Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar bli bråttom nu om SD ska hålla sitt vallöfte och sänka dieselpriset med 7 kr, den 1 oktober lägga skatten på igen och priserna skjuter i höjden.
De lär sänka priserna förr eller senare. Det är ett vallöfte som måste införlivas, väljarna skulle inte förlåta dom annars. Vissa löften kan brytas i kompromissens namn, men andra bara måste hållas.

De lär sänka priserna förr eller senare. Det är ett vallöfte som måste införlivas, väljarna skulle inte förlåta dom annars. Vissa löften kan brytas i kompromissens namn, men andra bara måste hållas.

Det är nog lugnt. Så länge de bara hittar ett sätt att skylla de höga bränslepriserna på invandringen så köper uppenbarligen SD:s väljare precis vilka stolligheter som helst.

Mtp att Ryssland nu utökar konflikten i Ukraina och Feds just trippelhöjde reporäntan vilket gjorde att Wall Street rasade så är USA (och Sverige) på väg in i en allvarlig global lågkonjunktur. M kommer att prioritera skattesänkningar och indragningar på socialförsäkringssystemet och jag håller det för mycket otroligt att SD kommer kunna infria sitt vallöfte, särskilt så snart och särskilt som inflationen, energi och bränslepriserna fortsätter skena.

SD må vara det största högerpartiet, men vi får se om L släpper fram dem i regeringsställning.

Lite intressant är det att de två största politiska partierna i Sverige inte ingår i en regering (49%). Och om C kommer att hålla fast vid Lööfs linje gällande SD eller om hennes efterträdare kommer vackla. Iofs räcker det med att ett par L riksdagsledamöter röstar mot att släppa in SD i regeringen, och SD måste gå med på att L ska vara en del av regeringen för att det inte ska bli en soppa i höst.

Kommer SD gå med på försämrade socialförsäkringen för sjukskrivna och arbetslösa, de senare många av deras kärnväljare, och sänkta pensioner? Och att a-kassan blir statlig? Intressant hur mycket av sin själ (iofs icke-existerande) de har sålt till M. Och hur många inskränkningar i ett demokratiskt rättssamhälle de kommer driva igenom. Public service, ändringar i grundlagen vad gäller rättsprocesser. Medborgarskap. Kollektiva bestraffningar. De kommer definitivt inte bry sig om när Sverige fälls i EUHRC. Möjligtvis kommer M att tänka annorlunda, särskilt när Sverige tar över ordförandeskapet.

Det skulle vara lite pikant om ordförandelandet för EU samtidigt skulle dömas i EU domstolen för att bryta mot EU Charter of Human rights.

Det är nog lugnt. Så länge de bara hittar ett sätt att skylla de höga bränslepriserna på invandringen så köper uppenbarligen SD:s väljare precis vilka stolligheter som helst.
Tror du inte att SD:s väljare skulle kräva att man begränsar invandringen då, så bränslepriserna kan sänkas?

Mtp att Ryssland nu utökar konflikten i Ukraina och Feds just trippelhöjde reporäntan vilket gjorde att Wall Street rasade så är USA (och Sverige) på väg in i en allvarlig global lågkonjunktur. M kommer att prioritera skattesänkningar och indragningar på socialförsäkringssystemet och jag håller det för mycket otroligt att SD kommer kunna infria sitt vallöfte, särskilt så snart och särskilt som inflationen, energi och bränslepriserna fortsätter skena.
Frågan är om M kommer få igenom speciellt mycket skattesänkningar, med tanke på lågkonjunkturen och SD:s stora inflytande. Jag vill minnas att för detta moderata finansministern Anders Borg höll tillbaka skattesänkningarna under finanskrisen 2009 med motiveringen just att det var lågkonjunktur, och folk accepterade det. Och att dra in på socialförsäkringssystemen är ju lite känsligt när många väljare kanske blir arbetslösa nu under mandatperioden.

Tack för att du orkar!

Så mycket vanföreställningar som skapas med rubriker och sociala media.

Fast har inte skjutningarna ökat? Jag kan iaf inte minnas att det tidigare var så många skjutningar där oskyldiga drabbats som nu. Emporia, kvinnan och barnet på lekplatsen, flickan som var ute med hunden osv.

Min känsla är att de grova brotten kopplade till gäng har ökat och att allmänheten drabbas i högre grad. Det kan ju ske samtidigt som det totala antalet brott minskar. Så att lägga upp en statistik på att det totala antalet brott minskar gör ju inte min oro att drabbas av de gängkriminellas uppgörelser nästa gång jag rör mig bland folk mindre.

Oj oj. L verkar väldigt pressad i förhandlingarna enligt AF. Positivt att det är Mats Persson som är frontfigur. Han är SD vänlig 🙂

Oj oj. L verkar väldigt pressad i förhandlingarna enligt AF. Positivt att det är Mats Persson som är frontfigur. Han är SD vänlig 🙂
Jag skulle önska att när det refereras på det här sättet till specifika uttalanden/händelser så kan man ge i vart fall tillräcklig info för att det ska gå att pussla ihop sammanhanget eller veta vad det är för uttalanden det handlar om ifall det inte länkas något.
Det blir liksom omöjligt att följa diskussionen, och förstå resonemang och ståndpunkter i inläggen, om en inte har råkat se samma nyhetskälla som den som skriver...
(generell synpunkt, inte bara detta inlägg som jag reagerat på detta i)

Jag hoppas att alla fyra partier bildar regering tillsammans. Då slipper man samarbetspartier som kan vara med och bestämma OCH samtidigt kunna sitta utanför och leka opposition. Det blir en annan lojalitet till regeringen om man själv sitter med och jag tror att det blir lättare att samarbeta då. Sverige kommer då få en stabilare regering och det behövs.

Den här utpressningen som samarbetspartierna annars kör med känns inte så stabil direkt.

Undrar hur länge det kan hålla när man ser det som så positivt att det finns en ”marginell övervikt bland L-ledamöterna” som inte är med i ett ”våldsamt motstånd mot att ge SD inflytande”. Vilket är en typiskt konstig Aftonbladet-formulering för övrigt, det pågår inget våld och även om man är upprörd kommer trycket på den röda knappen inte vara en våldshandling om man inte klarar att tolerera rasisternas inflytande.

Undrar hur länge det kan hålla när man ser det som så positivt att det finns en ”marginell övervikt bland L-ledamöterna” som inte är med i ett ”våldsamt motstånd mot att ge SD inflytande”. Vilket är en typiskt konstig Aftonbladet-formulering för övrigt, det pågår inget våld och även om man är upprörd kommer trycket på den röda knappen inte vara en våldshandling om man inte klarar att tolerera rasisternas inflytande.
OK, nu gick det att hitta vad det var som talades om tack vare ett inlägg med lite substantiell information...
Min reflektion är mest att man beskriver att L befinner sig i en situation som ser ut som vi visste redan innan valet att de skulle hamna i om det blev det här valresultatet. Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara nytt eller förändrat på något sätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
258
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
8
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka