Bulorna igen ...

K

Koko_

Ja, jag skrev för ett tag sedan om att min häst fick bulor på ryggen av sadeln, ja, det var det jag trodde iaf.
Nu har han inte blivit riden sedan dess och bulorna har nu blivit fler och rätt stora. så jag undrar om det verkligen var sadeln eller om det är något annat. För mycket Protein? har kollat över foderstaten och räknat om lite och kommit fram till att han har ett väldans överskott av protein och ska balansera upp det med fosforbalans.

Men vad kan orsaken vara?
han är nu lite förkyld men ingen hosta och ingen feber. Kan något sådant hända om hästen blir förkyld? :confused:
har verkligen kollat alla orsaker jag kan komma på.
Någon som kan hjälpa?

Blir det inte bättre efter att jag organiserat upp foderstaten så blir det att tillkalla veterinären.

/Koko_

Sv: Bulorna igen ...

Har hästen täcke på sig?

Det blir ganska hett under ett täcke i vårsolen.
Då är det lätt att dom får hårsäcksinflammationer.

Täcket åkte av för några dagar sedan så han har gått utan nu ..
Hur ser en hårsäcksinflammation ut? Symptom?

/Koko_

smutskakor?
inte för ovanligt om de är lite skitiga och får en sadel på sig och sen svettas mycket, testa och skrapa lite med nageln och se vad som händer. bada henne med laktacyd och gnid extra noga vid knölarna.
Om det är en hårsäcksinflammation så är laktacyden milt bakteriedödande och väldigt bra att tvätta sår med och så så den grejar nog det med.

De kan ju var det med täcket, eller så är det något som hästen inte tål... Om han/hon bara har de på sommaren så är den förmodligen allergiskt mot någon insekt... Jag hade ringt till någon veterinär och frågat (att ringa kostar ju inget!!!) ;)

Okej, nja smutskakor tror jag inte att det är .
Men alltså, bulorna är som bulor, vet inte riktigt hur jag ska förklara men de är som bulor då man slagit sig.. det finns ingen skorpa eller liknande utan det är som bulor som är mjuka. lite komplicerat.
Kan någon förklara för mig hur proteinknölar, hårsäcksinflammationer ser ut? själva knölarna alltså.

/Koko_

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 724
Senast: prallan
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 407
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka