Buffert villaägare

valpköpare

Trådstartare
Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för buffert när man äger villa. Alla har kontinuerliga utgifter för fastighetsskatt, el, uppvärmning, vatten/avlopp och försäkring. Sen har vissa lån men det vill jag bortse från nu. Det jag främst är nyfiken på är vilken buffert ni har eller rekommenderar för framtida underhåll och reparationer. Husets ålder och storlek samt ens egen händighet spelar roll.

Hur hög buffert har/rekommenderar ni och hur gammalt och stort är huset (vilket underhåll är redan gjort eller förväntas) samt hur mycket räknar ni med att göra själva? Vilken del av landet bor ni i? Hur gör ni med akuta saker säg en vattenläcka, vet ni själva vad ni ska göra eller vet ni vem man ringer? Har ni alltid nummer uppskrivna för saker ni inte själva kan hantera?
 
Jag har typ 50-80 k att använda direkt. Resten på fonder. Skulle säga att det är bra att ha 150-200 om något dyrt skulle gå sönder. Både bilen och värmesystemet samtidigt? Vårt hus är från slutet av 1800-talet men jag tänker det oavsett ålder på hus.

Sambon gör 99% själv men material är dyrt. Vi ska inom 5 år byta fasad och inom 10 år tak. Men det ska inte tas från bufferten, det ska sparas till utöver för planerade renoveringar.

Vid vattenläckan vi hade kollade jag google. Och ringde mitt försäkringsbolag. Då visste jag vilka företag jag skulle ringa. 😊
 
Jag tycker inte att det finns något "ska" i det här fallet, det beror på så många olika faktorer. Själv känner jag mig ok om jag har 200 tkr i buffert för oförutsedda händelser.

När jag letade hus gjorde jag en räknesnurra i excel där jag listade alla större komponenter i ett hus (tak, kök, badrum, el, avlopp, fasad, fönster, värmesystem, mm), deras generella beräknade livslängd och en väldigt grovt uppskattad kostnad för att renovera/byta ut dem. Sedan fyllde jag i åldern på de komponenterna för det hus jag var intresserad av och kunde se ungefär hur mycket pengar som behövdes för just det huset.

I praktiken är det svårt att räkna med så generella siffror, men jag tyckte åtminstone att det gav en liten fingervisning. Huset jag bor i nu är ett torp byggt på 1800-talet och ombyggt på 1930-talet. Det är ett byggnadsvårdsprojekt och följer inte riktigt mallarna för renoveringsintervall för ett vanligt hus, men självklart är komponenter som tak, el, etc fortfarande viktiga.

Nånting jag trodde när jag efter skilsmässan övervägde om jag verkligen skulle fixa att ha ett hus själv var att man alltid skulle kunna ringa/anlita nån, men så har det inte funkat (tur att jag inte visste det då! 😂). Min erfarenhet är att det är jättesvårt att få tag på hantverkare som kan/vill hjälpa till! Jag har helt enkelt fått lära mig att fixa och lösa saker själv (men det har ändå gått bättre än jag trodde :p).
 
Hur mycket man bör ha i buffert i sparade medel beror ju också på hur ens lånesituation ser ut. Vi har en husbuffert på ungefär mellan 50-100k. Men vi ser den inte som absolut nödpengar som bara används om taket och värmepumpen går sönder samtidigt, utan som ett konto för både förutsedda och förutsedda utgifter till huset. Vi sparar dit varje månad, hur mycket beroende på vilka renoveringar vi ser framför oss. Men vill inte att det ska gå under 50 k.

Sen har vi en belåningsgrad på under 50 % på fastigheten. Så behöver vi göra en absolut nödvändning renovering räknar vi med att kunna höja bolånet lite för det. Har aldrig hänt under de 10 åren vi bor här dock, trots ett antal större renoveringar. Här måste man ju självklart ha höjd för sjunkande värde osv så det beror ju verkligen på förutsättningar.

Sen finns annat sparande också som är avsett för annat på längre sikt. Så det står ju inte och faller med bolånet heller.
 
Vi har ett hus med stort renoveringsbehov (kommer totalrenovera dvs byta alls, inte bara tapetsera) och inte så hög buffert som folk säger här.
Visserligen är taket nytt och vi har stamrenoverat (avloppet invändigt alltså) men typ 20-50' sover jag utan problem gott med. Då får man ett nytt kylskåp liksom 🤷🏻‍♀️
Renoveringar ingår inte i "akuta pengar" i min värld. Att ligga 200'+ och sen kanske renovera för 100' innebär att vi skulle behöva spara ihop 300' innan vi kan sätta igång att renovera och tja, det är inte rimligt för oss. Vi är en familj med två vuxna och två barn plus djur.
 
Vi har ingen direkt buffert för huset på det sättet. Vi har långsiktigt sparande i fonder och sen har vi pengar på ett vanligt sparkonto som är mer tillgängligt, för allt möjligt som kan dyka upp och bland annat huset då. Där har vi någonstans mellan 50-70tkr. Vårt hus är byggt 2003 och är i gott skick, så hittills är det vitvaror vi behövt byta ut.
 
Runt 100k i en buffert har vi. Den används typ aldrig, då vi samtidigt har ett konto för husrenovering dit vi för över varje månad.
 
Huset jag och mitt ex bodde i, renoveringsobjekt ute på landet, hade vi typ inget buffert alls till. Vi sparade varje månad och när vi kommit upp i en viss summa renoverade vi rum efter rum, gjorde allt själva förutom el.
Stora saker som bergvärme, borra ny brunn och fixa badrum kunde vi låna till och sen värdera upp huset.
Tak och avlopp var bytt rätt nyligen
Men ja, det var väldigt stressigt att leva så, tyckte jag! Hade häst då med, vilket inte direkt underlättade.
Vår ugn gick sönder en gång, och den fick helt enkelt stå trasig i flera månader tills vi tyckte det var värt att lägga pengar på att fixa ny


Nuvarande partner och hus, betydligt bättre förutsättningar ekonomiskt, jag tjänar dubbelt så mycket idag. Och ingen häst ens! 😁
Men förra huset var mitt drömhus verkligen, detta är bara en tegelvilla från 60-talet som blivit tråkrenoverad 2008. Menmen! :)
Har ingen specifik buffert till huset, bara sparar allmänt. Men vi klarar absolut oförutsedda utgifter utan att behöva gräma oss alltför mycket
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp