Buköppning

Wild Rein

Trådstartare
Finns det någon med erfarenheter av buköppning? Hur hästen klarat det, om den överlevt och eftervård med rehabilitering?

Har ett sto som efter grava koliksymptom igår fick åka in på klinik, beslut togs i samråd med veterinär att söva och buköppna, om det var skador på tarmarna skulle vet tala om det och sedan genast avliva stoet på operationsbordet. Fanns ej skador på tarmarna, vet tyckte då att stoet skulle få en chans till överlevnad. Troligen har hon en enterit i början på tunntarmen, så dom pushade stoppet vidare ner till blindtarmen för att den som var frisk skulle jobba vidare stoppet. Nu står hon på intensivvård med medicinering och under de närmsta tre dygnen är avgörande för att kunna jobba vidare, tarmen måste igång igen. Hon klarade första svåra prövningen då hon kom upp efter op och var förvånansvärt pigg.
Idag på fm hade hon något hög puls så hon ska sondas för att kolla av magsäcken...

Frågar inte efter buköppnandets vara eller icke vara då det beslutet redan fattats utan vill höra efter andras erfarenheter när det gäller buköppning!
Tack på förhand

Sv: Buköppning

Det är nog svårt att svara på buköppningar generellt utifrån din frågeställning. Buköppningen innebär ju en påfrestning för hästen pga själva ingreppet, men just ingreppet kan vara livräddande i en del fall. Det är ofta mer avgörande för prognosen vad som är grundproblemet, hur tidigt det åtgärdas och sedan hur hästen svarar på behandling efter buköppningen mm.

Så, för en individuell häst finns det ofta någon slags prognos, sett i procent, där man tittar på hur det går för andra hästar med liknande sjukdomar som buköppnats. Men det är sannolikhetskalkyler, som baseras på många hästar, och inte så lätt att översätta när man pratar om individer.

Har varit med om en buköppning, den hästen var så sjuk att veterinären ville avliva direkt på stallplan när hon kom. Men den åkte till klinik, öppnades och klarade sig utmärkt. Lång konvalescens med en del komplikationer, men kom tillbaka och klarade sig utmärkt som tävlingshäst igen. ( tror faktiskt att den öppnats tidigare).

/B

Min 08 blev bukoperarad i Torsdags, 31/1..
Nu får han box vila en vecka.. 5 min promenad om dagen.. Han får absolut inte belasta sig liksom.. Tarmframfall är det minsta man vill ha..
Han ska kollas i operationssåret/ärret minst två ggr dag.. Smärtstillande antibiotika så klart..

Veckan där på får han gå ut i en liten sjukhage.. Fortfarande 5 min promenader *2..

Vecka 3-4 ska Jag visst kunna mortionera honom lite mer..

Ska bli spännande och se hur han återhämtar sig.. ,tycker det är svårt att hålla honom lugn inne, han börjar acceptera det lite, men tycker han inte är så lugn som han borde vara med tanke på riskerna om man säger så.. :/

Varit med om 2 ett sto som fött flera föl, hon klarade det inte...
En vallack, gick bra helt återställd...

En av mina hästar buköppnades för många år sedan (-94). Op gick bra och även allt runt omkring. Har för mig att hon fick boxvila med promenader i ett par veckor, kändes som en evighet med en överladdad fyraåring. Inga problem att sätta igång henne efteråt, tävlades även lite.

Två år senare var det dock dax igen, men då var tarmarna förstörda så hon avlivades på op bordet.

Det är nog svårt att svara på buköppningar generellt utifrån din frågeställning. Buköppningen innebär ju en påfrestning för hästen pga själva ingreppet, men just ingreppet kan vara livräddande i en del fall. Det är ofta mer avgörande för prognosen vad som är grundproblemet, hur tidigt det åtgärdas och sedan hur hästen svarar på behandling efter buköppningen mm.

Så, för en individuell häst finns det ofta någon slags prognos, sett i procent, där man tittar på hur det går för andra hästar med liknande sjukdomar som buköppnats. Men det är sannolikhetskalkyler, som baseras på många hästar, och inte så lätt att översätta när man pratar om individer.

Självklart förstår jag att det är ett oerhört komplext ingrepp som då dessutom kan ha en oändligt massa orsaker till ingreppet som skiljer sig mycket åt.
Trots en hel massa år med hästar har jag aldrig ställts inför valet ens, inte haft någon som krävt ett ingrepp i buken. Jag vet ju hur svårt det är både under och efter en bukoperation. Jag har ingen erfarenhet och inte sån djup kunskap om ingreppet, känner mig därför lite hängande i luften, jag tycker om att veta så det här är jobbigt :crazy:
Mitt sto är enligt vet förvånansvärt piggt och fräscht efter op, det sa dom redan snart efter uppvak. Vet ju att då inga ingrepp gjordes på tarmarna så är prognosen ofta lite bättre än vid tarmingrepp.

Nu är vi inne på det fjärde dygnet efter operationen, och hon har klarat dom 3 första kritiska dagarna och det med bravur enligt vet, hon vill äta, svarat så bra på medicinerna så dom minskat ner dom, allt ser då väldigt positivt ut enligt vet.

Det jag tycker känns oerhört jobbigt är att hon till råga på allt är dräktig, fölning beräknad i slutet av April :(
I min värld känns det som att det ger stoet sämre chanser, att behöva föla och ta hand om ett föl under en lång och svår rehabilitering? Nu vet vi ju inte om fölet överlever medicineringen som vi ju valde att ge trots riskerna för fölet, allt för att ge stoet en bättre chans till överlevnad....
Ja, jag vet inte....

Har varit med om en buköppning, den hästen var så sjuk att veterinären ville avliva direkt på stallplan när hon kom. Men den åkte till klinik, öppnades och klarade sig utmärkt. Lång konvalescens med en del komplikationer, men kom tillbaka och klarade sig utmärkt som tävlingshäst igen. ( tror faktiskt att den öppnats tidigare).

/B

Vilka var komplikationerna?

Min 08 blev bukoperarad i Torsdags, 31/1..
Nu får han box vila en vecka.. 5 min promenad om dagen.. Han får absolut inte belasta sig liksom.. Tarmframfall är det minsta man vill ha..
Han ska kollas i operationssåret/ärret minst två ggr dag.. Smärtstillande antibiotika så klart..

Veckan där på får han gå ut i en liten sjukhage.. Fortfarande 5 min promenader *2..

Vecka 3-4 ska Jag visst kunna mortionera honom lite mer..

Ska bli spännande och se hur han återhämtar sig.. ,tycker det är svårt att hålla honom lugn inne, han börjar acceptera det lite, men tycker han inte är så lugn som han borde vara med tanke på riskerna om man säger så.. :/

Vilken var diagnosen på din häst?
Har du tagit hem honom från kliniken? Min blev ju op i Onsdags, den 30/1 alltså, står fortfarande kvar på klinik, men om hon återhämtar sig i den här takten kommer vet skicka hem henne nu i början på veckan, det gör mig livrädd kan jag säga....

Min valack buköppnades 2009. Han opererades natten mellan torsdag och fredag och fick komma hem onsdag veckan efter. Han hade komplikationer och fick plasma när han stod på kliniken. Det är lite pyssel när dom kommer hem men allt gick bra. Han stod på box ca en vecka sedan ut i sjukhage, om du inte har någon, bygg en hög och rejäl. Min pålle hoppade staketet andra dagen i sjukhagen, fick förstärka och höja tråden.

Min lilla älskade ponnyskrutt buköppnades i maj 2010. Det var en lång och svår händelse (skrev en tråd om det då, där det står ganska utförligt hur det var för oss: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1046921&page=2).

Han fick komma hem efter tio dagar, och återhämtade sig väldigt väl när han väl var på hemmaplan. DOCK blev vår glädje inte helt långlivad. Bara någon vecka efter att han kommit hem märkte vi en vit fläck i ena ögat, det stod även nämnt i journalerna, så vi la inte jätte mycket energi vid det. Men efter ännu ett tag märkte vi att synen borde försvinna på det ögat, och sedan kom samma symptom på andra..

Våra veterinärer stod som frågetecken, och vi hade haft turen att komma till en av Sveriges mest framstående ögonveterinärer. Hon var vår ängel och hade kontakt med andra veterinärer från USA, Danmark och Tyskland - men alla slet sig i håret över hur det här hade hänt och vad det berodde på.
Från början trodde vi att det "bara" var vanlig katarakt som av slump kommit i samband med buköppningen, men ingen hade sett katarakt vara så elakt och snabbskridande.

Det hela slutade med att ponnyn fick åka till Danmark och genomgå en op på det (då) friska ögat. Operationen ansågs lyckad - men synen fortsatte att försvinna. Veterinärerna drog då slutsatsen att det antagligen var så att bukoperationen (som tagit längre tid än det anses brukligt att låta en häst ligga buköppnad på op-bordet) startat en förgiftning i hans kropp, vilken sedan satt sig på synnerven. De hade, som sagt, aldrig sett detta tidigare - men då operationen tagit så lång tid så var det deras enda ledtråd, de var dock ganska övertygade om att det hela hängde ihop.

Så drygt ett år efter buköppningen fick vi tyvärr låta vår vackra springare :love: lämna oss för grönare ängar..

Det är vår historia, och alla konstigheter som följde, men tror inte att du behöver vara så värst orolig över att just detta (med synen) ska ske!

Håller tummarna för er, och hoppas att allt går vägen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka