B

BellaochFidelio

Jag håller på att lära min ena häst att buga, hon kan många andra trick och har en bra grund.

Jag försöker träna in buga genom att lyfta frambenet och be henne backa men hon vill verkligen inte backa på 3 ben, och rycker ner benet jag lyfter, provar att hålla det i ögla på grimskaft men det gör ingen skillnad.

Finns det något annat sätt att jobba med det här eller för att få henne att hålla upp benet?
 
Sv: Buga

När jag lärde min ponny att buga för ett par år sedan gjorde jag så att jag gav honom godis mellan frambenen (ganska långt ner mot marken), sen när han fattade det och gjorde det enkelt så höjde jag handen något och flyttade den längre bak. När jag gjort såhär och ökat stegvis böjde han själv ett framben och sträckte det andra för att nå godiset. Senare behövde man bara ställa sig på rätt ställe och peta honom på bogen så bugade han.

Jag hade inte gjort så som du gör och gå ut så "tufft" på en häst du ska lära buga. Den måste ju vänja sig vid att sträcka ut nack-/och ryggmusklerna så mycket (och i den ställningen) och det tar ju tid. Sedan så måste det ju kännas väldigt osäkert för hästen när du ber den backa på tre ben -blir nog svårt med balansen.

Ta det lugnt och stegvis istället för att inte riskera att hästen skadar sig eller blir rädd
 
Sv: Buga

jag lärde min ponny buga genom att hålla en godis mellan frambenen och sen hålla den längre och längre bak tills hästen bugade, höll också upp ett framben samtidigt som jag hade godiset under magen på honom för få honom att gå ner lite djupare.
stegra lärde jag in genom att hålla godiset över huvudet på honom, hålla upp ett framben som stöd och säga hopp. liten stel gammal ponny som gjorde allt för äpplen.
 
Sv: Buga

och varfor lar ni era hastar att buga? for att NI tycker det ar gulligt eller vad? jag fragar da jag har aldrig har forstatt varfor folk envisas med att trick trana sina hastar.. det ar inte kritik jag ger har, endast ren fraga.. kom bara ihag om ni ngn gang saljer hasten att tala om for nya agare vad den kan, sa de inte gor ngn rorelse av misstag och hasten borjar med saker som de inte ar beredda pa.. vilket kan leda till att hasten blir bestraffad, och sen har vi en mkt confused palle....
 
Sv: Buga

jag började trickträna min gammel ponny då han var stel i lederna, så vi lyfte ben och stretchade lite då och då. efterhand så kunde han rörelserna utantill ^_^. som att sträcka ut ryggen(buga), stretcha sidorna(lyfta ett bakben och ta godis under det), krama(stretcha halsen). stegra var bara en ren tillfällighet att han lärde sig, men detta var ponnyn som gjorde vad som helst för en bit äpple, han följde en som en hund och gnäggade på en med dregglet rinnande om man hade ett äpple i handen :love: började med gubb gymnastiken när han var ca27år och höll på i 2 år, sista åren var han för sjuk för det.
 
Sv: Buga

Buck, jag ser din anledning till "tricktraningen". Sana ovningar ar ju bara bra, men det ar mer de som gor det for att det ar sa "gulligt" nar deras pallar ar hundar.. Och du fick mig nu att borja tanka pa att gora stretching med min gamlegubbe.. han kan behova det lol..
 
Sv: Buga

Jag tricktränar för att jag tycker det är kul. Och vissa trick gymnasticerar bra. Andra tränar hästens impulskontroll. Och det mesta tycker hästarna är roligt och stärker vår kommunikation och tilliten oss emellan.
Mina egna kommer stanna hos mig tills de dör. Men jag tricktränar även en del elevers hästar. Och de kan givetvis säljas vidare utom min kontroll. Men då hoppas jag ägarna är noga med att tala om vad de gör mer än "normala saker". Jag skulle tex aldrig lära in stegring annat än ev på en egen häst som är helt safe i all hantering och som bara jag ska ha hand om. Barnhästar eller nybörjarhästar kan man lära in lite användbara saker som att sänka huvudet etc. Man får matcha hästens temperament etc med vilka trick de får lära sig. En häst som är hög i energi, ängslig och vill upp lär man inte stegring, spansk skritt etc. Den kanske man lär huvud ner, buga etc. För då får den gå extra mycket ner. Den får vänta låg och lära sig lita på att människan har "kollen" och är den som är "hög".

Tricktränar man får man ha tydliga signaler som inte kan missförstås. Är man en iaf halvt normal hästmänniska märker man ju om hästen är på väg att buga(eller lägga sig) och kan då bara driva alt smacka så den går ur det. Släpp snöre/tygel och smacka/driv så är det löst. Inte så avancerat.:)

Så många tycker att man bara ska rida. För ridningen gymnasticerar. Men betydligt färre kan verkligen göra sin häst bättre genom ridningen.
Även trick kan ha en funktion och göra hästen bättre(även i ridningen).
 
Sv: Buga

Jag har precis börjat med trickträning, Buga är ett av de två moment vi har i läxa till nästa gång. Hästen jag tar lektionerna med har verkligen anammat trickträningen! Just buga har hon lärt sig väldigt fort. Jag har gjort så som du, lyfta benet och sedan be om backa via halsringen. Hon blir bara bättre o bättre för varje gång!

Men jag har oxå prövat på min gamla vallack samma sak. Han kändes som om han tyckte det var fruktansvärt obehagligt att backa med ett framben i luften. Jag prövade bara någon gång sen ville jag inte stressa honom med det. Det var inte hans grej helt enkelt... Men han är i gengäld duktig på att buga lite genom att ta godis mellan frambenen, så jag tänkte fortsätta där istället.

Nu var det ett tag sedan tråden var aktiv, hur har träningen gått?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp