Bukes superspartips.

* Egna kassar med när jag handlar, brukar se till att ha liggandes i bilen.

* Tömmer dammsugarpåsen, med djur hemma skulle det bli en löjligt stor utgift annars.

* Toarulle istället för hushållsrulle i köket. Går inte åt dubbelt så mycket från toarullen, och så tar det mindre plats vid spisen. (och så behöver jag inte komma ihåg två sorters papper)

Tömmer också dammsugarpåsen. Och samma anledning här - full alldeles för fort pga alla hundhår!

Shoppar ofta kläder på Tradera. Senaste fyndet: En oanvänd rosa sweatshirt för 30 kr :) !

Tycker om att återanvända möbler som andra inte vill ha. Många lite äldre möbler (40-tals-möbler är fina) kan bli hur trevliga som helst om man, t.ex., målar om dem... :)

Försöker att undvika att slänga mat och tar hand om rester. Kan nog bli ännu bättre på detta dock!

Använder programmet och appen You Need A Budget. Ett annorlunda och mer flexibelt angreppssätt till det här med budget, som jag tycker skiljer sig från "den vanliga" budgeten där du sätter upp någon slags mål för varje kategori och i slutet på månaden får du se om det gick bra eller inte.

YNAB funkar grymt bra för mig för att fånga småutgifter och tvingar mig att vara mer "hands on" med mina pengar. Det är nog inte för alla, en del tycker det är jobbigt att behöva ha koll - men det är just det som ger så stora resultat i slutändan.

Slänger väldigt sällan matrester, då det går till hönorna istället, köper inte värpfoder till dem utan de klarar sig på avfall från hushållet. Fryser ofta in halva brödlimpan om jag köper bröd eftersom annars finns risk att det blir torrt och kanske slängs.

Köper i princip alla kläder både till mig själv och barnen på Gekås. Syr lite kläder också men inte så att jag tjänat in symaskinen ännu ;) Sydde lite kläder till systrarnas barn i julklapp, men de fick leksaker också annars hade jag känt mig snål. Leksaker från Gekås då.

Köper våtservetter på Gekås också, går en del med små barn hemma. Blöjor köper jag när det är erbjudande. Försöker vänja mig vid att dricka kranvatten istället för mineralvatten på flaska. Går bra för det mesta men ibland blir det lite mineralvatten i alla fall.

Pluggar distanskurser precis så mycket att jag får studentrabatter fast jag nu egentligen är fast jag har jobb och fast anställning (tills jag börjar plugga seriöst igen i alla fall).

Planerar veckomatsedlar/storhandling.

Återanvänder dammsugarpåsar.

Köper byxor jag har tänkt att ha på jobbet på Myrornas, sliter alldeles för mycket på kläderna för att jag ska vilja ha nya, snygga jeans på jobbet .

Annars är jag nog rätt oekonomisk tyvärr.

Jag;

#tvättar disktrasorna. Har några som är gjorda för att återanvändas.

#återanvänder dammsugarpåsen

#hängtorkar underkläder, strumpor och annat smått som torkar snabbt istället för att använda torktumlaren

#min man bytte precis mobilabonnemang till ett bättre

#Vi renoverar hela huset själva dels för att vi vill och dels för att spara in på onödiga kostnader när vi själva vet hur man ska göra. Det tar bara lite längre tid

#Vi band el och gas när det var ett bra pris. Innan dess hade vi rörligt i väntan på rätt prislapp.

#försöker handla kläder på rea. Stort fan av tradera men har inte hängt där på ett tag nu.

Det jag kommer på just nu.

Matlåda på jobbet.

Försöker hängtorka så mkt tvätt jag kan för att slippa köra torktumlaren.

Tinar alltid fryst mat i kylen istället för på köksbänken. (Bidrar alltså att kyla kylen).

Tävlar ibland med mig själv när jag kör bil och försöker få bensinförbrukningen så låg som möjligt.

Usch, är dålig på att vara ekonomisk! Men jag äter mycket hos mor och far och får även matlåda där :angel:

(riktigt så illa är det inte, jag betalar för mig också ;))

Återanvänder också dammsugarpåsar. Har långhårig hund som fäller enormt.
Jag har alltid matlåda till jobbet. Gör ofta storkok och fryser in.
Jag lagar saker istället för att slänga och köpa nytt. Tröttnar jag på saker brukar jag försöka blinga till dom lite så blir det som nytt.
Handlar massor på Ebay, mycket billigare.

En kollega berättade om hennes svärmor som använde gamla trosor som disktrasor. Alltså, även om dom nu är ordentligt tvättade så känns det inte helt okej att torka matbordet med ett par trosor.

Återanvänder också dammsugarpåsar. Har långhårig hund som fäller enormt.
Jag har alltid matlåda till jobbet. Gör ofta storkok och fryser in.
Jag lagar saker istället för att slänga och köpa nytt. Tröttnar jag på saker brukar jag försöka blinga till dom lite så blir det som nytt.
Handlar massor på Ebay, mycket billigare.

