Bukehästar i skaraborg?

Eftersom jag har en 26åring så ser min plan ut på detta sätt:

December: En lugn månad med mycket promenader, uteritter, klättring, småhopp i skogen.

Januari: Privatträningarna börjar igen. Hoppning varannan vecka och dressyr varannan. Däremellan blir det fokus på ryggmuskler och kondition! Det blir långa pass med mycket intervaller. Förhoppningsvis finns det massor av snö och då blir det ridning i hög snö för att träna muskler.

Februari: Fokus på lösgörande. Bomarbete, dressyr, mjukgörande pass.

Mars: Här drar vi igång med mer hoppning och bygger på konditionen lite till.

April: Dags för lite olika pay and jumps för att få upp hans otroliga glädje som han har för att få komma ut bland andra hästar och hoppa.


Självklart kommer jag inte bara träna på tex hoppning i Mars men här ser du iaf lite översiktligt vad jag kommer lägga fokus på. Ska sätta mig ikväll och göra en lite mer detaljerad plan :)
 
@hastskotare Fast nu är du ju inte rättvis mot dig själv, du har ju långt ifrån den lättaste hästen! Jag tycker du är jätteduktig, många hade nog gett upp för länge sen!


Jag vet inte riktigt hur min vinterplanering ser ut. Två år tillbaka har min häst fått vila från ryttare och träningar under januari och februari. Det har varit riktigt bra för honom, samla lite kraft. Han har jobbat på töm och gått som handhäst.
Men i år vet jag inte riktigt hur jag ska göra, dels för att han redan nu gått på halvfart under december och dels för att jag känner att både jag och hästen är ganska peppade i ridningen just nu.
Det lutar väl åt att han får kanske två- tre veckors vila från sadel och ryttare så kör vi igång igen i februari.
Jan-E (som hästen kallas) är oftast som bäst att rida på våren, och i år går div 3 både i hoppning och dressyr på våren så jag vill att vi ska vara ordentligt igång tills dess. Förra året körde vi lugnt i Jan och feb och sen skadade han sig i hagen och vi var inte igång förrän i slutet på april..
 
Och mina mål i ridningen, både i hoppning och dressyr, handlar egentligen uteslutande om att få Jan-E att lyssna på mig. Främst framåt, men även över lag att han måste ha mer fokus på mig och vad jag säger att vi ska göra.
Annars så skulle jag vilja starta en LB dressyr och få en godkänd runda i 1,10 så våra träningar ligger ju däråt. I dressyren är det bara galoppen på diagonalen i LB som ställer till det, som välskolad och lite slentrianriden hopphäst byter han galopp så fort han fattar att vi ska ut i andra varvet..
 
Jag bor utanför Tidaholm och har ett halvblod, Lanzelot, och en liten sällskapswelsh, "Ponnyn", båda valacker. Födda 07 och 94.

Har just nu ett uppehåll i ridningen, orkar inte. Ska ta tag i det snart igen. Min kusin ska tävla halvblodet nästa år ( jag har tävlingsfobi) så det är dags att sätta igång. Har ridhus ca 4 km bort, men nu är ena grannen på G att bygga ett. Dit är det 500m. :up:

Mål för nästa år är att kusinen ska ta sig runt en LB bana. Har bara vart ute på några P&J i år.
Mitt mål är att våga ge mig ut på en dressyrtävling, LC/LB borde hästen klara med mig på ryggen.
 
Vårt mål för 2015: SM i oktober :D
Med tanke på hur askass det har gått på träningstävlingar och låg nivå borde det bli spännande :D Nää, vi avslutade den här säsongen med flaggan i topp och träningarna går som på räls, så det ska nog gå! Kanske.

Om inte annat låter det fint att säga att man varit med i SM.
 
Det är så roligt att läsa andra skriva om sina hästar och det ger mig så mycket mer motivation att komma framåt :)

@Kaktuzblomma Ja du får försöka hitta glädjen och orken igen! Träna på massor inför LB så kommer du ta LC med storm :)

@sthu Det låter väldigt fint att ha varit med i SM. Sen tror jag ju att ni kommer klara det målet galant! :D
 
Haha ja det är ju det :p Det blir mitt mål med nästa häst. Antar att det ändå blir en betydligt häftigare känsla att starta i SM än i en "vanlig" tävling ;)
 
En till Skaraborgare här! Bor i Skara med fjordtant Kajsa och morganfjant Paj, eller Honey som hon egentligen heter... sysslar mest med westernridning men har även vart och irrat runt på lite hopp,dressyr och terränggrejer :)
 
@sthu har också sm i tankarna men vågar inte lova något förrän i mitten på säsongen höhö

(Och gillar massor att du ska dit!)
 
@HotrodKitten Tack :). Vi får se vart vi landar, vi har våra hemliga mål och hästen kan ta sig dit det är bara matten som måste skärpa till sig massor!
Tror absolut ni kommer runt LB. Har ju gått fint på tävlingarna vi varit på, bara öva och vara noggrann med väg och mjukhet då det är de största bedömningarna :)

@Kaktusblomma Gud så härligt med ridhus så nära! Tar ju sån tid att lasta och åka, även om man bara ska rida en snabbis.

@sthu @doleron Får man fråga inom vilken gren ni satar på SM? Är ju hur kul som helst att ha ett SM på pappret :P Då hade jag varit upp över öronen mallig :D

@cajo1312 Härligt med en pigg och glad liten gubbe!
 
Våra mål är att så snart som möjligt nu komma ut på vår första MsvC och förhoppningsvis sätta kvalen så snart som möjligt så vi får lite självkänsla och därefter starta så många Msvc klasser vi kan och framåt höst/vinter prova på en Msvb och sen gå ner till Msvc igen, men det är många om och men och kanske fram tills dess. Först ska vi i vinter träna på att byta galopp utan att riskera att tappa matte i backen i de "luftiga" bytena.:idea:

Annars satsar vi på mycket, mycket grundarbete. Övergångar, vänta, rakriktning osv osv för att försöka hitta än mer stadighet, lösgjordhet och ett snäpp flashigare rörelser.
Ser fram emot den här vintern och våren då vi äntligen tagit ett kliv fram i ridningen, då överlever jag nog den här vintern också. (hatar snö och kyla):arghh:
 
Vad duktiga ni är! SM och grejer. :up:

Vi skall spendera våren med att lägga på hull, bygga muskler och förbättra flåset. Min gubbe är mager och omusklad, så det är prio nummer ett. Om vi lyckas få ordning på det hoppas jag kunna börja träna på lite mer intensiv nivå och kanske kanske starta en tävling i slutet på våren. Vi skall lastträna också, för trots att gubben är 20 år gammal och har en lång tävlingskarriär bakom sig är han livrädd för att gå på transporten. Så, vi har att göra.

För egen del har jag två saker som jag skall arbeta med att förändra under vintern/våren. Det ena är att vinkla foten annorlunda så att sporrarna inte ligger och tjyvnyper i sidan hela tiden när jag rider med sådana. Det andra är att ge eftergift över hindret. Har kommit på mig själv med att rycka honom i munnen vid varje landning. Inte bra.

14121412_548ddaf82a6b22aeeca8a834.jpg

Här behövs det eftergift. :banghead:

14121415_548e940d9606ee175f1ff073.jpg

Ner och ut med hälen. Och sträck på dig för guds skull! :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
359
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp