Buke,hilfe!

Nebraska

Trådstartare
Jag har funderat ett tag innan jag skrev den här tråden,känns som lite risk för halshuggning eller nåt :angel:.
Men är man desperat så är man :crazy:.
Min tävlingshäst blev ofräsch i våras,och åkte självklart till vet.Han hittade lite i en bakkota,som behandlades. Dock tyckte jag det var för lite hälta(en grad) i tanke på hur hon kändes.Så jag gav henne även en metacam-kur.
Hon blev inte ett dugg bättre :crazy:.
Ny vet,och nu behandlades framknäna och en kota.Plus order om nya skor.
I jobben hon gick efter det så var hon bättre,men mycket stel i värmingen och även när och sen ska ut i heatet till en början. Ca 500m.
Ny vet. Hittade inget. ET;hittade inget.
Så gjorde hon illa sig(sår).14dagar på box.Pencillin och finadyn.Borde ju läkt ut det mesta.
MEN hon är fortfarande stel till en början.Men får hon bara värma ur ser hon helfräsch ut.Pigg och glad,kvastar. Vad ska jag göra?

Sv: Buke,hilfe!

Med risk för att det ska låta klyschigt men har du tagit borrelia/erliciaprov ? Nån annan virus som "satt" sig på henne ?
När domn värmer ur så , då brukar man få bita i det till slut också när dom blir trötta ( i lopp alltså) så att värma ur är ju ingen ide egentligen.....
Hur är hon "lös" ? Lika stel då? Under sadel ?

Glömde,har skickat boreilaprov,men inte fått svar än.
I hagen märks det inte alls på henne,men hon är lika under sadel.
Och hon har ju inte startat heller,pga. detta.

Har du kommit på om gjorde några förändringar innan hon blev ofräsch? Bytte foder? Hände det något särskilt som gjorde att hon blev ofräsch?

Står hon på box och är ute om dagarna på "vanligt" sätt? Har det varit några problem med henne tidigare?

Det enda jag ändrat var skorna. Och de är ju bytta nu.
Hon går ute dagligen,länge. Törs tyvärr inte ha henne ute på nätterna,då sårskadan uppstod på ett mycket mystiskt vis en natt :crazy:.
Och nej,innan var hon helt klockren och utan problem.För utom en hovböld då,men det är ju en helt annan sak.

Är det märren du leasar?

KAN det vara så enkelt att selen/sadeln trycker på henne på nån öm punkt att hon "bromsar" sig ?
Maten? ger du betfor så kan det också vara en orsak ( faktiskt)

Det låter jobbigt. Du har väl redan funderat över foderstaten och träningsupplägget, kan jag tro. Det låter som träningsvärk, helt enkelt. Men då borde hon ju haft det tidigare om du inte har ändrat träningen. Knepigt. Är hon stum i muskulaturen och matt i pälsen?

Nix,ger inte betfor.
Ger;
Hö-fri tillgång
havre
kli
melass
olja
linfröolja
Chevinal plus
kalk
biotin
super b-vitaminer(kommer inte ihåg vad det heter,men det som Söderberg kör med)
vitlök
sakt
e vitamin vid fortkörningsdag
linfrö

Senast ändrad:

Smaskens!

En kur magnesium kanske? Men det ska väl inte behövas om du har gett Chevinalen hela tiden? Men det enda jag kunde komma på.

Eller selen?

Ta bort melassen/kliet o kalken ett tag . Varför ger du både linfrö och oljan x 2 ?

Jag skulle ge bara linfröoljan, chevinalen o havre. + ev extra E och tokosel en gång i veckan. Prova det, det kan vara foderelaterat den stelheten hon visar.

Vad tycker du om Aloe Vera juice? En del tycker att det kan vara bra för allmän stelhet. Jag har ingen bestämd uppfattning.

Om du misstänker att det är någon lindrig form av ofräschet i en led eller liknande men inte hittar rätt, så skulle jag ge henne en kur tuppkamspasta. Jag har skrivit om den tidigare här på Buke och jag hör allt fler som tycker att den är bra för "allmän spänstlöshet".

glömde,i samband med det här har hon fått ett överben.Då hon slog på ett framben.Men hon var dålig innan.

Jag skulle också säga som martha, och väntar med spänning på Borrelia/erl. resultatet. Hade ett sto som betedde sig lite lika, hon visade förhöjda värden på dessa prov.
Dock så tror jag bara att det är så enkelt ibland att vissa hästar ÄR stelare i leder än andra, beroende på kroppsbyggnad, träning, tidigare träning osv osv.
Jag skulle faktiskt testa att lägga till Litozin i foderstaten, har haft posititva erfarenheter av det på stela hästar. Gav tex min förra häst (som dock var bortom all hjälp) både Litozin och Glukosamin vilket gjorde honom till en piggare och gladare häst mot slutet. Nu var han mkt sämre än så, men jag är övertygad om att dessa preparat hjälpte honom med hans leder.

Nej, är det så oförklarligt så skulle iaf jag testa Litozinet i några månader. Det skadar ju iaf inte. Vill du ha mer info kan du ju Pma, eller nåt... :idea:
ÄR det spår av gammal fästingsjuka som gjort att lederna försämrats så kan dessa preparat säkert oxå vara bra...

ok, när jag gav linfrö så kokade jag det i micron i stallet, det var väldigt behändigt att knäppa på den medans man gjorde annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar