Bukigt föl

F

FTW

Vi har ett föl (10 mån) som är väldigt bukigt, men revbenen känns tydligt, alltså är han inte fet, men ack så uppblåst.

Han får 525 g SMBRP och ca 63 MJ (Lyckas inte få i honom mer energi, trots 2 dl olja)

Enligt en gammal tråd kan bukighet bero på proteinbrist.
30 % av proteinet kommer från kraftfoder, resten från hösilage.
Kan jag öka kraftfodret ytterligare för att få upp proteinet mer, eller kommer jag att överutfodra då?

Vad kan detta bero på? :confused:
Det ser faktiskt inget vidare ut.
 
Sv: Bukigt föl

Är han avmaskad ordentligt?

Får inte hästen i sig tillräckligt med energi så kan den heller inte ta vara på proteinet i foderstaten. Kanske behöver du höja både energi och protein.

Vad får han nu för foderstat? Analysvärden på hösilaget?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukigt föl

Det behövs mer protein, en Smrp/MJ-kvot på minst 9,5 tills han är ett år.
 
Sv: Bukigt föl

Han är avmaskad!

Hösilaget har 5,6 MJ och 48 g SMBRP. Jag föröker ockkså tratta i honom ett par kilo hö med 9 MJ och 60 g SMBRP per dag för att få upp energin, men hö verkar inte smaka längre ...

Jag räknar med att han får i sig 5 kg hösilage och 1 kg hö per dag.

Som kraftfoder ger jag 1,1 kg av en mix av olika Krafft-pellets plus olja, och detta ger 19 MJ och 160 g SMBRP per dag.

Jag har haft hur svårt som helst att komma upp i energi utan att få ett rackarna proteinöverskott, och det lär ju inte vara bra om det kommer från kraftfodret. Ska jag ändå öka kraftfodret för att få upp energin?
Problemet är att tidigare gav jag mer kraftfoder för att få upp energin, men dels blev ju proteinhalten rätt hög, dels blev han så mätt att han inte orkade äta hösilage, och då sjönk ju alla värden igen ... :(
 
Sv: Bukigt föl

Jessica skrev:
Det behövs mer protein, en Smrp/MJ-kvot på minst 9,5 tills han är ett år.

Jag har läst och hört 8 :confused:

Kan jag då öka kraftfodret, eftersom han inte kan äta mer grovfoder?
 
Sv: Bukigt föl

Du kan byta ut en del hösilage mot lusern hackad strå så får du mer protein naturligt från grovfoder (om han äter det).

Sen finns det proteinrika kraftfoder som man inte behöver ge så mycket av.

Vilka Krafft produkter använder du nu?
 
Sv: Bukigt föl

Groov och Protein.
Ska lägga på ett par hekto lucern också. :idea:
 
Sv: Bukigt föl

Mitt hbl/vbl föl på 7½ månad ligger på en kvot på 8.2. Han får SMRP: 502 och MJ: 61. Det klarar han sig gott och väl på. Är ordenligt rund, man känner knappt revbenen och ryggen är alldeles platt. :D
Han diar iofs dagtid fortfarande osså vilket lär kunna göra sitt till.

Vad är det för ras på din?
Självklart är alla olika individer och kräver olika. Din kräver ju uppenbarligen mer.
Som någon annan sa, byt ut lite hö el hösilage mot Lucern Hack, det har jag gjort, min älskar hacket.
Han får även KrafftPlussGrön vilket är mkt proteiner i.
 
Sv: Bukigt föl

FTW skrev:
Han är avmaskad!

När och med vad? Tänk på att även om man avmaskat korrekt kan fölet ha MYCKET mask. Jag skulle skicka in träckprov för att vara på säkra sidan.
 
Sv: Bukigt föl

Med Noromectin, både i höstas, som de andra och nu härförleden.

OM ett föl ändå har mycket mask - vilka men kan de få av detta framöver? (Om vi nu förutsätter att man gör något åt det, förstås.)
 
Sv: Bukigt föl

Jag tänker också mask - hur är pälsen och ögonen. Skicka in träckprov är nog en bra ide.
Är han pigg o busar av sig. Har han svårt att hålla hull blir han ju bara ruggigare i denna skitvinter och rör sig ännu mindre och äter ännu sämre.
 
Sv: Bukigt föl

Det finns spolmaskstammar som ivermectiner har sämre verkan på, så absolut skulle jag rekommendera träckprov.
 
Sv: Bukigt föl

Träckprov får det bli!

Annars är det en pigg krabat, som leker och busar, har fin päls och verkar allmänt frisk. Men träckprov blir det i alla fall.
 
Sv: Bukigt föl

Vill bara säga att jag håller med Magdalena och övriga som skrivit träckprov. Min unghäst har alltid varit avmaskad enl konstens alla regler, jag är noga med hagarna och hon har även varit på stor flock där de växelbetar med nöt och hagarna rimligtvis borde ha väldigt lågt parasittryck. ÄNDÅ har jag haft mycket problem med mask på denna häst (idag 2,5 år). Hon har också krävt enorma mängder MJ/smrp och inte kunnat äta allt hon behövt. Efter två (förmodligen) maskrelaterade kolikanfall har jag slutat att lita på att det räcker med avmaskning och kör med träckprov. Då får man ju dels reda på vilka maskar hästen har och också hur mycket. Jag har även gjort träckprov på de andra hästarna samtidigt och de har nästan alltid 0 epg. Folket på SVA och vet. som jag pratat med förklarar det med att vissa hästar helt enkelt är mycket känsligare för maskangrepp. De andra är ju vuxna och har förmodligen hunnit få bättre immunitet mot mask.

Så gör träckprov med jämna mellanrum så slipper du proppa i maskarna mat i onödan ;)

Vildvittra
 
Sv: Bukigt föl

Huga, det är alldeles för litet täthet i maten som du ger.

Jag ger mina 5 månaders Islandsföl med förväntad vuxenvikt 350kg:
0,7kg lusern med 122g smältbart protein,
0,6kg krossad blandsäd,
0,6kg pellets med 135g smältbart råprotein
0,6kg pellets med 90g smältbart råprotein
Och så räknar jag med att de får i sig 3,5 kg hö med 40g smältbart protein.

Totalt 85,4+48+81+54+140=408g smältbart protein.
Och de är ännu inte avvanda.
De är mycket vackra och välmusklade.
Absolut ingen bukighet och ett bra lager av hull.

Små föl kan inte äta hur mycket hö som helst, så man måste lägga till ganska mycket annat mera näringstätt.

525g smältbart protein till ett föl med förväntad vuxenvikt på kanske 550kg, det är för litet.
 
Sv: Bukigt föl

Inte_Ung skrev:
Huga, det är alldeles för litet täthet i maten som du ger.

Jag ger mina 5 månaders Islandsföl med förväntad vuxenvikt 350kg:
0,7kg lusern med 122g smältbart protein,
0,6kg krossad blandsäd,
0,6kg pellets med 135g smältbart råprotein
0,6kg pellets med 90g smältbart råprotein
Och så räknar jag med att de får i sig 3,5 kg hö med 40g smältbart protein.

Totalt 85,4+48+81+54+140=408g smältbart protein.
Och de är ännu inte avvanda.
.

Kära nån då …och så tillkommer kanske 300 mg protein från mjölken. Det blir över 700 mg+tillhörande energi. Jag skulle inte riktigt våga driva en saktaväxande ras så kraftigt första vintern annat än inom ramen för ett experiment. Jag skulle ge överskottet till mamman i stället så hon kunde ge di några månader till
 
Sv: Bukigt föl

Vad mammorna äter, det vill du inte veta.
Men de är på gränsen till magra, så jag måste få ungarna att äta vanligt foder så att mammorna inte svälter ihjäl.
De får mat tillsammans samtidigt, och jag har mätt upp hur mycket som fölen lyckas gluffsa i sig.

Det är dessutom en myt att man kan driva på tillväxten för mycket med maten.
För om det vore så, så skulle ju alla föl som går på sommarbete förväxa sig.
Betet kan nog ge betydligt mera protein än så.
Nu så tror inte jag att de diar riktigt så mycket så att det skulle ge 300g, för jag tror att mammorna sinar litet.

Tillväxten är genetiskt kodad och det enda som man kan göra är att se till att alla näringsämnen finns för att utnyttja genetiken.
Jag skulle inte våga underutfodra, för då så växer fölungarna på fel vis.

Inte_Ung, som har fött upp Islandshästar sedan 1990.
Jag rider på min andra generation uppfödningar.
Och de hållbaraste har varit de som jag har utfodrat ordentligt med massor av mat.
 
Sv: Bukigt föl

Öööhh? :confused:

Detta var ju något helt nytt.
Jag aldrig läst att överutfodring skulle vara OK.

Men detta visar ju bara hur subjektiva sanningarna om hästuppfödning är - en del säger att man i princip ska svälta unghästar så att det växer långsamt, en del säger tydligen att man kan trycka i dem precis hur mycket som helst.

Jag tror nog ändå att jag går på den linje som de flesta här verkar hålla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp