Cigam

Trådstartare
Jag skulle så gärna vilja lära min ponny att buga! Har läst att man ska locka med godis mellan frambenen och att han du ska böja ett framben för att komma åt godiset. Men han bara backar eller tröttnar! Några tips?
Är väldigt tacksam för svar!!
:bow:

Sv: Buga??

Du är på både rätt och fel väg. Godis mellan benen är rätt! Det som blir fel är att du håller för långt bak och vill att han ska böja sig för mycket. Så ge honom tid och ge honom godis i det läge han är precis innan han börjar backa. Fortsätt så och ta det långsamt längre och längre bak tills han bugar. För vissa hästar kan det här ta flera månader att komma så långt ner, andra klarar det på en gång.

ville bara kolla om du lyfter upp det ena frambenet? det kom inte riktigt fram i texten och det är ju en ganska viktig del, dessutom är det ju lite svårt för hästen att backa om den har ett ben uppe i luften...(kanske e en dum fråga)

backar ska han inte göra..

utan han ska bara flytta sig bakåt med huvudet,alltså "strecha" lite typ..

här är iaf jag och min häst..
Bilder945.jpg

Jag lärde min shettis att göra det, men då lyfte jag ena framhoven (vänster) och lockade med en godis. tillslut så la han huvudet mot backen men det tog ett tag innan det gick , ha inte för bråttom.
Lycka till
//Ewe

Tusen Tack för alla bra tipsen! Ska ta det långsammare!
Vore kul att kunna stajla med det i stallet! :rofl:

Nikkis- super fin häst! Vad duktig den är!

Förstår inte riktigt! Den ska ju ha benet i marken som på bilden ovan, hur gör den om man håller i benet?? :confused:

köp "frihetsdressyr och cirkuslektioner" av Franco Gorgi.

finns massor med roliga övningar och trix man kan lära hästen i den boken :)

Senast ändrad:

Cigam skrev:
Förstår inte riktigt! Den ska ju ha benet i marken som på bilden ovan, hur gör den om man håller i benet?? :confused:
När du lyfter så hjälper du hästen att få benet under sej, hästen lägger sej ju inte på knät automatiskt när du håller en godis mellan frambenen på den ;)

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka