G

Glorfindel

Min vallack har börjat att bukandas. Han är inte snorig, inte särskilt trött dock något överviktig, men det jobbar vi på att det ska försvinna. Han hostar inte heller.
Har någon en idé vad det kan vara för något? Det har kommit smygande så jag vet inte när det började. :confused:
Tacksam för svar!:bow:
Magdalena

Sv: bukandas

Har du otur kan det vara kvickdrag!
De brukar bukandas då pga de kan inte andas ut luften ordentligt ur lungorna.
Hästens motsvarighet till mänsklig KOL..

Är det dålig luft i stallet eller dåligt foder kan de få problem med luftvägar.
Är han medtagen vid arbete?

Sätt örat tätt intill näsborrarna och lyssna på hur han låter när han andas. Har du otur hör du att det låter trångt. Lägg även örat mot halsen (strax nedanför "svalget") och lyssna hur det låter där.

Jag tror tyvärr inte att fenomenet bukandning uppstår om det inte är trångt i luftrören. Du bör hursomhelst kontakt vet. imorgon som kan komma ut och undersöka honom.

Usch! Har redan två sjuka hästar!! Nej han är inte trött vid arbete dock är han i dålig kondition så vi travar bara lite och skrittar mest och då blir han så klart lite varm. Konstigt nog bukandades han något mindre efter ett ridpass, men det kan varit inbillning...:( Höet är fint och han står luftigt dock något fuktigt. Han är en kissare så det blir en del amoniaklukt dock. Kan kvickdrag komma snabbt?
Magdalena

På damen jag har kom det kryapndes under en månad, men det är möjligt att det kan komma snabbare.... lycka till, hur som! :) /Anna-Karin - två sjuka hästar av två :crazy:

Nej, det tar ett tag för kvickdrag att utvecklas. Men det skulle vara om det är ngt gammalt alt. att du inte märkt så mkt utav det. Men jag tror inte att det är kvickdrag som utvecklats utan jag tror att han har blivit trång i luftrören av kalla luften (lite asmatiskt). Därför är det viktigt att vet. kommer ut och undersöker honom så att han ev kan få luftrörsvidgande. För oavsett vad det beror på så är det ngt som är fel eftersom han bukandas.

Det verkar som du måste ta dit veterinären!

Min kompis häst andades med buken men de tog dit veterinär kvickt och han fick ventupulmin och så skulle han inte stå i stallet med stängd dörr mm.
Om de får behandling slipper de utveckla kvickdrag.
Om det nu skulle vara det alltså.

Det kan komma snabbt.
Håller tummarna för dej

Tack, då vet du hur det är!:cry: ...26 åringen återhämtas precis efter ett fånganfall för 6 månader sedan stapplig och stel ev. avlivning, tvååringen skadad has, ev permanent hälta, återbesök om tre veckor, och nu vallacken som Jag TRODDE var frisk...:cry:

Magdalena

lånar min egen knapp.
Tack för alla svar!!:bow: :bow: Jag ska ta och ringa veterinären imorgon!!
Magdalena

Usch, stackars dig! Fy, jag har också haft det så där i perioder så jag vet hur otroligt jobbigt det är! Hoppas verkligen att de löser sig till det bästa för dig! *stora tröst-kramar*

Glorfindel skrev:
Tack, då vet du hur det är!:cry: ...26 åringen återhämtas precis efter ett fånganfall för 6 månader sedan stapplig och stel ev. avlivning, tvååringen skadad has, ev permanent hälta, återbesök om tre veckor, och nu vallacken som Jag TRODDE var frisk...:cry:

Magdalena
Men usch, din stackare!!! Hoppas att det är nåt tillfälligt. Men det kan ju vara skönt att ringa vet. för att iaf fråga. Lycka till, som sagt! :)

Hej igen! Tack alla för uppmuntran och tröst!
Är bara så trött på att se den ena i sjukhage den andra stapplig osv... så jag var bara tvungen att skriva ned det!

Hur som helst sade en nära vän till mig att vanliga veterinärer inte kan se om det är kvickdrag utan det måste man röntga och ha ultraljud. Är det då onödigt att ta ut en "fältvet" och istället ringa djusjukhus? känns ju lite drastiskt att ringa djursjukhus i och för sig...:bump: :smirk:

Kan det vara något tillfälligt med tanke på att han har ca 50 kg övervikt:angel:

Magdalena

lånar min egen knapp.
Ringde idag och vetrinären sade att jag skulle försöka med att blötlägga höet under en tid på två till tre veckor och om inte det fungerar skulle jag ringa dem igen så skulle de lyssna på lungor och skriva ut luftvägsvidgande medicin.
Skönt att nu ha kontakt med dem nu!
Magdalena

Bra jobbat!

Det kanske går över som vet sa.
Det viktiga är ju att han inte anstränger sej om det är något med luftvägarna!

Håller tummarna för att han blir piggare!

Oj. Läst inte tillräckligt långt.

Bra att du ringde, hoppas det häjlper med blött hö!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel