Bukigt föl

Sv: Bukigt föl

Inte_Ung skrev:
Det är dessutom en myt att man kan driva på tillväxten för mycket med maten.
För om det vore så, så skulle ju alla föl som går på sommarbete förväxa sig.
...
Tillväxten är genetiskt kodad och det enda som man kan göra är att se till att alla näringsämnen finns för att utnyttja genetiken.
.

Nja –snarare är tillväxtmålet – vuxenstorleken och tillväxttaktpotentialen genetiskt bestämt. Med tillväxttaktpotentialen avses hur fort fölet kan växa om man hela tiden ger så mkt näring och energi som fölet kan få i sig.

Frågan är då – är det bra att kontinuerligt ligga på hästens övre gräns för tillväxttakt? Det finns inga slutgiltiga svar här men det finns en hel del studier som visar att defekter i skelett och ligament uppkommer lättare vid övergödning.

I naturen växer hästdjur sakta under vintern och fort under sommaren. När man gjort experiment med en grupp föl som fått under sitt minibehov under vintern med sådana som fått över behovet har man sett att de snålt utfodrade växt mindre under vintern men sen växt i kapp de andra under sommaren.

Jag menar inte att förespråka att man ska ge fölen för lite mat naturligtvis men frågan är om det kan vara risker att ge en ras som är fullvuxen först vid 5-6 år så väldigt mkt mer än deras behov kontinuerligt första vintern.
Dock vore det ett intressant långtidsexperiment men då skulle man ha kontrollgrupp och i ö lika förhållanden.
 
Sv: Bukigt föl

Jag trycker inte i fölungarna "hur mycket som helst".

Jag utfodrar enligt uträkning på hippocampus.slu.se och så räknar jag inte med att mjölken längre ger någon direkt näring utan mest tröst och ett litet vätsketillskott.
På människor så är det okej att ammade bebisar blir så runde som de blir, och jag är säker på att det gäller även för fölungar.
Mina föl är jämnvuxna, välmusklade, glada, pigga, vackra och definitivt inte bukiga.
De leker mycket och utvecklas väl.

Efter vad jag har förstått från ditt inlägg så var det du som hade ett problem med ditt föl, jag har inga problem med mina.

Vem är det då som gör rätt?

Om man sätter fölungar och deras mammor på fri tillgång av ett bra ensilage med 110g smältbart råprotein/kg torrsubstans så får man samma resultat i näringsintag på fölungarna som jag.
För man kan nog räkna med att de lyckas att sätta i sig minst 6kg ensilage med en torrsubstans på 65%.
Denna typ av uppfödning är den i särklass vanligaste bland framgångsrika uppfödare av idag.
Tyvärr så kan jag inte använda ensilage, då jag inte gör av med en bal inom den hållbarhetstid som balarna har.
Detta är synd, då jag skulle kunna köpa ett sådant ensilage för ett bra pris av en av mina grannar.

Det samma gäller ju på betet, inte sätter man munkorg på fölen för att begränsa deras näringsintag.
 
Sv: Bukigt föl

HelenaHandberg skrev:
Frågan är då – är det bra att kontinuerligt ligga på hästens övre gräns för tillväxttakt? Det finns inga slutgiltiga svar här men det finns en hel del studier som visar att defekter i skelett och ligament uppkommer lättare vid övergödning.
Då så är frågan "Vad är övergödning?".
Feta föl är ju aldrig bra.
Men mina föl är inte feta, bara jämt vuxna och välmusklade.
Trådskaparens föl bedömer jag vara magert, så där kan jag inte se någon risk för övergödning.

I naturen växer hästdjur sakta under vintern och fort under sommaren. När man gjort experiment med en grupp föl som fått under sitt minibehov under vintern med sådana som fått över behovet har man sett att de snålt utfodrade växt mindre under vintern men sen växt i kapp de andra under sommaren.
Nu så är jag mera rädd för den där snabba ikappväxningen på sommaren än för en jämn tillväxt under hela uppväxten. Så jag försöker att mata på så att det inte skall bli några tillväxthopp.
Mina föl är sent födda och skulle kunnat varit på bete nu i stället som 5 månaders.
Trådskaparens föl är tidigt fött och skulle också kunnat vara på bete igen.
Mina föl kommer att vara på bete om 5 månade när de är 10 månader.
Skall jag då gå ut och sätta munkorg på dem så att de inte blir övergödda?

men frågan är om det kan vara risker att ge en ras som är fullvuxen först vid 5-6 år så väldigt mkt mer än deras behov kontinuerligt första vintern.
Men jag anser inte att de får mer än de har behov av.
Jag räknar med att de blir små D-ponnyer i storlek, och dessa behöver så här mycket mat.
Om de nu skulle få för mycket, så borde de ju bli feta, eller hur?
Och de är inte feta, de är lagom i hull.
 
Sv: Bukigt föl

FTW skrev:
Öööhh? :confused:

Detta var ju något helt nytt.
Jag aldrig läst att överutfodring skulle vara OK.

Men detta visar ju bara hur subjektiva sanningarna om hästuppfödning är - en del säger att man i princip ska svälta unghästar så att det växer långsamt, en del säger tydligen att man kan trycka i dem precis hur mycket som helst.

Jag tror nog ändå att jag går på den linje som de flesta här verkar hålla.

Man kan inte styra hur hästen växer, däremot kan man styra så att dom får i sig det dom ska då dom behöver det.
Hur i hela friden ska dom annars kunna bygga både muskler och skelett????
Det är lögn att hålla ungar tunna för att dom ska växa långsamt.
Sådana blir bara "efter"

Tänk bara logiskt. Håller vi ner maten för barn också???

Vi trattar i våra föl mycket mer än många här.
Och ja. I stort sett alla passerar röntgen utan kommentarer/anmärkningar.

Visst kan man räkna på exakt mängd protein t.ex...men hur räknar ni då om det är 20 minusgrader och ungarna går på lösdrift????
Hur gör ni då med energin??????

Vart har kunskapen om att ungar ska ha bästa fodret med högsta protein och bra sammansättning tagit vägen?
Om en unge är bukig så har man gjort fel.
Antingen full med mask eller fel foderstat.
Lika vanligt med båda orsakerna...frågan är bara varför man väntar tills dom blir att se ut så där... :confused:

AM
 
Sv: Bukigt föl

FTW skrev:
Vi har ett föl (10 mån) som är väldigt bukigt, men revbenen känns tydligt, alltså är han inte fet, men ack så uppblåst.

Han får 525 g SMBRP och ca 63 MJ (Lyckas inte få i honom mer energi, trots 2 dl olja)

Enligt en gammal tråd kan bukighet bero på proteinbrist.
30 % av proteinet kommer från kraftfoder, resten från hösilage.
Kan jag öka kraftfodret ytterligare för att få upp proteinet mer, eller kommer jag att överutfodra då?

Vad kan detta bero på? :confused:
Det ser faktiskt inget vidare ut.
Om du använder dig av någon krafft-produkt och har värden på ditt hö eller ensilage så hjälper de dig med olika alternativ på foderstater.
 
Sv: Bukigt föl

Inte_Ung skrev:
Då så är frågan "Vad är övergödning?".
Feta föl är ju aldrig bra.
......
Men mina föl är inte feta, bara jämt vuxna och välmusklade.
Om de nu skulle få för mycket, så borde de ju bli feta, eller hur?
Och de är inte feta, de är lagom i hull.

Nej, de behöver inte bli fetare utan de kan i stället växa fortare – alltså hela tiden ligga på toppen av sina tillväxtpotential. Det är det som känns litet tveksamt för mig. Historiskt har ju rasen följt årstidsväxlingarna i sin tillväxttakt och man kan undra vad som händer om man driver dem till maxtillväxt tidigt. Kanske händer inget negativt men det är litet en öppen fråga.
 
Sv: Bukigt föl

Men varför kan du aldrig hålla dig på en normalt sansad nivå? Varför måste du alltid bemöta varje fråga om föl med att "du har fött upp tvåtusen föl och alla är jättefriska och bäst, och alla andra gör FEL FEL FEL!!"
Har du ingen fostran alls i vett och etikett och allmän hövlighet ?

Svar som ditt ger ju inte ett smack, annat än att du eventuellt får gapa av dig lite PMS.
Så snälla - bidra med ditt outtömliga kunnande (?) eller köp en box-boll!
 
Sv: Bukigt föl

HelenaHandberg skrev:
Jag skulle inte riktigt våga driva en saktaväxande ras så kraftigt första vintern
Är denna rasen inte lika beroende av näring som andra raser?
Kan det vara en utbredd näringsbrist hos denna ras som gör att dom anses växa så långsamt?
 
Sv: Bukigt föl

Det är det som känns litet tveksamt för mig.
Varför ska just denna rasen stå tillbaka när forskning visar att hästen, oavsett ras, inte far illa av en jämn tillförsel av näring under uppväxten?
man kan undra vad som händer om man driver dem till maxtillväxt tidigt. Kanske händer inget negativt men det är litet en öppen fråga.
Kanske kan det hända något posivit vid ett nytänkande?
Tänk om den jämna näringstillförseln bidrar till att stärka allmännhälsan, immunförsvaret, och gör att rasen slipper exem eller andra allergier som skulle kunna relateras till lågt immunförsvar eller obalanserad foderstat/näringsintag? ;)
 
Sv: Bukigt föl

Hon säger inte att hon över-utfodrar, utan att hon inte vill underutfodra. Viss skillnad! Sen är det andra som spekulerar i hur mycket protein mjölken innehåller. Vilket är högst individuellt och omöjligt att svara på via internet, anser jag. ;)
 
Sv: Bukigt föl

HelenaHandberg skrev:
man kan undra vad som händer om man driver dem till maxtillväxt tidigt. Kanske händer inget negativt men det är litet en öppen fråga.
Jag vet vad som händer om de får för litet mat under första vintern, och det misstaget gör jag inte om.
Det blev dåligt, mycket dåligt på de vuxna hästarna sedan.

De seriösa uppfödare som jag har besökt på Island, de ger sina avvanda årsföl fri tillgång på hö i en liten lösdrift nära boningshuset.
Och med tanke på att Islänskt hö har en mycket hög proteinhalt, så blir det nog ungefär samma näringsintag som mina fölungar får.
Om jag minns rätt så brukar Islänskt hö ligga mellan 80-130g på det smältbara råproteinet per kg hö.
Så jag tror faktiskt att man vet vad som händer vid utfodring för full tillväxt.
 
Sv: Bukigt föl

Jösses vilket inlägg!
Skall du ha någon hjälp eller?

Jag tappade totalt sugen.
Svält ihjäl din stackars fölunge bäst du vill.
Du frågar efter hjälp, men dissar svaren.

Hej då och tack för mig.
 
Sv: Bukigt föl

Ber om ursäkt. :o

Formulerar om frågan.
Varför tittar man mer på kvoter än hästen???

Detta är inget direkt riktat till dig utan det stora antalet trådar i ämnet ifråga.

För du måste medge att frågan Mager häst- trots den kvoten, eller smällfet häst-trots den kvoten är oerhört vanlig på foderforumet.

PMS har jag däremot inte.. :D
AM
 
Sv: Bukigt föl

Nafayette skrev:
Ber om ursäkt. :o

Formulerar om frågan.
Varför tittar man mer på kvoter än hästen???

Detta är inget direkt riktat till dig utan det stora antalet trådar i ämnet ifråga.

För du måste medge att frågan Mager häst- trots den kvoten, eller smällfet häst-trots den kvoten är oerhört vanlig på foderforumet.

PMS har jag däremot inte.. :D
AM

Jag tycker faktiskt att det är FTW som ska be om ursäkt :mad: :mad:
 
Sv: Bukigt föl

Lånar knapp...

Eftersom hennes föl är mager och bukig så är det uppenbarligen något som fattas hästen, man kan inte stirra sig blind på kvoter utan man MÅSTE SE PÅ HÄSTEN OCKSÅ!

Allt för många går stenhårt på kvoten och glömmer att titta på hästen...
 
Sv: Bukigt föl

FTW skrev:
Men varför kan du aldrig hålla dig på en normalt sansad nivå? Varför måste du alltid bemöta varje fråga om föl med att "du har fött upp tvåtusen föl och alla är jättefriska och bäst, och alla andra gör FEL FEL FEL!!"
Har du ingen fostran alls i vett och etikett och allmän hövlighet ?

Svar som ditt ger ju inte ett smack, annat än att du eventuellt får gapa av dig lite PMS.
Så snälla - bidra med ditt outtömliga kunnande (?) eller köp en box-boll!
Men hoppsan vilket trevligt sätt att bemöta någon som tar sig tid att besvara dina frågor... :mad: :smirk:

Du har ju tydligen gjort "fel" någonstans... :smirk:

Har du ingen fostran alls i vett och etikett och allmän hövlighet ?
Det saknar du tydligen!!! :devil:
 
Sv: Bukigt föl

martha skrev:
Jag tycker faktiskt att det är FTW som ska be om ursäkt :mad: :mad:

Ibland så får man vika ner sig för dom som skriker högst..
Det är enklast så..
För det är sättet att uttrycka sig på som avslöjar hur mottaglig man är för information och råd.

Att vi möjligtvis fött upp så många föl är något som FTW har kastat fram förut..Vissa retar sig på andra..
Och FTW retar sig på mig..
Det var jag som var dum som över huvud taget skrev nåt från början..
Borde ha förstått..
Som någon skrev här innan..
Hon får behålla sin bukiga häst för sig själv..
Kanske miniräknaren kan hjkälpa istället.. :devil:

Ajöss
AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp