen om för- och nackdelar med de olika sätten man kan avliva med. Moderatorn får förlåta mig om en sådan här tråd redan finns.

Funderar på om hästen min är inne på sista versen, även om beslutet inte ännu är fattat. Om han nu skulle få somna in - vilket sätt tycker ni är snällast mot hästen?

Har pratat en hel del om detta på hästkunskapslektionerna, och funderar på att följa Strömsholms exempel med bult. Men vad tycker ni? Har hört många skräckhistorier om spruta.

Det kanske bör nämnas att jag vill att denna tråden ska fokuseras på just avlivningen, och inte vad kroppen ska bli av osv.

Sv: Bult vs spruta

jag föredrar bult om jag kan välja eftersom det går väldigt fort och hästen inget märker. men visst kan även det gå lite fel, vi har upplevt att bulten klickat en gång innan den fungerat och smällt av men det är ju inget som hästen har ont av.

den gamla injektionsvätskan är ingen hitt tycker jag eftersom det tar för lång tid och en del hästar kämpar länge, därimot den nya vätskan (samulose, eller hur det stavas) går lika fort och smärtfritt som bult, vi har fått använda injektion vid en del tillfällen under årens lopp med (inte alltid man kan välja)

resa sig i dödsögonblicket eller sprattla efter att den fallit kan hända både med bult och med spruta, har personligen upplevt det på både och, otäckt men hästen är ju redan borta.

Liknande trådar

Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 026
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Philosophia
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 146
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka