Bukfylla vid färskfoder

Ceta

Trådstartare
Min katt får MUSH för katter, och verkar funka bra på det (han äter glatt och är fin i pälsen!) Tycker dock lite synd om honom då han inte kan få så mycket utan att gå upp i vikt, och han verkar hungrig ofta.
Funderade lite på om jag kunde ge något mer, energifattigt, som bukfylla? Vet att hundar ju kan få rivna morötter... Funkar morötter för katter med? Han tigger så hemskt när jag fixar sallad, så kan inte låta bli att någon avskalad morotsbit eller paprika då och då, och det lar han! Kan detta vara skadligt?

Det är inte farligt. Gr honom morot om det funkar bra för er. Det går att fylla ut med fiberhusk också bara du blötlägger ordentligt.

Det är inte farligt. Gr honom morot om det funkar bra för er. Det går att fylla ut med fiberhusk också bara du blötlägger ordentligt.
Tack för svaret :)

Hur kommer det sig att morötter och just är ok när målet med färskfoder väl mycket är att det ska vara spannmålsfritt? Vet att morot inte är ett spannmål ;) men tänker att den ju egentligen inte borde i gå i kattens naturliga kost?
Menar inte att ifrågasätta, vill bara förstå så bra som möjligt :)

Tack för svaret :)

Hur kommer det sig att morötter och just är ok när målet med färskfoder väl mycket är att det ska vara spannmålsfritt? Vet att morot inte är ett spannmål ;) men tänker att den ju egentligen inte borde i gå i kattens naturliga kost?
Menar inte att ifrågasätta, vill bara förstå så bra som möjligt :)

Katter är olika med olika behov. En del kan behöva lite bulk för att må som bäst. Sedan kan man ju, även om man BARFar eller ger färskfoder, ge sina katter grejer bara för att de tycker de är goda.;)

Jag har läst nånstans att så länge man råriver morötterna så funkar de som bulk eftersom katten då inte kan ta upp några näringsämnen från morötterna.
Vi kör fiberhusk för att mätta vår hungriga kattdam. 2 msk vatten med 1 krm fiberhusk blir ung i konsistens som såsen i köpekattmat. Lär vara bra mot förstoppning också då gelen smörjer tarmarna. Fiberhusk görs av skalen på loppfrön och ger inget extra näringsmässigt, bara seg gelé. Du hittar det på glutenfria avdelningen i livsnedelsaffären.

Jag har läst nånstans att så länge man råriver morötterna så funkar de som bulk eftersom katten då inte kan ta upp några näringsämnen från morötterna.
Vi kör fiberhusk för att mätta vår hungriga kattdam. 2 msk vatten med 1 krm fiberhusk blir ung i konsistens som såsen i köpekattmat. Lär vara bra mot förstoppning också då gelen smörjer tarmarna. Fiberhusk görs av skalen på loppfrön och ger inget extra näringsmässigt, bara seg gelé. Du hittar det på glutenfria avdelningen i livsnedelsaffären.
Toppen va bra! Får kolla på fiberhusk med, då jag i dagsläget får ge parrafinolja i maten mot förstoppning...

Toppen va bra! Får kolla på fiberhusk med, då jag i dagsläget får ge parrafinolja i maten mot förstoppning...

Jag ger också våra två katter MUSH färskfoder (helfoder). Jag tycker att du ska prova med väl blötlagd fiberhusk som rekommenderat ovan. Paraffinolja är inte bra att ge en längre period och är inget långsiktigt vad jag fått höra.
Om katten tycker om morötter så kan du ge, men inget som kattens kropp har någon större nytta av. Prova att även ge kycklinghjärta, det älskar våra.. :)
Lycka till ! :heart

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 713
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: giovanna
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38