Buköppnad häst

IslandsJulia

Trådstartare
Hej! Min häst fick akut buköppnas efter att han fått kolik och sedan blivit sämre och det blev tarmvred. Han har nu haft boxvila i snart 5 veckor (på onsdag 5 veckor) och ska efter 6 veckor gått få gå ut i liten hage samt börjas att markarbetas lite! Lyckliga jag hihi :)

Men jag tänkte här kolla om någon har tips på hur man kan markarbeta en häst som inte får trava för mycket och inte heller något jätteavancerat, men att man ändå bygger muskler. Han har tappat så otroligt mycket muskler och är jättesmal. Så tänkte ta dessa 6 veckor till innan jag kan rida, till att bygga lite muskler i hans taniga kropp.

Som sagt, tips!! Alla tips är välkomna.
:)

Sv: Buköppnad häst

Tömkör eller jobba hästen på långa tyglar i skritt. Du kan ju också jobba hästen vid hand, dvs vanligt träns eller kapson och så går du bredvid hästens bog istället för att rida. Antar att hästen är stel och omusklad om han stått så länge så mycket lösgörande skrittarbete, volter, serpentiner. Öppna och sluta är toppenövningar tycker jag, då kommer man åt bakbenen så att de trampar under ordentligt. Skritta över bommar på rakt och böjt spår så att han får lyfta på benen och använda magmusklerna lite. Ut och promenera, gärna i skogen över stock och sten och uppför och nerför backar.

Tack för svar! Ska jag absolut göra, har ju såklart fått promenera med honom två gånger om dan ca 30 minuter varje gång under veckorna i boxen :) Men musklerna har ju tynat bort på stackarn :( Lite har han kvar men inte lika mycket som innan!
Men ska nog börja med lite att "rida hästen från marken" med lite bommar och volter :);)

Smart! Får försöka hitta en väg i närheten som inte är allt för jobbig och inte alltför lätt heller :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 314
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka