Bula på framknä, samt diffus hälta

Barock-Pinto

Trådstartare
Jag tänkte höra med er här inne om någon har en teori om vad som kan ha hänt.

För drygt två veckor sedan ramlade min häst i hagen, och slog i höger framknä rätt ordentligt på en sten. Knät svullnade upp dagen efter händelsen. Därefter växte svullnaden nedåt och gick när den var som värst hela vägen ner till kotan. Hon visade inte någon hälta, utöver en viss stelhet som kom av svullnaden i sig. Veterinären trodde inte det var någon fara, utan tyckte hon skulle gå i hage, samt ta skritt turer så att svullnaden skulle gå ned fortare. Har därefter skrittat henne varannan dag, samt låtit henne gå i hage som vanligt.
Nu har svullnaden gått ned, men kvar mitt på knät sitter en rätt ordentlig bula. Den är inte totalt stenhård, men inte heller ren vätska. Hon är inte öm på den, utan det går att klämma ordentligt utan att hon reagerar. Idag visade hon en rejäl hälta i traven från det skadade benet. Ledde runt henne en stund medans jag väntade på en tjej som skulle hjälpa mig att kolla när jag sprang med henne. När jag sedan sprang visade hon en mycket mer diffus hälta som verkade flytta sig mellan frambenen. Vad betyder detta??!!
Vi ska in till klinik nästa vecka för undersökning och utredning, men skulle vilja ha lite råd ifrån folk som kanske sett något liknande.

Sv: Bula på framknä, samt diffus hälta

Har haft en häst som halkade i den kullerstenslagda stallgången, slog i knäet och fick liknande symptom som de du berättar om, dock inte jättehalt.

Tyvärr skadades knäet så illa att det inte gick att göra något för hästen, det fick bli en promenadkuse.

Kanske helt OT men mitt sto har en bula på ena framknäet.
Hur hon fått den är lite ovisst då det uppkommit före jag köpte henne, men jag vet att det pga en skada på ledkapseln och att det är ledvätska i bulan.
För övrigt så kan hon inte "låsa knäet" om hon t ex står uppbunden i gången-om man knackar bakom knäet viker sig benet. Och det ger en viss rörelsestörning i skritt beroende på tempo.
Men ont av det har hon inte, det vet jag :)

Vad var det som hade skadats i knät på din häst? Jag är rädd att det gått en flis eller något liknande. Min är inte heller jätte halt. I skritten märks det knappt någonting, men i traven märks det. Ibland syns det tydligt, och ibland är det ytterst lite.... Det är det som gör det så svår läst. Hur mycket ridning tål din häst i dagsläget?

Patrici: Vet du om din häst blev halt efter sin olycka, eller har hon varit opåverkad hela tiden?

Märkte att det blev lite tvetydigt där, så jag förtydligar. Hon visade alltså en rejäl tydlig hälta när jag travade henne första gången. Därefter ledde jag henne en stund i skritt, och traven därefter var reaktionen betydligt mindre, även om man fortfarande kunde se en hälta.

Jag kommer faktiskt inte ihåg, det var himla länge sedan nu. Vi utredde det inte djupare på kliniken utan nöjde oss med diagnosen och prognosen att promenadhäst nog var rätt yrke.

Har inte kvar hästen, men vet att den fungerar fint på den låga nivån.

Tyvär vet jag inte hur den uppstod.
Men hon är varmblodstravare, och hon gick på travet tills 9 års ålder då jag köpte henne.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 261
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka