Bukig och har inte tappat all vinterpäls ännu

Minelli

Trådstartare
Jag har 2 hästar en tävlingshäst och en som mest går som promenad häst och bara tävlar lite lätt då och då.
Tävlingshästen är fin i hullet, blank och ser ut som hälsan själv. Hon äter ca 105MJ och har en kvot på 7,1. Äter mest hö och lusernm mix och 1,5kg groov och ½kg betfor.

Den andra hästen däremot ser inte liksa fin ut, hon är ok i hullet och har helt ok med muskler, men hon är bukig och magen vill bara inte försvinna. Hon har inte heller börjat sätta sommarpäls förän nu och tappar således oxå inte vinterpälsen som är kvar där hon inte är klippt förän nu. Den pälsen som är kvar ser tråkigt och död ut.
Hon ligger på ca 96MJ och det tycker jag är rätt ok, hon väger straxt över 600kg och rids 4-5 dagar i veckan ca 30-45min per gång ganska hårda pass utan nästan nån skritt. Har en kvot på straxt under 7 och äter hö (samma som den andra) havre och betfor.

Vad kan man göra för att få henne att se bättre ut ?

ehhh varför utan nån skritt ..det är ju skitviktigt innan och efter ett pass :confused:

Det är väl svårt att sätta sig in i det eftersom man inte känner din häst. Min ena pålle har precis börjat släppa sin vinterpäls och här runt om kring så är han den sista att börja fälla men alla hästar är ju olika och har olika förutsättningar.

En sak som jag reagerade mot var din beskrivning om nästan inget skritt alls. Jag värmer alltid upp med 20 min skritt och lång avskrittning efter ett arbetspass. Det är jätteviktigt.

Självklart skrittar jag innan och efter ett pass. Det trodde jag var självklart för alla därför skrev jag inte det ?
Men under de själva passet så skrittar jag inte mer än nån minut.

Som sagt så har hon en uträknad foderstat med en kvot på nästan 7 eller 7 minns inte riktigt och har haft det ända sedan förra sommaren så jag tror faktikst inte hon har protein brist om hon inte har ett mycket större behov än normal hästen.

Mystiskt...
Ett annat gammalt beprövat sätt är ju att ge tillskott av B-vitamin vid pälsfällningen för att underlätta den...
Annars vet jag inte...

hur gammal är hästen??? gamla hästar behöver ju ofta mer protein.

har en gammal d-ponny som efter att jag bytte till ett proteinrikare foder (hon får 2dl krafft grön pluss/dag) blev av med sin bukiga mage och nu är jättefin, det tog inte mer än 2-3veckor innan jag såg resultat.

15 år i år.
För 7 år sen så var hon rätt smal alla trodde jag hade ett fullblod men efetr mycket jobb fick vi upp henne i hull och sen var dte rätt ok och sen blev det så här. Funderar på om jag inte ska prova att stoppa i henne mer proteiner och se vad som händer.

Tycker det later som om ditt sto behover en avmaskning. Nar avmaskade du henne sist?

En aldra hast tar langre tid att falla palsen och satta ny pals, sa oroa dej inte alldeles for mycket over det. Men att hon ar bukig ar inte bra.

Ge henne en avmaskning och se om det blir nagon forbattring!

Liknande trådar

Hästvård Har en jättefin märr som straxt innan jul blev skrämd av lågt flygande jaktflygplan och gick omkull och slog i nacken. Jag var i stallet...
2
Svar
21
· Visningar
4 679
Senast: dreampower
·
E
Hästvård Vårat sto har magrat av rejält nu på bara 8v. Hon är ett rejält långlinjerat halvblods sto på 17år 167cm mkh(gammal flyinge stam) som...
2
Svar
26
· Visningar
5 130
Senast: Madick
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 654
Senast: Boj
·
C
Foder & Strö Har en häst 6 år som träningsrids 6 dagar i veckan och väger ca 500kg och är ca 158cm i mkh. Försöker fodra honom med endast...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka