Bukes Kreativa Tråd!

Sv: Bukes Kreativa Tråd!

Ni som använder ritplatta när ni tecknar/målar/etc. på datorn. Vad har ni för platta och vad använder ni för program?

Eftersom att jag inte har lagt in något nytt i datorn så slänger jag ut två bilder på lite gamla skisser.

my_name_is_death_by_erehsidne-d45me64.jpg

the_leviathon_by_erehsidne-d4brms0.jpg

Jag har en Wacom Bamboo Fun Pen & Touch, senaste modellen i minsta storleken (a6?). Kostar runt en tusenlapp.
Använder Photoshop CS5 när jag ritar. Man får en gratisnedladdning av elements när man köper ritplattan, men jag upplevde att resultatet inte blir likadant även fast jag använder precis samma teknik och funktioner, tyvärr en hel del sämre i elements. Men det beror säkert på hur man gör, jag tycker om smeta-ut-verktyget och upplever att det gör saker och ting mer grådassiga i elements men behåller färgen i PS, om man inte använder det verktyget så kanske det räcker med elements ändå.

Snyggt!

*delvis kl*

Jag är riktigt imponerad av er som kan rita och måla människor, för jag kan knappt rita en streckgubbe. Däremot har jag mycket lättare för att måla djur- och naturmotiv. Gärna smått och pluttigt som på en nagel. ;)
Ett av de senaste motiven blev en liten fjording:

IMG_1074_1.jpg
:eek:
Hur lyckades du med fjordingen?! Superfint! :love:

kl

Har varit lite småkreativ på sistonde. En smyckestavla av vinkorkar (har samlat i evigheter och tänkte göra en anslagstavla också) och en virkad lampa som Akva här på buke fick i inflyttningspresent:
(dåliga mobilbilder)

2lvzh2h.jpg

jjy3c7.jpg

Wacom Bamboo A6, den är några år gammal nu men funkar prima! (Annat kan man säga om mitt phostoshop...)

KL

Höll på med denna, avslutade för att jag inte hade tid för dagen. Och typiskt mig är att aldrig göra klart om jag väl slutat, så det var så långt jag kom med den:

486579_3447373458782_1665585496_n.jpg

Annars blir det mycket egendesignade kläder (Bara skissversionen än) samt loggor (uppdragen för loggorna bara ramlar in!)

Jag gör nästan aldrig klart något. Jag tröttnar mycket fort på mina bilder och dom hamnar ofta i en dammig hög
och sen slängs det mesta. :o

Pride, tack för svaret, låter lite litet. Jag tror att jag ska ta den lite större varianten.

Samma här! Den enda bild jag gjort klart till 100% är en som jag får betalt för så då har jag inget val :rofl:

Jag brukar oftast börja teckna så sent eller på så dumma ställen.. Som den första och enda målade tavla på duk som jag gjort, den SATT jag i SÄNGEN och målade kl 02.00-05.00 på natten! :angel: Bra med färg då liksom :p

Pride, tack för svaret, låter lite litet. Jag tror att jag ska ta den lite större varianten.

Jag trodde detsamma först, men den är alldeles lagom. Blir bara jobbigt att flytta handen långa sträckor :) Dessutom zoomar man och flyttar runt själva bilden en del i datorn också, så det blir ju inte ett A6 som resultat när man ritar. Svårt att förklara hur jag menar... Jag brukar t.ex. göra gigantiska bilder som jag till en början zoomar ut så jag ser hela bildytan och ritar där en snabb skiss, sen går jag in till 100% och ser då kanske bara huvudet och ägnar mig åt det en stund, för att sen flytta bilden så jag kommer åt halsen.
Ett tips är att åka till t.ex. mediamarkt som brukar ha sånna uppsatta så man kan testa lite.
Den jag har är större än ett A5 om man kollar hela plattan, men själva ritytan är A6.

KL

Vad duktiga ni är allihop!
Jag vill också kunna :p Eller, rita kan jag väl men har inte tålamod att sitta
och verkligen göra det noga. Så då blir det halvdant istället

+ Pride

Tack :laugh: Ska göra en åt mig själv också så snart jag har lite tid över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka