Bula på benet :´( Snälla svara!

C

CarolineNSV

Upptäckte idag en bula på Bakbenet. Sidan av hasen ngt längre ner. Ska se om "svullnaden" gått ner imorgon.
Vad kan det vara? Han ömmade ingenting, vad jag kände eller vad jag kunde se. Jag kylde det litegrann iallfall.
Kan det vara ett stort bromsbett(!), knuta?
Tacksam för svar!

MVH Caroline

Sv: Bula på benet :´( Snälla svara!

har du haft hästen länge? brukar du kolla där? annars kan de ju vara ett överben, men då är det ju hårt..

Annars: finns de nåt litetlitet sår? isf klia bort rugan och kläm.. se om du får ut nåt var

Nej, knappt 3 mån. Men jag tycker jag borde upptäckt det. Jag har kännt igenom han varje dag.

Det är hårt, så det kanske är överben då? Vad gör jag då.

Om inte de går över till i imorgon, då borde jag väll kontakta veterinär.

Såg inget sår :/

vid ett överben gör man inget. Det som det låter. Ett ben. De kan få det när de har fått en smäll, oftast som föl. det blir som en utgjutning men man gör inget.
Hur stor är knölen? De flesta överben jag har sett är som stört 3-4 cm "högt" och lika brett.

Svårt o säga hur stor den är men kanske, 4 cm bred, och 1.1/2 cm utbuktnad (högt).

Han verkar ju absolut inte ha ont av det. Men kanske kan få?
(Om jag utgår från att det är överben)

jag har aldrig hört talas om att de kan få ont av det, flera av våra och måånga i travstallet har det, även de framgångsrika.

Räkna inte med att har får ont.

Ok, tack :)

Läste det nånstans när jag googlade runt, stod att det kunde uppstå hälta.

Men går "bulan" ner? eller kan jag rida... ?
Tänkte om jag ska behandla det på nått sätt?

är det på insidan så bör du kontakta vet och spattröntga..

ska rita bild på hur en spattknöl ser ut, vänta några minuter bara..

En galla?

tiouttefuttigasmåtecken

Sitter på utsidan.

galla?

Hmm, i vilket fall som helst, hur ska jag göra, känner mig förvirrad!

Eftersom jag heller inte haft han länge (slutet av maj) känns det ännu jobbigare...

En mjuk vätskefylld bula (kan vara relativt hårda också) Jag skulle gissa på att det är en hasledsgalla, en bula av ett litet sår eller ett bett. Svårt att säga också när man inte sett eller klämt på den.

Ok.
Om det är en hasledsgalla, kan jag rida som vanligt? ska jag kontakta veterinär?
Eller hur ska jag gå tillväga?

Angående Överben, så gjorde man inget?

Förlåt om jag är tjatig och trög, men vill ju göra det bästa för hästen! :)

Verkar konstigt med ett överben där, men man vet ju aldrig med de små livena :p
Man brukar inte göra så mkt. Jag har smort med löksoppa+cortison för att försöka stoppa bildningen av det.

Är inte hästen halt så TROR jag inte att det ska vara ngn. fara. De flesta hästar är ju lite galliga till och från. Sen kan ju gallan, om det nu är en galla, peka på en lös benbit eller en inflammation/irritation i leden, men samtidigt så behöver det ju inte vara ngt. sådant alls heller.

ShowFile.aspx

hittade en bild på nätet angående hasledsgalla (på insidan på denna).

Men såhär stor o svullen är det inte på min, det sitter istället en mindre knöl "nedanför" hasen. utsidan.

?

OJ!!! Kan man ens kalla det galla? Den var ju superstor isf!

Det har inte förändrats någonting, men nu tycker jag mig hela benet är större än det andra, jag har fått "nojja" tror jag.
Skritta han iallafall idag så han fick röra på sig litegrann. Inga för mig synliga markeringar.

Jag upptäckte dock en mindre bula längre upp, men den var typ mjuk, men där såg det ut som ett bett/sår där lite hår försvunnit.

Vad är regnskållor?

Skrev detta nedan i en annan tråd igår som handlar om samma sak, tror ni det kan va överben, eftersom han har börjat belasta annorlunda.? han är 6 år.;

Nu överväger jag att min nya häst har fått överben V.B UTsida. precis nedanför hasen, sidan. Är det farligt ställe?

Jag kan inte tro att jag överansträngt honom, jag har ridit lugnt och skrittat mest, men det sista även travat. När han fått upp kondition.

Har ridit på gräs, då han går barfota just nu, eftersom han var VÄLDIGT Felskodd när jag fick honom nyss (slutet av maj). Lång i tån och annat. hemskt skodd.

Har en jätte duktig hovslagare, som ordnar upp detta på bästa vis.

Men till saken;

Kan överbenet bero på att han fått en annan benställning nu?
Att han belastar annorlunda?

Han har ju faktiskt i stort sett haft denna felskoning (VANVÅRD vill jag kalla det) i hela livet tills nu...

Om det inte ömmar eller är varmt, går det bra o rida honom som vanligt, eller vad är det bästa jag kan göra?

Jag tycker att det låter som ett överben. Min pålle har fått två st nu, ett fram/utsidan och ett bak/insidan. Vad jag har hört så är det enda med det att dom kan bli lite mer galliga i det benet dom har ett överben när dom blir äldre. Men hästen har inte ont av det eller något. Tror faktiskt att jag själv har ett överben på smalbenet.... Och min syster har något liknande i sin panna efter en golfboll..... tillbaks till ämnet:
Tycker inte att du ska oroa dej. Rid som vanligt ifall du inte hittar ytterligare fel.

knapplån

rider ett 5-årigt sto som har ett överben, som hon har haft sen hon var föl. Hon är till salu, och jag är lite intresserad av henne.
Undrar om ett överben är minus i kanten för en häst som ska användas som ridhäst, främst hopp?
Har inte pratat med ägaren, men priset är ju ändå ganska högt, så
det borde ju inte var det. Hon rids ''normalt'' idag.

Så som stallchefen i mitt stall förklarade för mig så är ett överben inget farligt. Nästan alla hästar har det från unghäststiden. Det enda minuset var att dom vid äldre dar lättare blir galliga i överbensben. Ett överben försvinner oftast med tiden, men det tar måååångaaa år. Det som kan påskynda läkningen är linementering och lindning, för att öka blodgenomströmmelsen.
Det är vad jag har fått höra.... det är ju svårt att hitta info om det på nätet....

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Lotti
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10