Bullmastiff

sammi

Trådstartare
Är i planeringsstadiet att börja leta valp och har funderingar på bullmastiff!

Skulle vilja veta för och nackdelar med rasen om det är ngn som har en. Har även vart inne på rottweiler men känner att psyket på en bullmastiff passar mig bättre, rätta mig om jag har fel, har fått för mig att rottisen är skarpare (med undantag, precis som det finns undantag hos bullarna).

Sambon har haft en bulle förrut och är mest inne på den linjen. Har även en kompis med en rottis som är världens goaste hund, men hon säger själv att han är mer som en bullmastiff i sätt och psyke och honom har jag fastnat för!

Men som sagt, alla synpunkter och fakta är bra så ge mig både bra och dåliga erfarenheter! :)

Sv: Bullmastiff

Vad ska du ha hunden till? Om du vill jobba med hunden kan du ha en Rottweiler, om inte, ska du inte ha en. Det är brukshundar som MÅSTE få jobba!! Och då inte fysiskt endast utan mentalt, med spår, lydnad osv.

Jag tycker du ska tänka igenom vad du vill ha hunden till, när du vet det, så kan du kolla vilka hundar som passar in på dina önskemål :).

Oavsett vilken ras du köper, vad oerhört noga med uppfödare och att denne är seriös.

Jobba med hunden ser jag som en självklarhet :) Har haft hund hela mitt liv så jag vet vad det innebär!

Var mest inne på för och nackdelar (sjukdomar mm.) på dom båda raderna, främst bullmastiffen.

Självfallet är valet av uppfödare noga och jag vill inte ha en hund som inte är reggad i skk. Köpet ligger i framtiden då jag vill ha tid att hitta bra uppfödare, sunda föräldrar och lära mig mer om olika linjer inom raserna.

Detta var mest för ätt få personliga åsikter och upplevelser :)

Okej, vad bra! Men Bullmastiff och Rottis känns ju som två helt olika typer av hundar... Därför menade jag att du ska fundera över vad DU vill att hunden ska ha för egenskaper. Rottisen är ju verkligen en brukshund som kräver stimulans därefter.

(följande kommer från bullmastiffklubbens hemsida)
Som kuriosa kan nämnas att två av de tre Bullmastiffer som varit ute på korning fått godkänt
på mentaldelen, att det finns ett antal Bullmastiffer med titlar inom både lydnad och spår samt
ett par Bullmastiffer som är tjänstehundar. Det går alltså alldeles utmärkt att arbeta med sin
Bullmastiff, men om man har ambitionen att göra detta ska man också inse att den inte är
någon brukshund, att den ofta inte har den arbetsvilja, leklust, föremålsintresse och sociala
kamplust som krävs och därmed kan vara en ganska frustrerande (om än underhållande)
arbetskamrat.

Klart man ska jobba med sin hund oavsett ras, däremot fortsätter hjag hävda att rottisen och mastiffen är två skilda raser med olika egenskaper och att du bör köpa hund efter vad du ska ha den till.

Senast ändrad:

Absolut är det två skilda raser, det är jag medveten om!

Som jag skrev om min kompis rottishane som är mer som en bullmastiff som jag fastnat för så innerst inne lutar det nog åt bulle :)
Det som skulle vara kul är personliga erfarenheter så man har mer än bara ren rasfakta på internet!

Tjena, här är jag

DSC01294-2.jpg

Smärt och fin, inte mycket till mat man får i det här huset! Jag försörjer mig delvis själv med en och annan död mus eller kanin (stallkatten brukar lämna bakkropparna).

DSC01361.jpg

Ben och ben, vill du ha benet så varsågod, jag hittar på nåt annat.

DSC01196-1.jpg

Då går jag kanske ut och gräver en grop.

DSC01294.jpg

Tyckte du inte gropen var bra, jag som gjorde så gott ja kunde.

DSC01365-1.jpg

Som bulle vill man ha det bekvämt, jag gillar att slappa.

DSC01338.jpg

Barnbarnen här varit här, bäst att kolla att de inte lämnat nåt godis på matbordet, hoppsan, blev överraskad, var visst inte så poppis, se min snopna min. Men kolla ljusstakarna, inte rubbade jag dem inte. Smidig som en katt.

Hej från C, min matte skrattar varje dag.

Hej Sammi (sammi)
- när rottisfolket blir gamla skaffar de bullmastiff - läste jag någonstans för länge sedan - och så är det med mig.
Jag har haft 2 rottisar, 1 tik (av Räddningsverket godkänd räddningshund), 1 hane och det har blivit/varit underbara hundar efter mycket jobb.
Nu som äldre (70 år) ville jag ha samma typ av hund - men mindre krävande så det blev en bulle.
Skillnader mentalt och övrigt:
Mindre stål i bullen.
Mindre "will to please", lite taxlik faktiskt, typ "ja, jag hörde att du ropade, jag kommer, ska bara göra klart det här först". En rätt självgod typ faktiskt, klarar sig själv, inga problem att lämna ensam från första stund, tar sig då en slummer.
Rottisen vänlig tills integriteten överträds, då morr.
Bullen i samma situation agerar passiv sittdemonstrant.
Storlek, utfodring, matintresse, sjukdomar ungefär desamma.
Bullen mera "clown" än rottisen, verkar faktiskt ha humor.
Träning: javisst - men nu vill jag göra nåt annat.

Jag väcker liv i den här tråden för jag är också före detta rottisägare som blivit sugen på en bullmastiff. Dock har jag lite funderingar på det här med psyket. Vi har en rhodesian ridgeback idag som låter väldigt lik bullen till sättet och henne kan jag få tuppjuck på ibland, just för att det känns som hon pekar finger.

Rottisens "will to please" älskar jag men vet inte om jag orkar med en arbetande hund till, nu. Mitt mål är inte elitlydnad eller tjänstecert men däremot tycker jag att bevakningsträningen är rolig för både mig och hunden. Då är frågan kommer en bulle vara intresserad av lydnad/spår/bevakning på en lägre nivå över huvudtaget?

Någon vänlig själ i Uppsala/Enköpingstrakten som är ägare till en bullmastiff och kan tänka sig att få hembesök?

om du är i närheten av varberg någon gång får du gärna komma och hälsa på. Här bor en bullmastiff tjej på 5 år. Vi har tränat det mesta och även tävlat lite lydnad. problemet är att bullarna har dåligt föremålsintresse, det är dårmed svårt att hitta bra belöningar när man tränar. Använder man bara godis blir det lätt för segt.
Visst går det att träna med en bulle, men du får ingenting gratis. Man blir lätt avensjuk när man ser andra hundägare lägga en boll i fickan och hunden börgar genast bjuda på diverse konster. Mina kurskamrater brukar nufiket titta ner i väskan för att se vad jag har för lustiga leksaker med denna gång. Man får vara väldigt påhittig och fantasifull med ett stort tålamod när man tränar. Å andra sidan skulle jag inte vilja byta hund med någon!;)

Tack för inbjudan :-), är jag i närheten av Varber kommer jag absolut höra av mig.

Det där med föremålsintresset är ju naturligtvis ett "problem", träningen underlättas ju naturligtvis massor med det. Jag själv är mer den lugna typen och orkar inte riktigt motivera hur länge som helst. Men frågan är väl egentligen om det finns en önskan till samarbete över huvudtaget.

Som sagt jag jämnför med vår RR-tik och hon tycker att föremål och godis också för den delen är kul i 3 minuter, sen kan hon bli stående, titta på mig en stund och vända och gå åt ett annat håll. Även om mina rottisar inte alltid tyckt att de ska göra som jag säger så har det i alla fall funnits en kommunikation.

Det känns som en semestertripp till Varberg bör inplaneras...

kl

Som nån redan sa; var mycket noga med uppfödaren! Se efter vilka sjukdomar och problem som finns i släkten ifall du vill ha bullmastiff. Allergier och överkänslighet är tyvärr vanligt hos denna ras. Annars är båda raserna trevliga, om man bara är villig att arbeta med dem (precis som alla hundar...)

Det här med att vara noggrann med uppfödare - självklart. Men vad innebär det i praktiken, vad ska jag kolla/fråga efter?

I rottisvärlden vet jag många uppfödare som följer SKK, rasklubbens riktlinjer mm men ändå avlar vidare på linjer med epilepsi tex för att där finns inget skrivet än. Hur kommer man åt sånt?

Du frågar rakt av vilka sjukdomar eller besvär som finns i släkten. Du kan be om att få kontakta folk som har hundar från samma kennel/släkt, fråga runt hos andra uppfödare och ägare.

Man bojkottar såna uppfödare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 910
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V