Bukes superspartips.

Tror bästa tipset är att få övergripande koll på alla utgifter man har. Och vara medveten om vart pengarna tar sin väg. Då kan mn mycket lättare bestämma vad som är acceptabla kostnader och inte.

Näst bästa tipset är att aldrig handla något på kredit eller lån någonsin.

Tredje tipset är att tänka igenom sina köp. Behöver jag det? Kan jag låna det? Samverka med grannar till exempel om att köpa saker man kan dela på som trädgårds redskap gräsklippare. Kanske avtala med granne om att dela bil?

Fjärde tipset är undvik bil i den mån det går. Beror helt på vart man bor vad man gör och vad man behöver bilen till. Ofta går det lösa på andra sätt. Cykel, Gå, Kommunal trafik, taxi ocksåvidare. Vet inte möjligheterna för "häst taxi" men det kanske finns också? Alternativt också något man kan slå ihop sig med grannarna om.

Boende i sig också. Behöver man verkligen 4 rum på 2 personer tex. Har man så många gäster så ofta alternativt hobby rum som skall kosta x tusen varje månad året runt. Med passiva ökningar i värme kostnad också. Finns kanske lösningar här med. Hobby rum med vänner eller grannar.

Har man sätt över ovanstående och sen kan man börja jaga en 10 här och där på byta märken eller undvika köpa dammsugarpåsar eller liknande.

#handlar dyrare kattmat, utan vegetabilier. Katterna blir mättare, mår bättre och äter inte lika mycket.
#äter i huvudsak vegetariskt själv, potatis är bra billig mat som går att variera på många sätt
#bakar bröd själv, fryser in i en eller tvådagars-ransoner.
#ställer bilen så mycket och länge som möjligt, cyklar mest.
#Appen matpriskollen - superduperbra app som sparar många kronor åt en.
#planerar redan i affären vad jag ska göra på rester, och kompletteringshandlar för det om det behövs redan då.

Passar på när det är extrapriser på sånt jag ändå använder eller behöver, oavsett om det är mat, hygienartiklar eller verktyg mm. Lagar i stort sett all mat själv både hemma och på jobbet. Odlar en del hemma, frukt, bär och grönsaker. Handlar begagnat på Blocket m fl ställen, passar på om det är mässa om jag behöver något och dealar till mig mässpriser, köper direkt av producenten när det går om det är billigare. Köpte ny säng direkt från fabrik med hemleverans vilket gör att jag alltid längtar hem om jag sover borta.

Jag håller mig ajour med vad som säljs när jag behöver det, är prismedveten och kollar Råd & Rön och nätet om jag ska köpa dyrare saker.

Till vardags så är det väl främst planering, kolla extrapriser göra en veckomeny och handla efter den.

Det sista har jag valt att äta gröt till lunch, köpt dyr fin-gröt med torkade bär och dadlar. Kostaden för min lunch blir mindre än 5 kr och min stressade mage blir glad.

Annars tycker jag det viktigaste är att pressa de fasta kostnaderna. Förhandla ränta med banken och amortera på lånen.

Byta ut alla gamla vitvaror mot nya elsnåla halverade vår elräkning per månad. En stor frys är också bra för att kunna ta tillvara extrapriser i affären.

Köpa kvalite, men också försöka vara påläst så man vet vari kvaliten består. Inte alltid något faktiskt är bättre bara för att det är dyrare, kolla upp tester och recensioner.

Och sen tradera till barnkläder, böcker, hästprylar och annat smått och gott som funkar utmärkt begagnat.

#handlar dyrare kattmat, utan vegetabilier. Katterna blir mättare, mår bättre och äter inte lika mycket.
Det där tycker jag är en intressant vinkling, att man kan spara genom att handla dyrt.
Billigt tomatkross t ex innehåller bara mer vatten. Varför paketera och bära hem vatten? Vatten finns i kranen hemma. Jag köper hellre färre och dyrare produkter och får samma utfall ändå.

• Gilla
Reactions: Sar
Glömde, jämföra kilopriser när jag handlar, förvånansvärt många produkter är dyrare i storpack än mindre!
Och gå inte på niten att priset är nedsatt, bara för att man skyltar upp ett stort parti av något lite slarvigt där det syns. Ibland är det ordinarie pris, men folk tar ändå för det "brukar" vara extrapris när man skyltar så.

Går och cyklar ditt jag ska.

Köper aldrig skit bär påsar från affären. Dom går ju i vilket fall som helst bara sönder.

Ska börja tömma damsugarpåsen.

Ska börja köpa ännu bättre foder till katten, underhållande att det desutom är billigare kilopris än det jag köper nu.

Köper alltid kattsand på rea.

Köper underkläder tag 3 betala för 2.

Köper tvättmedel och sådant när det är nersatt.

Kollar alltid kilo/liter/st pris innan jag köper tvättmedel, diskmedel bindor och liknande. Nu senast har jag köpt på mig så jag klarar mig hela året tack vare tag 3 betala xx kr sparade in 60+ kr totalt på bindor och trosskydd tack vare att den har varit 2 ggr.

Går och cyklar ditt jag ska.

Köper aldrig skit bär påsar från affären. Dom går ju i vilket fall som helst bara sönder.

Ska börja tömma damsugarpåsen.

Ska börja köpa ännu bättre foder till katten, underhållande att det desutom är billigare kilopris än det jag köper nu.

Köper alltid kattsand på rea.

Köper underkläder tag 3 betala för 2.

Köper tvättmedel och sådant när det är nersatt.

Kollar alltid kilo/liter/st pris innan jag köper tvättmedel, diskmedel bindor och liknande. Nu senast har jag köpt på mig så jag klarar mig hela året tack vare tag 3 betala xx kr sparade in 60+ kr totalt på bindor och trosskydd tack vare att den har varit 2 ggr.
Skaffar du menskopp så sparar du några tusen istället, den håller i åratal och är bara att tvätta av och ställa bort när den inte behövs. :love:
Tänk vad pengar jag hade sparat genom åren om jag haft en sån istället för alla jävla bindor och tamponger. :arghh:

- Har en bensinsnål, liten bil.
- Fryser in det som "blir över" av osten, alla stumpar man inte använder/hyvlar upp. Används sedan t ex på gratäner eller annat. Tror jag fick detta tips via buke?
- Köper mest kläder på rea.
- Försöker ha en veckobudget på ett separat kort som jag för över till varje vecka (precis börjat med detta)
- Bor utanför stan med billigare hyra, 2 km till jobbet(cyklar). Är nästan aldrig i stan ändå.
- Har shettis istället för storhäst :angel:;)

Annars är jag inte så sparsam av mig men måste bli då jag (förhoppningsvis) ska börja plugga till hösten.

Skaffar du menskopp så sparar du några tusen istället, den håller i åratal och är bara att tvätta av och ställa bort när den inte behövs. :love:
Tänk vad pengar jag hade sparat genom åren om jag haft en sån istället för alla jävla bindor och tamponger. :arghh:

Men är det bra när man som jag knappt har någon mens? Behöver knappt använda tampong för tillfället sedan jag slutade med p-piller.

Den fungerar oavsett hur mycket eller lite blödningar du har, du kan bada med den och leva som vanligt. Töm ett par gånger per dygn och glöm bort den resten av tiden. Det är lite pill i början innan man vant sig och lärt sig hur man gör för att sätta in den, men det är stor skillnad på att använda binda/tampong och menskopp. Mindre instängt än med en binda, inget kladd och behagligare att både sätta in och ha på plats än en tampong.

Vad gör NI för att minska utgifterna?

Vad vet ni andra som gör?

Fram med tipsen ur garderoberna!
- se över försäkringar och se om man kan få billigare någon annan stans
- om man har lån på bostad, förhandla fram bättre ränta och ev byta bank om man får bättre någon annanstans

Kollar alltid jämförpriser - pris/kg L eller /tvätt osv.
Jag retar mig ofta på att en hel del folk som jobbar i affärerna inte fattar vad tex kilopris innebär. Jag ska inte behöva stå och räkna utan kunna lita på jämförpriset.
Exempel 18 rullar toapapper 75 :-. 6 rullar 23:-, samma märke.
Alltså är den lilla förpackningen billigare. Ok - det är ju bra. Så kollar jag kilopriset.
På lilla förpackningen står det 25 kr/kg och den stora 23 kr/kg - stämmer INTE.
Påpekar för expedit som säger;
-Det är inte alltid billigare med stor förpackning.
Jag;
-Nej men det sa jag inte heller, jämförpriset är felmärkt.
Expedit;
Även dom som vill handla små förpackningar ska väl få handla billigt....
Jag, mycket tydligt;
-Det är jämförpriset som är fel...
Expediten går...
Har även sagt till om andra varor och tycker det är så tråkigt att man inte ska kunna lita på märkningen.

Kollar alltid jämförpriser - pris/kg L eller /tvätt osv.
Jag retar mig ofta på att en hel del folk som jobbar i affärerna inte fattar vad tex kilopris innebär. Jag ska inte behöva stå och räkna utan kunna lita på jämförpriset.
Exempel 18 rullar toapapper 75 :-. 6 rullar 23:-, samma märke.
Alltså är den lilla förpackningen billigare. Ok - det är ju bra. Så kollar jag kilopriset.
På lilla förpackningen står det 25 kr/kg och den stora 23 kr/kg - stämmer INTE.
Påpekar för expedit som säger;
-Det är inte alltid billigare med stor förpackning.
Jag;
-Nej men det sa jag inte heller, jämförpriset är felmärkt.
Expedit;
Även dom som vill handla små förpackningar ska väl få handla billigt....
Jag, mycket tydligt;
-Det är jämförpriset som är fel...
Expediten går...
Har även sagt till om andra varor och tycker det är så tråkigt att man inte ska kunna lita på märkningen.
Hmm finns ingenchans att det är mer papper på rullarna i "storpacken" då? trots samma märke? =)

@Luff har också märkt det där med att det ofta är fel jämförpris, riktigt irriterande. Tur att jag har en sambo som är som en gående miniräknare, för jag är totalt värdelös på att räkna.

Som spartips:

* Jämför priser.
* Handla med självscanning så ser du exakt vad allt kostar och vad totalsumman är, ingen överraskning i kassan.
* Fundera över vad du köper. Är du sugen på just färskpressad juice eller kan du lika gärna leva med den billigare?
* Köp saker på extrapris (ja om det är ett riktigt extrapris då). Brukar köpa större mängder billigt kött och frysa ner eller göra storkok på.
* Planera vad du ska handla. Gå igenom skåp och frys.
* Använder aldrig torktumlaren om det inte är jätteakut, den drar massor med ström.
*Skaffa extraspar som avrundar dina köp till närmaste tio eller hundratal och lägger in resten på ett annat konto. Du märker inte om det försvinner en femma extra när du drar kortet men attans vad fort det växer på sparkontot.
* Skaffa en automatisk överföring till fond- eller sparkonto varje månad när det är löning, välj en lagom summa. Även 500 blir några tusen på ett år :) du kommer knappt märka att du sparat.

Återkommer med fler, nu blev det sent.

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
398
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Jahopp
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama