Bulor på ryggen ?

K

Koko_

Idag efter ridturen så hade min pålle små "bulor" på ryggraden och berdvid. Bara någon enstaka men jag vet inte vad det är för något.
Kan det vara från sadeln? Han Är(har) varit väldigt omusklad men börjar muskla på sig lite så kan det vara att sadeln börjar blir för trång och trycker ?
Tacksam för svar ! :bow:

/Koko_ :banana:

Sv: Bulor på ryggen ?

Snarare att sadeln glider och skaver. Förmodligen beror det på sadeln och/eller att hästen varit svettig och svetten sitter kvar + smutsig voljock. Om då sadeln dessutom inte ligger helt stilla utan t ex "vickar" eller glappar lite blir det skav på ryggen som blir inflamerad och det ser ut som bulor.

Var iaf teorin jag fick när min häst råkade ut för liknande ;)

Tips: tvätta vojlocken först och främst.
Lägg till teddypadd som tillfällig lösning (eller ett fluffigt schabrak eller liknande) och kolla sadeln :)

Okej ! jag har iaf inte upplevt att sadeln glider eller vickar! Och schabrak byter jag varannan dag. Ska kolla igenom sadeln.
Men om det nu är som du säger, är det farligt ?

/Koko*_ :bump:

Ja det kan mkt väl vara att sadeln inte passar, det gäller att hålla ögonen öppna när de lägger på sig muskler, lätt hänt att det blir trångt då..

Koko_ skrev:
Idag efter ridturen så hade min pålle små "bulor" på ryggraden och berdvid. Bara någon enstaka men jag vet inte vad det är för något.
Kan det vara från sadeln? Han Är(har) varit väldigt omusklad men börjar muskla på sig lite så kan det vara att sadeln börjar blir för trång och trycker ?

ser du bulorna direkt efter avsadlingen och har dom försvunnit efter nån timme? iaf sitter sadeln inte bra.. den täpper till blodådror och nerver i manken och då uppkommer bulorna.. fortsätter du att använda sadslen kan hästen få mer problem.. =/

Ja, jag vet att sadeln inte är bra då jag upptäckte bulorna. Jag har nämligen bara haft honom en månad ca. Fick med sadeln till honom då jag köpte honom. är på jakt efter ny och det har jag varit sen jag köpte honom, men det är inte det lättaste och det tar ett tag. Men hädan efter får det bli tömkörning, löshoppning och promenader tills vi hittat en ny sadel som passar !

Bulorna försvann inte då jag sadlade av utan dom var kvar och det var dom även nu ikväll när jag var ute och kvällsfodrade!

Tack för dit svar !

/Koko_

Har du bytt foder? Har hästen ätit något olämpligt?
Dessa bulor kan vara foderknölar, och när man lägger på en sadel kan porerna irriteras av just sadeltrycket och bakterier kryper då lätta in och inflammerar knölarna, det du bäst kan göra är att ta reda på orsaken som jag sa i början, och sedan att badda med alsollösning och gärna skippa täcket när solen är framme på dagarna, då torkar dessa knölar ut. Vill du rida så vänta tills det blivet bättre med knölarna och sedan kan du skaffa en fårskinnpad och lägga under , närmast ryggen för att slippa problemen igen.

Hoppas det löser sig!

I mitt fall var det ju sadeln som var största boven.. Bulorna försvann nämligen när han inte blivit riden på ett tag pga hälta.

okai, då vet du vad det är och kommer att åtgärda det, och man kommer långt med kontakten mellan häst och människa med mycket markövningar =)
och som sante svarade, badda med alsollösning så torkar knölarna bort fortare..

hoppas att du hittar en sadel som passar bra :)

kan det säkert vara, men kolla över foderstaten också,
har för mig att hästar kan få som knutor i huden av för mycket protein

Det sägs bara vara en myt att hästar får knölar på ryggen av för mycket proteiner.. =/ det är iaf det jag fått inbankat i mitt huvud när jag sagt "protainknölar" och fått skäll för det på foderforumet..

Koko_ skrev:

Kolla gärna in
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html

Ett inlägg i debatten iallafall :smirk:

Tack för länken !
Men det är inte så dom ser ut. Dom är liksom mjuka och som bullar. Trycker man på dom så sjunker dom ihop och lyfts upp så fort man släpper. Kan det vara så att sadeln trycker mot ådror eller något i den stilen? :crazy:

Så får min häst också och det är bara när han har sadeln på sig = sadeln sitter inte bra = matte får rida barbacka eller hänga i tömmar/grimskaft i skogen istället. :D

Skulle nog skippat sadeln helt, gjort lite från marken och när bulorna läkt köpt en ny sadel som passar( gärna låta en sadelutprovare komma) och badda med alsollösning- just för bakteriedödandet skull och låta hästen få sol så att de torkar ut och försvinner...men om de inte försvinner får du ta ut en vet. som kollar hästen...tänk åxo på om det kan vara något olämpligt hästen ätit och då fått denna allergi reaktion.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: Emiro
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka