Sv: bukandas

Kolla ventilationen i stallet och om höet dammar onödigt mycket. Ring veterinären för att vara 100% säker att det inte är nåt problem med lungorna/luftstrupen. det kan ju också vara bra att blöta höet lite innan hästen får det och vädra mycket i stallet(om inte hästen går på lösdrift)

Hoppas att det löser sig, det är ju verkligen inte kul när hästen börjar få sånna problem...

Cämz skrev:
Någon som kan förklara lite mer vad bukandas innebär!?! :confused:

Vad jag har förstått är det när hästen inte riktigt kan få ut luften med lungorna och då får använda magmusklerna istället för att få ut den. Det ser man strax nedan för revbenen vid flanken ungefär att buken dras upp vid utandningen, ser ut som om han smalade in, om du förstår vad jag menar. Är inte så bra på att förklara...:smirk:
Magdalena

Cämz skrev:
Någon som kan förklara lite mer vad bukandas innebär!?! :confused:

Ja, när hästen andas väldigt ansträngt ser man det "lite bakom magen" om det nu är rätt sätt att förklara. Man ser liksom hur den blåser in och ut luft där, väldigt ansträngt.

Tack! :)
Ja nu hoppas jag verkligen att det blöta höet ska hjälpa. :) Jag har köpt vitlök också och hoppas det ska göra sitt.

Typiskt också att det ska komma nu. Han klarade inte lösdriften (blev för bråkig mot de andra) så nu har vi honom lite provisoriskt på box. Men vi ska bygga nytt stall på vår loge med kombinerat stall och lösdrift och där är det höögt i tak! :banana: :banana: Så jag hoppas det här problemet verkligen ska vara tillfälligt!

Hur skulle ni träna en sådan häst, eller tränar ni alls hästar som bukandas? Veterinären menade att det var bra att träna för då kom lungorna igång, inte mer än skritt och trav då förstås, om han inte var allt för trött... Hur tycker ni?
Magdalena

Så länge hästen andas ansträngt ska den inte arbetas alls. Skritt och promenad vid hand enligt det jag har fått lära mej.

Det är tydligen jätteobehagligt för hästen att inte kunna få ut luften ur lungorna, ungefär som att andas i ett smalt sugrör.

Jag lider med dig och hopas din pålle snart blir frisk.

Min har varit under vila och behandling under 4 mån nu men är äntligen friskförklarad. Iofs för ledinflammationer men det har varit jättejobbigt.
Hoppas med hela hjärtat att det går bra för din häst!

Min häst bukandades oxå rejält en period,innan vi fick diagnosen kronisk bronkit,och han fick mediciner för det.
Idag är han symptomfri,bukandas inte mer...
Och då ska ni veta att han bukandades REJÄLT för ett par år sedan... Ibland hörde man ett pipande ljud när han andades,stackaren..
Mmen som tur är mår han bra idag,och är hur pigg o glad som helst.
Hur har det gått för din pålle,fått nån diagnos än?

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar