Bula i pannan - vad kan det vara?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Katrinne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 646
K

Katrinne

Min häst fick från ena dagen till den andra en stor hård bula i pannan när han gick på bete. Finns inget jag kan komma på som han kan ha slagit sig emot. Gräsbete, slätt med stalet runt (vita plaststolpar, el).

Om den andra hästen på betet sparkat honom i pannan så borde det ju vara mer märken?

Trodde ett tag att det var getingbett? Såg ett litet sår. Men nu har det gått fem veckor och bulan är kvar. Har sjunkit något i läge. Vad tror ni?

En mamma i stallet som är sjuksköterska trodde det var ett bett och att det är så hårt i ansiktet att det inte har någonstans att ta vägen...

Han gillar när man känner och håller på med bulan, den är stenhård. Ingen varbula eller så.

Inte snyggt dock... Tror ni den försvinner? Vad göra? Nu har det gått en månad....

Sv: Bula i pannan - vad kan det vara?!

Du beskriver min förra häst låter det som. Han fick också en hård bula på betet. Veterinären rubricerade det som spark av annan häst och vad som blivit var broskbildning/överben och på min häst gick det inte bort.
Inbillade mig vissa dagar att bulan hade minskat men det hade den inte naturligtvis.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 797
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: Lindsen
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 395
Senast: Tarantino
·
Hästvård Ett av mina ston hade fått en bula i huvudet för ett par veckor sen. Den sitter framför/nedanför ögat, i pannan liksom - svårt att...
Svar
9
· Visningar
4 450
Senast: ellen2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka