V
valpköpare
Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för buffert när man äger villa. Alla har kontinuerliga utgifter för fastighetsskatt, el, uppvärmning, vatten/avlopp och försäkring. Sen har vissa lån men det vill jag bortse från nu. Det jag främst är nyfiken på är vilken buffert ni har eller rekommenderar för framtida underhåll och reparationer. Husets ålder och storlek samt ens egen händighet spelar roll.
Hur hög buffert har/rekommenderar ni och hur gammalt och stort är huset (vilket underhåll är redan gjort eller förväntas) samt hur mycket räknar ni med att göra själva? Vilken del av landet bor ni i? Hur gör ni med akuta saker säg en vattenläcka, vet ni själva vad ni ska göra eller vet ni vem man ringer? Har ni alltid nummer uppskrivna för saker ni inte själva kan hantera?
Hur hög buffert har/rekommenderar ni och hur gammalt och stort är huset (vilket underhåll är redan gjort eller förväntas) samt hur mycket räknar ni med att göra själva? Vilken del av landet bor ni i? Hur gör ni med akuta saker säg en vattenläcka, vet ni själva vad ni ska göra eller vet ni vem man ringer? Har ni alltid nummer uppskrivna för saker ni inte själva kan hantera?