En kollega berättade om hennes svärmor som använde gamla trosor som disktrasor. Alltså, även om dom nu är ordentligt tvättade så känns det inte helt okej att torka matbordet med ett par trosor.
Haha varför inte det, jag brukar ta makens kalsonger :D

Disktrosa? Ett helt nytt begrepp... ;) :laugh:

Mja, som disktrasa vet jag inte om jag vill använda gamla trosor och kalsonger, men kanske mest för att jag tycker att det skulle se skumt ut att ha dem hängandes över kranen på tork... Men annars är det ju inte alls fel att använda dem som andra sorters trasor. Man behöver ju t.ex. alltid sådant när man håller på och målar. Avlagda strumpor är ju också bra att damma med - bara att trä över handen och damma på :)!

Jag funderar alltid minst tre gånger innan jag handlar något. Särskilt större eller dyrare saker större och då efter att ha jämfört priser på nätet.

Jag beställer mediciner på apotea istället för att gå till apoteket något jag tjänar hundralappar på i månaden eftersom jag tyvärr behöver mycket mediciner och allt går inte på högkostnadsskyddet.

Jag handlar nästan enbart kläder på rea. De senaste åren har jag köpt två jackor som det inte har varit rea på och då efter att jag har fått pengar i födelsedagspresent eller julklapp så att jag ändå bara har behövt lägga till en liten slant själv.

Jag önskar mig dyrare saker i födelsedagspresent eller i julklapp och slår då två flugor i en smäll. Jag får något jag verkligen vill ha och givaren slipper fundera på vad de ska köpa. När jag fyllde 40 önskade jag mig en ny dator och skrivare som hela släkten la ihop till. Helt perfekt istället för att var och en skulle slösa pengar på saker jag ändå inte behövde eller ville ha.

Jag köper hellre kvalité än skit på dyrare saker som ytterkläder och skor för en bra jacka eller skor håller i många säsonger och köper jag då saker för halva reapriset så kan man göra fynd. Min vinterjacka köpte jag för 700 kr och normalpriset var 3500 kr. Den har jag haft i två säsonger nu och den ser inte ens använd ut.

Jag passar på att köpa icke säsongsplagg eftersom det då ofta brukar vara ordentlig rabatt. Jag köpte t ex ett par Grubbs stövlar för 399 kr häromdagen som i vanliga fall kostade 1595 kr. Inklusive frakt blev det 483 kr, alltså mindre än en tredjedel av ordinarie priset.

Jag köper bara saker till hästarna som jag verkligen behöver och då till största delen på rea.

Jag passar på att storhandla hundben och dylikt på Dollarstore, de har svenska tuggben där av bra kvalité som kostar en tredjedel av priset mot i djuraffären. Även disktrasor och en hel massa annat som är betydligt mycket billigare där än på exempelvis Willys. Men det gäller att vara prismedveten på sådana ställen för vissa saker är dyrare och det är lätt att köpa på sig saker som man egentligen inte behöver.

Jag kollar extrapriser och passar på att handla när det är billigt. Jag köper t ex. storpack av kött till sambon när det är extrapris (jag är vegetarian) och fryser ner. Även t ex tvättmedel och andra stapelvaror för det är ju något man ändå måste ha och det kvittar om det står hemma eller i affären och väntar på att bli använt.

Förr bakade jag allt bröd och gjorde all mat ifrån grunden något jag tyvärr inte klarar längre pga sjukdom men det sparade jag väldigt mycket pengar på.

Jag hittade på maträtter av överblivna rester istället för att slänga och många av dem blev familjens favoriter.

Förr planerade jag alltid menyer för en vecka i taget men eftersom jag och sambon är själva nu så känns det inte lika viktigt längre eftersom det inte behöver matcha skolmatsedeln. Men att planera veckans mat gör att man slipper handla flera gånger eftersom man då kan handla allt på en gång istället för att handla när man är hungrig.

Sambon har nästan alltid matlåda med sig. Jag är förtidspensionär så jag äter ju hemma ändå.

Jag storhandlar en gång i veckan istället för att småhandla då och då.

Jag handlar kontant och inte på kredit.

Jag har inga lån förutom huslånet.

Jag har inte dyrare abonnemang än vad jag behöver på telefon och dylikt.

Jag köper hår och hudvård av lite dyrare märken, de är så mycket drygare att det blir billigare i längden.

Brukar beställa stora flaskor med schampoo, balsam och inpackning på nätet, brukar köpa för 300 kr och då räcker det ett halvår. har hår till axlarna ungefär.

Till ansiktet kör jag cliniques produkter, köper två gånger per år, köper för kanske 500 kr gången. (köper på flygplatser men går att beställa billigare)

lägg där till två flaskor bodylotion från bioterm och jag har en kostnad för hår och hudvård på 150 kr i månaden.

Handlar också dyrare säsongsplagg på rea när det inte är säsong för dem. Typ skor, jackor osv. Håller generellt koll på rean efter saker jag behöver, så köper väldigt sällan plagg till fullpris. Gillar att gå i butiker och strosa, ibland hittar man vettiga grejer, ibland inte.

Köper köksgrejer och porslin på loppis, särskilt husgeråd är så mycket billigare på loppis och i bättre kvalité. Exempelvis rostfria stekspadar, vispar, formar osv.

Kollar priser och beställer på nätet och skeppar grejer från usa, exempelvis från iherb. Köper typ alla hud och hårvårdsgrejer därifrån och får på så sätt ekologiska schysta grejer för ingen prislapp alls.

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
398
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Jahopp
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama