Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

Riley

Trådstartare
Eller är jag helt ute och cyklar?
Hästen är avmaskad, hon har dock sett ut som hon gör nu ända sedan jag fick henne. Dessutom har hon svårt att sätta muskler.

Och om det nu rör sig om proteinbrist; vilket tillskott som inte tar kål på ekonomin rekommenderar ni?

(Yes, jag har sökt, men jag orkar inte kolla igenom alla 5000000 trådar jag får till svar.)

Sv: Bukig häst med synliga revben = proteinbrist?

jag skulle tro att det skulle kunna vara proteinbrist. vad har du för värden på höet??? det måste du ju veta innan du börjar räkna på en foderstat.. är det proteinfattigt kan du ju alltid ge lusern..det är det billigaste alternativet. sedan jag började ge min pålle krafft grov 125 så har han lagt på sig fint och buken har minskat dramatiskt!:banana:
dessutom ökade jag på högivan med 3 kg. och han börjar arta sig rätt bra nu!!
prova dig fram..lusern eller kraffts grov 125. kraffts protein är ju svindyrt!!

lycka till!:)

oh ja har samma problem, hon är inte MAAAGEER utan buktig med synliga revben.

Detta med att analysera höet skakar jag huvudet för men då får jag väl skylla mig själv.
För det första är det dyrt såklart för det andra så är det olika höbalar, alltså alla höbalar kommer inte från samma äng tyvärr..

hon får iaf kraft grund-blå påse..lite mindre än ett halvt kg då hon inte ridits eller något, mer än ett halvt då vi ridit lite och 1 kg då vi jobbat.. är detta dumt?

Vad skulle jag kunna testa för fodertillskott? Vitaminer?

Du har inte en bild på hästen??

Om man inte har analys på höt och misstänker att proteinbrist föreligger skulle jag börja med att sätta in lusern. Det är proteinrikt och ett grovfoder, så ett ev överskott av protein gör ingenting.

(Men en analys rekommenderas givetvis så man vet vad hästen sin får i sig. Kostar ca 600:- och den kostnaden har man lätt igen tycker jag eftesom det är det enda sättet att lära sig vad ens häst har för behov. Många gånger stoppas det i onödigt med foder som eg. inte behövs, plus att man slipper trixa och fixa med olika fodersorter och mängder varje säsong då hästen faller ur alternativt blir för
fet:-)

Senast ändrad:

Låter som sagt som proteinbrist...om hästen dessutom har svårt att sätta muskler är sannolikheten ganska stor att hon behöver mer protein... prova med lucern!
Lycka till!

Hästen är avmaskad, hon har dock sett ut som hon gör nu ända sedan jag fick henne. Dessutom har hon svårt att sätta muskler.

Och om det nu rör sig om proteinbrist; vilket tillskott som inte tar kål på ekonomin rekommenderar ni?

(Yes, jag har sökt, men jag orkar inte kolla igenom alla 5000000 trådar jag får till svar.)

Samma här!

Jag har bett gårdägare att kolla analys så att jag kan se om det är
proteinbrist och har även pratat med krafft foderrådgiving.. hon sa att jag kan ta krafft groov, men vet inte än om det är 125 men troligt. Och även att lusern är bra också för den har protienkälla. Det finns två olika lusern, en med pellets som måste blötas innan och en med strå? Jag är inte helt klart i huvudet.

Min häst är inte helt smal men man kan känna lite revben men han är fullblod (hörde att det är svårt att få den upp i hull och muskel) men hoppas att den foder som jag ska byta kan hjälpa!

Hon på foderrådgiving sa även krafft groov passar till heta hästar som min häst är det ibland.

Håller tummarna gör dig!

Sannolikt har hästen allmän näringsbrist om den saknar underhudsfett så pass att revbenen är synliga. Tror inte det bara är protein som fattas. HH

Jo lucern finns som pellets som bör blötas innan det ges till hästar och som hackat strå.
All lucern har inte samma värden eller pris för den delen så kolla upp vilket ni köper så ni mesta möjliga för pengarna.

Ja, din häst har säkert alldeles för lågt med protein i maten. Köp krafft protein (behöver inte fodras mycket m det) eller krafft Groov( används till alla hästar inte bara till unghästarna) hästar behöver protein för att kunna sätta muskler och för att få en fin överlinje . LYCKA TILL:rofl: :rofl:

Jag har läst att det också kan röra sig om att hästen har dålig med ryggmuskler och då inte orkar bära upp allt maginnehåll, typ tarmar, magsäck mm, och då kan dom upplevas som bukiga. De stog i den artikeln att man skulle tömköra, klättra mycket för att bygga upp ryggmuskler. Kanske kan vara värt att prova. Jag vet ju inte hur din häst ser ut, men det kanske kunde vara nåt sånt. Plus att hästen också behöver proteiner för att kunna bygga muskler.

Jag har läst att det också kan röra sig om att hästen har dålig med ryggmuskler och då inte orkar bära upp allt maginnehåll, typ tarmar, magsäck mm, och då kan dom upplevas som bukiga. De stog i den artikeln att man skulle tömköra, klättra mycket för att bygga upp ryggmuskler. Kanske kan vara värt att prova. Jag vet ju inte hur din häst ser ut, men det kanske kunde vara nåt sånt. Plus att hästen också behöver proteiner för att kunna bygga muskler.

Men denna häst har SYNLIGA REVBEN också, inte bara en "hängmage". Det tyder på proteinbrist och/eller allmän näringsbrist (kan vara både för lite energi och för lite protein).

Vad ger du henne i nuläget? (vad har hon fått de senaste veckorna/månaderna?)

Vad är det för häst? Ras? Storlek? Arbetas?

Om man ser revbenen är hästen mager även om den är bukig.
Jag rekomenderar att kolla upp hela foderstaten istället fr att börja ge tillskott på måfå.
En häst som får tillräckligt med energi men för lite protein blir inte mager.
PL

Senast ändrad:

Tänkte för bukighetens skull, hon har aldrig fått föl? En del ston som fått föl blir aldrig av med den där bukiga fölmagen... Fast det hade du kanske tänkt på innan, bara en tanke från min sida.

Jag hänger med resten av gänger - kolla foderstaten.

Men - och det här riskerar jag få min rumpa biten av - HUR avmaskar du din häst?
Har genom åren av häst stött på många som gjort dundertabben att avmaska med a) förlite medel b) samma avmaskningsmedel.
Som jag förstår "symptomen" skulle jag utläsa maskmage.. vilket mkt väl kan bero på felaktig fodring, felaktig ridning, felaktig avmaskning och så vidare i nästan all oändlighet..

Hur ser hon ut i pälsen? Är ögonen klara? Färg på tandkött? Avföringens skick? Hur är hon överlag, pigg och glad eller är hon hängig? Har hon gallor?

Lite quick advise så där...

Det är inte billigt - men det är säkert och bra...
Träckprov och infektions/statusblodprov.

Träckprovet upplyser dig om huruvida avmaskningen verkligen tagit,
infektionsprovet kan peka på dolda infektioner,
och blodstatusprovet visar KLART OCH TYDLIGT vad din häst lider brist på.

Ditt hös näringsvärde spelar eg. mindre roll om du inte vet vad som fattas din häst.

Lycka till! :D

Vilket klokt svar!

Men analys, jag menar hur ska man då göra om man får höbalar från olika ställen? Då kan man ju inte lika gärna göra analys på varje höbal..

skulle jag kunna ge lusern iaf? fan jag som gav bort en hel säck!!

Att ett blodstatusprov klart o tydligt visar vad hästen lider brist på är inte riktigt sant därför spelar höets näringsvärde stor roll för att räkna ut vad som brister.
PL

Från olika lägdor eller olika höleverantörer?
Är det från olika mark så skulle jag ta hö från flera olika balar för att få ett snittvärde.

Är hästen bukig med synliga revben samt muskelfattig så anser jag att det fattas både energi och protein. I första läget så skulle jag då ge MER av vad hästen nu än får, i första hand hö/grovfoder - gärna fri tillgång så att den får en chans att återhämta sig. Under denna första tid skulle jag inte anstränga hästen, utan se till att energin går till att bygga upp den.

Hur mycket hö får hästen per dygn idag och vad väger den?

Kom ihåg - minst 1,2 kg TS/100 kg häst och dygn.
(Vilket innebär MINST 7,5 kg hö för en 500 kg häst)

Hur ser övriga hästar på samma hö ut?

Hur ser avmaskningsrutinerna ut och vilka preparat används?

(Ang vad någon skrev ovan om ryggmuskler, så skulle jag snarare påstå att det är magmuskler som fattas vid hängbuk av muskelbrist.)

Och precis som någon sa här ovan ang att det är dyrt att analysera.
Det kostar några kraftfodersäckar... Som man kanske slipper köpa om man vet vad hästen får i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare