bulor på ryggen

C

countess88

min häst har några ulor på ryggen , inte sår och det är inte kala fläckar utan bulor som är hårda huden ser likadan ut vetten skulle kolla hennes tänder och då frågade jag om hennes bulor och hon sa att det var pga sadeln "hade då redan ridit barbacka i 2 veckor pga att jag tyckte sadeln var för trång" tog ut sadelprovaren och hon sa då att det inte fanns en möjlighet att det kunde vara sadeln hon trodde att det var "foderknölar" iaf så sa båda 2 att dom inte komma försvinna i första taget har nu på slutet mest tömkörd på en skada jag fick för kankse 5 veckor sedan och nu har knölarna försvinnit men det har kommit nya så hon var inte utan dessa en period .

vad kan detta va och vad ska jag göra åt dom ? hon ömmar inte heller och vad jag kan känna så sitter dom under huden dock inte helt 100% säker

Sv: bulor på ryggen

Kan det vara regnskållor? I sådant fall ska du inte vara där och pilla, mer än när du tvättar med något speciellt. Sök på det så kan du få tips om hur och vad du gör.

läste på det men det är väl typ skorpor / sår av något slag"säg till om jag är ute och cycklar" dom här är bara runda ca 1 cm och ingen hudskillnad

En stallkompis till mig hade endast små runda "bulor" på ryggen och under magen, såg ut som gigantiska insektsbett efter ett tag. Hur länge har hon haft bulorna? Om jag inte är ute och cyklar så blir de som skorpor efter ett tag, särskilt om man pillar på det, men sen ska de väl ramla av, av sig själva. Är inte helt uppdaterad.. men det går ju att kolla upp.

Det är mycket vanligt med sk foderknölar på en häst. Kan visa sig lite överallt, men främst på ryggen, troligtvis pga nötning från utrustning...men även ryttare som rider barbacka nöter ju. Orsakas av hårsäcksinflammation, insekter, atopi, trauma, foder mm. Gör en utredning med vet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka