Sv: bukig?

hmm ja dom ser ut som om dom vore dräktiga i sissta stadiet o väldigt utspända i magen a`la trummskinn..
 
Sv: bukig?

Magen är för stor, men hästen kan furtfarande vara mager. Bodde en häst hos oss för ett antal år sedan som jag trodde var smällfet, men när jag kände på sidan under pälsen så var revbenen lite för tydliga. Han var alltså bukig och mager. Snopet.

/Ida
 
Sv: bukig?

Proteinbrist kan ge buking häst t ex. Då ser man en stor mage i kombination med lite muskler över hals och rygg.

Sen så har ju en häst som äter mkt grovfoder realtivt sett större mage än en häst som får lite grovfoder. Men en sådan häst kallar man väl inte direkt bukig. Jag skulle iallafall inte göra det.

/Maria
 
Sv: bukig?

Att hästen har stor mage är ju inte samma sak som att den är tjock. Jämför med barn i Afrika. Dom har stora magar men är ju absolut inte tjocka.

/Maria
 
Sv: bukig?

nähe, okej.. men är den uppsvälld då? men varför? för att den har protein brist? Sväller magen upp om det är brist på protein?
 
Sv: bukig?

diabla skrev:
nähe, okej.. men är den uppsvälld då? men varför? för att den har protein brist? Sväller magen upp om det är brist på protein?

Det krävs hos hästen rejält med magmuskler för att hålla ihop det stora tarmpaketet. Vid proteinbrist tas det från musklerna och hästen blir muskelfattig, även magmusklerna försvinner ju då och hästen blir bukig.

En häst som är bukig är väldigt mycket "päronformad". Kan vara smal vid sadelgjordsstadiet men sen så gigantisk längre bak över buken.

Min hobby-häst inköptes rejält bukig för tre år sedan. Valacken ser ut som ett dräktigt sto. Har under tre år fått balanserad foderstat och vettig, regelbunden motion, har inte lämnat att stå något, men likväl är han fortsatt rejält bukig. Överlinje har kommit och hela hästen har blivit större.
 
Sv: bukig?

okej, tack för ditt svar! nu förstår jag lite bättre! men en ny fråga, vad menas med överlinje??
 
Sv: bukig?

Överlinjen är helt enkelt hästens profil längs överkanten, från öronen till svansfästet.

/Ida
 
Sv: bukig?

Hela ovansidan av hästen, från nacke till svansrot.
Överlinjen ska vara rund och musklad. En häst "utan överlinje" saknar muskler och har tunn, insjunken mankam, spetsig rygg där ryggraden är högsta punkten och kantig bakdel.

Det ska inte krävas träning för att ha en fin överlinje, en bra foderstat med tillräckligt av protein räcker långt.
 
Sv: bukig?

okej!! gud vad bra med bukefalos! man lär sig så mycket här! tack så mycket för hjälpen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: screen
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Eftersom vi på Buke har koll på livets bekvämligheter så undrar jag nu; -Bu och Bra reclinersoffor? Helst med skinnklädsel och...
Svar
10
· Visningar
584
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp