Bukig av Halm???

X

XanderBabe

Eftersom jag inte har någon helst aning om detta så frågar jag !

Blir hästar som äter halm bukiga?
Har ett travsto som käkade halm när hon stog på detta. Och ja, hon har några kilon extra, tränar hårt nu och ändå har hon sin mage :angel:

Nån som vet??

Sv: Bukig av Halm???

Det beror lite på vad du menar med bukig, jag har upptäckt att det tycks finns två olika definitioner på det.
Vissa kallar en häst med proteinbrist för bukig för det enda man ser är magen och hästen saknar helt ovansida så att säga. Där ser man ryggrad och och höftben. Fodrar man bara med halm och/eller dåligt grovfoder så kan en häst mycket väl se ut så. Men det är bristen protein och bland även för liten mängd foder som ger det.
Sedan är det när hästen är i bra hull och ser OK ut på ovansidan men ändå har en stor mage så kan hästen få det av att den stoppar i sig halm. För då fyller halmen buken så att den ser större ut. Det kan även fri tillgång på grovfoder eller gräs göra på vissa hästar. Men om du tar bort halmen från hästen så kommer också magen att försvinna när den inte längre fylls ut av halmen.
Så om din häst som jag förstår det numera står utan halm och ändå har mage så är det mest troligt två saker att välja på om den är frisk för övrigt. Antingen att den har proteinbrist och är mager (i underhull) eller att den helt enkelt är fet, en fet häst tar tid att banta ner. Har den kantig ovansida d v s att du lätt ser eller känner ryggrad och höftben så är hästen mager och felfodrad så förväxla inte det med en häst som behöver banta.

Det beror lite på vad du menar med bukig, jag har upptäckt att det tycks finns två olika definitioner på det.
Vissa kallar en häst med proteinbrist för bukig för det enda man ser är magen och hästen saknar helt ovansida så att säga. Där ser man ryggrad och och höftben. Fodrar man bara med halm och/eller dåligt grovfoder så kan en häst mycket väl se ut så. Men det är bristen protein och bland även för liten mängd foder som ger det.
Sedan är det när hästen är i bra hull och ser OK ut på ovansidan men ändå har en stor mage så kan hästen få det av att den stoppar i sig halm. För då fyller halmen buken så att den ser större ut. Det kan även fri tillgång på grovfoder eller gräs göra på vissa hästar. Men om du tar bort halmen från hästen så kommer också magen att försvinna när den inte längre fylls ut av halmen.
Så om din häst som jag förstår det numera står utan halm och ändå har mage så är det mest troligt två saker att välja på om den är frisk för övrigt. Antingen att den har proteinbrist och är mager (i underhull) eller att den helt enkelt är fet, en fet häst tar tid att banta ner. Har den kantig ovansida d v s att du lätt ser eller känner ryggrad och höftben så är hästen mager och felfodrad så förväxla inte det med en häst som behöver banta.

Hon är absolut inte Mager upptill, rejäla ryggmuskler och fint hjärta över korset så som jag vill ha dom. Så proteinbrist är det nog inte iså fall, hon är lite rund och go över hela magen om jag säger så istället :) Vi strödde med halm förut, vi fodra inte med det, men hon åt ju upp de istället. Nu har vi bytt till spån istället. Hur lång tid kommer det ta för henne att dra upp sig? Hon blir ju lite extra ansträngd när hon går tempojobb. Nu är ju det kanske från individ till individ men det borde väl inte ta sån jättetid?

Är det halmen som fyllt ut så försvinner det ganska fort när hon inte får halm mer. Men om hon t ex får mycket hö/ensilage så har det samma effekt också.
fast på din beskrivning misstänker jag att det är mer fett än foder som fyller ut magen på henne och då tar det tid. Dessutom så är hästar olika formade så att vissa är helt naturligt rundare om magen än andra.

Jag håller med Masse.
Jag har själv fri tillgång på hösilage, och båda mina blir lite bukiga av detta. I övrigt är de fina i hullet. Men jag har fick en kommentar härom veckan att 5-åringen var fet. Jag bad då personen komma fram och känna över rygg, rumpa och revben. Denna tjej tyckte att Aimy, som hästen heter, känndes OK när hon kände. Tror att denna missuppfattning är stor i de kretsar där man fortfarande fodrar efter devisen lite hö (och ev mkt kraftfoder). Deras hästar har naturligtvis inte mkt till buk. De stirrar sig blinda på att magen är bukig och kollar inte hur hästen ser ut på resten av kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka