bukigt föl.

paradox

Trådstartare
har lite funderingar kring hullet på min 6 månaders fölunge som jag fick hem förra veckan. Han är pigg och glad och fin i pälsen. han ser inte smal ut, men när man kommer närmare ser man att han är vass i ryggen och toppig på korset, revbenen känner man lätt, och han är bukig.

så ska han väl inte vara? mask hörs det i bakhuvudet på mig, men han ska vara regelbundet maskad, senast för 3 veckor sedan men ivermectin (stavning).
eller kan han ha brist på något? uträknad foderstat kommer imorgon, proteinbrist? vårat hö ska ha närmare 95% smältbart, men han har bara ätit det en vecka ju..

så vad ska jag göra?? amaska igen? avakta?? vet.?

Senast ändrad:
Sv: bukigt föl.

Skicka in ett träckprov så har du svar ang mask. Det är ju inte allti de är vad de 'ska' vara (avmaskade t ex).

Men jag tror inte du har mask som svar utan det där är ganska klassiska exempel på proteinbrist.

Sen, vadå närmare 95% smältbart???? Du räknar smältbart protein i gram (per kilo eller per kilo TS)

Vad menar du med 95% smältbart? Det låter som proteinbrist och allmän undernäring. Vill du kolla hur det står till med mask så skicka in ett träckprov. Hur är han avmaskad tidigare i år?

Alexandra_W skrev:
Sen, vadå närmare 95% smältbart???? Du räknar smältbart protein i gram (per kilo eller per kilo TS)

ja de vetefan..jag hoppades att någon skulle fatta, för det var vad stallägaren sa, och det skulle tydligen vara mycket bra. har inte fått se höanalysen själv, och är inte så väldigt bra på det heller, :o så jag litar på andra (utbildade självklart) som får räkna ut foderstat.

men tack för svaren, då hoppas jag på att en bra foderstat rättar till problemet..eller??

Han kanske menar 95g smältbart råprotein? Men det intressanta är ju då om det är per kg foder eller per kg torrsubstans. Men det låter ju lovande. Be att få se analysen själv. Även om andra gör foderstaten så skadar det ju inte att börja lära sig själv.

Har själv köpt ett liknande föl för drygt en månad sen! Såg fin ut på håll, jag kom inte nära eftersom hon var helt ohanterad. När jag fick hem henne och kunde studera närmare fick jag en smärre chock. Ingen överlinje, manken som en vass klippa, ryggraden som en ås, inga muskler att tala om någonstans, galliga ben och otroligt bukig. Dock var min inte jättefin i pälsen, utan lite tovig, glanslös och ganska långa strån på den taniga rumpan.

Avmaskade direkt med Banminth och ut kom en ofantlig massa låååånga, tjocka, vita spolmaskar! Avmaskade ett par gånger till, nu senast med Bimectin (alla hästarna samtidigt). Plus att jag har analyserat ensilage (TS 28% med kvot på 10) + uträknad foderstat med kvot på drygt 9. Fölis foderstat ligger på 57-62 MJ och 529-581 smrp, lite beroende på hur mycket ensilage hon trycker i sig (6-8 kg).

Nu, efter drygt en månad, ser jag skillnad. Hon är rundare över ryggen, har fått synliga muskler på rumpan och skinkorna. Även bogpartiet är kraftigare och halsen är inte lika smal. Gallorna är dessutom borta. Pälsen är tjock och glansig. Så visst finns det hopp!

Min ska dessutom avmaskas i vinter med Rintal (jan-feb).

Glömde...

Mitt föl är fortfarande relativt bukig, men det tror jag främst beror på undernäringen och det tar ju mer än en månad att komma tillrätta helt med. Men jag ser det som ett långsiktigt projekt!

Har en fölunge hemma som ffa har den där päronmagen du talar om. Han är blank i pälsen, rund över rumpan och hyfsad över ryggen men revbenen känner man tydligt!

Gjorde träckprovskoll eftersom han bara har gått på tidigare ej hästbetade marker och inte borde ha mask (avmaskad vid 5 v resp mot bandmask i augusti). Han hade INGA maskar alls men är hemskt dålig på att pilla i sig det lilla kraftfoder han får, så jag kan mkt väl tänka mig proteinbrist...

Nyfiken fråga; varför avmaskar du mot bandmask i augusti? Har ni konstaterat problem med bandmask? Annars är det på våren man tar den "för säkerhetsskull" om man ändå har ett pyrantel-år.

hej alla

har nu fått se höanalysen. 79g/kg foder tror jag det var(har den inte här) vad stallägaren svamlade om et jag itne..menjag tror att det komemr lösa sig. ser redan skillnad framförallt på en rundare rumpa, nu efter snart 2 veckor.

tack alla för hjälpen. ;)

Mest för att ägaren till det andra stoet inte hade avmaskat mot Bandmask på länge och för att just föl skulle avmaskas med Banminth/Pyrantel vid 2 mån ålder. :smirk: Mao sambandet mellan det avmaskningsmedlet och hennes önskan att maska mot bandmask gav det...

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som vet vad det är egentligen? Jag har ju haft min ena häst i 17 år och haft ”trivselfläckar” några enstaka säsonger, både vinter...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 777
Senast: cello
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka