Bukediskussion väckte fundering

F

Fredrik_

En del av er minns den lååånga fyrtakts galopptråden - startad av Schameless tror jag.

En del med fasa och andra med fniss:angel:
Det är ju egentligen alltid bättre att fråga än gissa så det gjorde jag.

Kort Intervju med Kottas (tidigare chef för spanska ridskolan i wien - där de då rider den högre skolan....)

Rider ni fyrtaktsgalopp på skolan - Nej vi gjorde det förut - men inte efter införandet av FEI's regler att galoppen skall vara tretaktig.
Nu kan en åskådare komma att påpeka att en viss elev gjort det under ett moment på en uppvisning - men det är också en person som gillar att se gräset växa...
(anm. Spanska ridskolan i wien är en kvalitetsbevarare av Dressyr för kommande generationer- deras ridning skall alltså även få godkänt av en FEI domare, ( Kottas är utbildad Grand prixdommare) )

Alltså ingen skolgalopp - svar :confused:

Terre a terre Nej

Angående pirutter - För ögat skall den se tretaktig ut, men på film kan man se en uppdelning.

Med andra ord har SRS i Wien ett annat sätt att rida den högre skolan.

anm. så fort eleverna tappar tretakten i galoppen under kottas clinics, så får de går ur övningen och hämta tillbaka den - innan de gör mer samlande arbete i galopp...
(tror jag sett en miljard byten i helgen, och många galopppiruetter)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukediskussion väckte fundering

Intressant.
Jag gillar Kottas överlag. Han har bra, krävande övningar och ett vältränat öga. Samt att han VET vad som gäller.

Men... han kunde verkligen lära sig lite socialt samspel. :crazy:

Åh så intressant med senaste Kottas-nytt! Hoppas att clinicen var givande! (men det är klart att den var).

Eftersom jag "socialized" en hel del, med mannen i fråga, så tycker jag att jag kan uttala mig att just hans sociala förmåga är det inget fel på - tvärtom.

Däremot är det väl allmänt känt att han får spel på elever som saknar disciplin och ödmjukhet.

Framfallt får han spel på människor som drar hästen i munnen, och använder sporrar _istället för_ att ge korrekta
*sits(position)
*vikt
*skänkel och
*tygelhjälper

Rätt svenskt tror jag att förvänta sig att Mr Kottas skall anpassa sig till vår kultur - och inte vi till hans...

ärligt talat så det jag lärde mig mest är att vi svenskar är oerhört respektlösa, och att jag tänker alldeles för mycket.....

Annars har jag haft det underbart på det sociala planet :D

Många trevliga människor och ffa intressanta häst och rid diskussioner med Mr K om HF :o .... Madame Whittages :o etc..
Global Dessage forum bakom kulisserna...osv

You name it. jag frågade allt som jag kom ihåg :)

Däremot är det väl allmänt känt att han får spel på elever som saknar disciplin och ödmjukhet.

Rätt svenskt tror jag att förvänta sig att Mr Kottas skall anpassa sig till vår kultur - och inte vi till hans...
Nåja. :smirk:
Jag har sett honom håna och regelrätt mobba elever.
Och varför ska han förlora sin disciplin och ödmjukhet bara för att nån annan visar sig vara idiot? Vore väl bättre då att föregå med gott exempel?
Om öppet hån och mobbning ingår i någon kultur så vill jag verkligen veta om det. Har hört det argumentet förr och det funkar inte.
Kan inte tänka mig att det är en kulturell sak.

Som sagt, han är kunnig och en väldigt bra lärare. Men bara för den saken får man inte kränka andra. På den punkten står jag fast.
Och har bestämt att jag inte orkar titta på hans lektioner förrän han har ändrat stil = aldrig.
Jag har inte själv blivit kränkt av honom, men väl av andra. Ordentligt. Och jag orkar inte se sånt, för jag mår både fysiskt, själsligt och psykiskt dåligt av det.
Synd på en bra tränare. :(

Jag förstår vad du säger. och ser det kränkande ordvalet, men jag ser inte som syftet att kränka eleven - snarare att ta hästens parti.

Det är ett annat sätt att prata och förhålla sig lärare elev som är rätt vanligt i den "tyska" kulturen.
Jag gillar inte det heller. Men det är så det är.

Jag kan också se det från andra hållet.

Här har vi en människa från etthelt annat ridsystem. Som har tillbringat minst två hela år på lina för att lära sig att koordinera - så att alla ovanstående hjälper sker samtidigt och med korrekt timing - för att hästen skall ha en chans att förstå.:cool:

Och han kommer hit där folk rider på vilken nivå som helst utan att ha en följsam sits :o och som kan ge tre motstridiga hjälper samtidigt så hästen blir upprörd - och samtidigt skylla på hästen.

Det är kränkande mot hästen.

och ännu värre blir det när dessa motstridga hjälper ges med sporrar och stång.

Det mår jag dåligt av - och uppenbarligen han också - eftersom han får spel.

och det är det som han får spel på.

Han är inte allmänt gapig - han är konsekvent.
100 % konsekvent.

det respekterar jag honom för

Om jag måste bli någons häst i nästa liv - så skulle jag absolut vilja bli hans.
men om jag skall träna för honom - ser jag till att ha koll på min koordination först.
För han är som han säger - tränare av ekipage - inte instruktör

Det skall vara klart innan man kommer till en av världens bästa tränare.
Man måste också ha en ödmjuk inställning till _hästen_

annars skiter det sig

Och jag förstår dina argument men köper dem inte. ;)

Så du menar alltså att om ryttaren kränker hästen och tränaren sen kränker ryttaren (istället för att hjälpa konstruktivt) så skulle det på något sätt hjälpa hästen??? :confused: Det ser jag ingen logik i.

Däremot ser jag logik i att INTE kränka ryttaren så att denne slipper stress, känslor av förnedring och nervositet, som påverkar ridningen negativt.

Att utöva sin makt och kalla det omtanke om hästen får mig att må dåligt. Ser man det logiska sambandet så vore omtanken om hästen att tränaren fick ryttaren att känna sig trygg och lugn; bara i en sådan sinnesstämning kan man lära sig nya saker. Och det tycks ju vara det herr tränaren är ute efter? Att lära ryttarna rätt?

Hur skulle det se ut om en förstaklassist med läs- och skrivsvårigheter fick sig en skopa ovett i klass med denna tränares verbala svador? Skulle eleven känna sig motiverad att lära sig läsa?
I don't think so. Och då diskuterar vi samma sak här, nämligen inlärning.

Ryttarna försöker faktiskt sitt bästa. Skrik och gorm gör ryttaren nervös, och sänker prestationsnivån = inte bra för hästen.

Så egentligen är jag av alldeles motsatt åsikt, även om jag på ett sätt förstår hur du tänker.

Vill tillägga att jag inte är ute efter att förfölja nån, såga nån eller nåt sånt, utan bara säga hur jag uppfattar dethär fenomenet. Jag tycker det är väldigt tråkigt, iom att Kottas kunde vara en alldeles fantastisk tränare. Men eftersom han knappast kommer att genomgå en stor personlighetsförändring innan han dör, ser det ut som jag får hålla mig borta från de kurserna. Jag pallar inte kränkningarna (pga eget bagage).
Det värsta jag såg var när han halvt hånade ihjäl en ryttare och bl a hänvisade till hennes hårfärg. Sen när han hade fått henne i upplösningstillstånd med allt skäll klarade hon inte uppgiften (för att inte hjärnan klarade kaoset), och fick ännu mer skäll. Men han fortsatte driva henne till samma komplicerade uppgift trots att hjärnan blev kortsluten och stressen bara ökade.
Det är bland det värsta jag har sett av maktutövande och psykisk terror. Det gick ju bara sämre, och ryttaren blev bara mer hånad. DEN episoden såg rent sadistisk ut. Den hade INGET att göra med omtanke om hästen, utan att ryttaren i nervositeten glömde var bokstäverna var.
Det ger mig fortfarande kväljningar.

Senast ändrad:

Men jag försvarar ingenting - vilket jag skrev! OBS!

- jag ser det bara från båda hållen.

Nej Kottas är ingen pedagog.
Jag förstår din lära sig läsa liknelse.
Grejen är att Kottas inte är här för lära folk läsa (- för det gör andra bätte. Hans specialitet är att undervisa i retorik)

Jag håller också med om att ryttarna gör sitt bästa.
En av orsakerna att de inte gör bättre är att ngen talat om HUR de skall göra korrekt - för vi har ingen motsvarande grundutbildning i sverige.

Hur många undervisar ens i Position?
han ger folk i bakläxa att träna på sits och korrdinaton - men vem skall de gå till :confused:

Just eftersom det inte finns någon sådan undervisning här, så finns heller ingen medvetenhet om hur mycket man stör hästen om man inte rider så.

vad göra :confused:

Igen jag försvarar inte ordvalet

Jag är helt med Jag ser inget konstigt i det du skriver
- du är civiliserad :bow:

:rofl: :bow: :bow:
Tack för den rapporten, jag som minns med fniss :p tycker det var väldigt roligt att läsa:D

Orkar inte gå in i "urspårningen" - men rida för honom skulle jag ju aldrig våga:o

Fredrik_ :bow:
Det är en fröjd att debattera med dig.
Jag håller med om problematiken med sits och position. Men det är väl inget som enskilda ryttare kan klandras för då? Att de rider klantigt för att vi alla gör det, för att vi inte har tillgång till god undervisning?

Jag vet att jag reagerar starkt på dethär, men det är mina personliga erfarenheter som spökar. Jag har blivit tvungen att studera dethär med maktutövande, gränsöverskridande, kränkningar, känslomässig utpressning, psykisk nedbrytning osv. Och jag klarar inte att se sådant. Och sörjer därför, iom att jag verkligen beundrar Kottas' ridning och tycker att han har oerhört lärorika lektioner. Det var en antiklimax att se honom undervisa (pga attityden), så jag tror att besvikelsen också har sin andel i min reaktion.

För dem som klarar att se kurserna utan att må dåligt; gratulerar!
Kanske kommer jag också någon gång till den punkten, men inte idag, och inte på länge.
Men jag sörjer verkligen att det är så, för de lektioner jag har sett har lärt mig enormt mycket.

Nu vet jag inte exakt vad det handlar om. Men för min del har de tuffare instruktörerna, som varit stenhårda, och som man varit en aning rädd för nästan, nåja, i alla fall inte vågat säga emot hur som helst, fått mej mest framåt. I alla fall när jag var yngre och det fanns en hel del ridlärare ur militären tex. :angel:

Dessutom rider väl inga nybörjare för Kottas så lite kan man väl kräva av dem? Kanske är vi lite överkänsliga i Sverige, jag vet inte.

kl

Vet inte om det är specifikt Kottas, men folk i den ställningen att de ska påverka/utbilda andra, borde lära sig att ta folk, (dessutom betalar de för tjänsten) och få dem MED sig i stället för att idiotförklara dem och tycka att de är en påse nötter för att de inte kan rida.

Tyvärr kan jag tänka mig att detta är vanligare hos etablerade "namn" - de lever så gott på vilka de är så de behöver inte utveckla sin empatiska/pedagogiska förmåga. En okänd inte lika duktig blir snart passé med taskig inställning.

Tänk vad mycket mer dessa människor skulle få fram, och nå ut på ett mkt bättre sätt om de bara kunde kliva ned från sina höga hästar och inse att även vi människor är individer som behöver hanteras på olika sätt, likväl som hästarna också förtjänar ett bra bemötande. Och det spelar ingen roll från vilket land de kommer ifrån, vuxna människor har eget ansvar och ska inte skylla på kultur.

Mobbar någon mig för jag har lärt mig rida helt fel från början anser jag att den personen har mer personliga brister och problem än jag har med min ridning, faktiskt :eek:

Det värsta jag såg var när han halvt hånade ihjäl en ryttare och bl a hänvisade till hennes hårfärg. Sen när han hade fått henne i upplösningstillstånd med allt skäll klarade hon inte uppgiften (för att inte hjärnan klarade kaoset), och fick ännu mer skäll. Men han fortsatte driva henne till samma komplicerade uppgift trots att hjärnan blev kortsluten och stressen bara ökade.

Det är (som tillägg till mitt tidigare inlägg) stor skillnad på att vara en "hård" tränare som kräver av eleverna och att mobba och gå till personangrepp. Det du beskriver är angrepp på personen som inte har med ridningen att göra.

Sen vet jag ju inte om alla som såg uppfattade samma eller hur den personen uppfattade situationen, självklart.

Jaghar varit på 95 % av Kottas clinics i Sverige.
Jag har vittne till en liknande incident.
Den uppfattades klart olika av de närvarande.

När du rider för Kottas berättar du själv vilken nivå du är på och vad du vill träna på. Är du ödmjuk inför din egen kunskap och ridkonsten är de inga problem. Om du kan ta ordvalet för vad det är.
Inte heller om du gör fel, och säger sorry och sedan försöker igen.

Om du däremot kommer och säger att du är instruktör och är på 'den och den' nivån och vill öva på en svårare klass - än du är förberedd på får du problem. Och du får absolut problem om du börjar argumentera emot, och kommer med ursäkter.

Allt har med din egen attityd och göra.

Vi talar inte så med varandra i Sverige, och har inte skämt om blondiner, vare sig om vi är upprörda eller inte. Så det kan uppfattas stötande.

Men den behandling du får aV Kottas kan du välja lite själv.

Sedan förstår jag hans frustration. _Många_ vill rida svåra dressyrrörelser, men kan endast få till samling motsvarande lätt klass.

Sedan i den bästa av världar vore Kottas perfekt och jag skulle rida som en GUD :D

men så är det ju inte :angel:

Detsamma :)

Jag förstår väldigt väl hur du känner och vad det väcker.
Jag skulle nog heller inte klara det.
Jag har prestationsångest ändå :angel:

Jag upplever ändå att han är en bra juddge of caracter.

Jag red visserligen inte, men hade en annan uppgift som jag inte gjorde så lysande direkt :o. Då sa han bara hur jag skulle göra istället.

Så länge man är väl förberedd och försöker...och pays attention.

Nä nu skall jag sluta diskutera K :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka