Bukig ettåring, hur mycket lusern är vettigt att stötta med?

sommarvind

Trådstartare
309494_10151100267130692_1713848135_n.jpg

Detta är mitt 1-åriga ardennerto. Tråkigt nog så tycker jag att denna bilden inte visar hur jag menar..:grin: I vissa vinklar så syns revbenen och under dessa hänger en bukig gräsmage.... Jag är så orolig att hon inte ska få i sig tillräckligt med vad hon behöver och undrar om jag kan stödfodra med lusern?

Jag undrar då hur mycket lusern kan man ge per dag utan att det blir skadligt? Det är lusernpellets jag tänker på.

Hon är avmaskad. (noromectin) innan betessläpp.

Sv: Bukig ettåring, hur mycket lusern är vettigt att stötta med?

Tillägg:

Jag har bara en liten kontrollfråga angående fodring av lusern. Om jag ger två kilo lusern kommer det att tillföra 26 g kalcium och 5,6 g fosfor vilket ger lite obalans. Om jag då skulle tillföra två mått fosforbalans som ger 5 g fosfor. Sammanlagt blir det 10,6 g fosfor. Kvoten mellan kalcium och fosfor blir då ca 2,5:1. Resonerar jag rätt? Hästen går på bete dygnet runt.

Det finns ingen maxgiva på lusern, utan du kan ge hur mycket du vill/tycker behövs.
Det är ingen större skada skedd om det blir ett litet kalköverskott, så länge fosforbehovet är tillgodosett.

Exakt. Den enda maxgivan är väl hur mycket ens plånbok klarar av. ;) Lusern har ju sina modiga kronor per kg :(

Tack för svar:)

Om ni går efter bilden som visas tycker ni att hon ser undernärd ut då?

Nej, den är verkligen inte undernärd. Ser ut som en normal ettåring i mina ögon, det är ganska ovanligt med riktigt fin överlinje vid den åldern.

Skönt att höra ameo! Alltid nyttigt att höra någon annans tycke. Hursomhellst har jag ställt ut lusern i hagen nu och dom står och mumsar för fulla muggar:) Jag har ändå en öppnad säck här hemma så jag kan lika gärna göra slut på den. :)

Nej, den är verkligen inte undernärd. Ser ut som en normal ettåring i mina ögon, det är ganska ovanligt med riktigt fin överlinje vid den åldern.

Håller med... Finns det någon "fulare" än ettåriga hästar :p
Den ser ju dessutom jämn och fin ut i sin tillväxt :)

Liknande trådar

Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·
Foder & Strö Här är min analys, per kg foder: Ts 63% Mj: 6,8 Smrp: 57 Kalcium: 2,8 Fosfor: 1,8 Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde...
Svar
12
· Visningar
1 453
Senast: korneva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama