Buffert-placering

Madick

Trådstartare
Vi har lagt om lån och kommer ha 2000 kr mindre i amortering varje månad vilket vi ska lägga på buffert. Men VAR ska man lägga denna buffert så det gärna växer på sig en del men inte superlåst, det kan ju uppstå situationer där den behöver användas inom en månad.

Vi har lagt om lån och kommer ha 2000 kr mindre i amortering varje månad vilket vi ska lägga på buffert. Men VAR ska man lägga denna buffert så det gärna växer på sig en del men inte superlåst, det kan ju uppstå situationer där den behöver användas inom en månad.
Finns inget eftersom sparräntan är mer eller mindre 0. Bäst är att fortsätta att amortera för där får du ju bättre ränta :)

Jo du skrev så. Fortsätt amortera och tjäna ränta. Den dagen du behöver bufferten ta ett lån
Hmm, jo, iofs ett alternativ. Ska höra med bankinnan :-) Vi har ju liksom bara bottenlån på hus och inget annat så det borde ju inte vara problem att få ett lån om det krisar. Fast det skulle kännas bättre att ha pengar att ta av om det nu skulle vara något "mindre".

@Madick
Jag har ett fondspar där jag kan ta ut pengar när det krisar mot en kostnad av räntan. Detta är egentligen ett långsiktigt sparande och inte direkt en buffert, men kan fungera som det.
Sen har jag ett helt vanligt sparkonto utan ränta jag kan ta pengar av för oväntade utgifter och större inköp till tex lägenheten.

Jag har mina buffertpengar på en annan bank än min huvudsakliga som har relativt bra ränta på sina sparpengar och insättningsgaranti, tror räntan ligger på 1% nu när den sänks 1 juli. Kan ta nån dag att flytta mellan bankerna, men är gratis att flytta hur många gånger man vill.

Jag hade tänkt igenom ytterligare hur pengarna är tänkta att användas. Jag har valt att ha min buffert inom tryggt avstånd (ett dygn), och med mindre ränta (1,25 %). Det är inte så stora pengar att det går att tjäna jättestora summor på annat håll, därför känns det bättre att ha dem tillgängliga för att betala rörmokare, självrisk på djuren eller vad det nu kan vara.

Just nu tror jag det kan vara svårt att hitta något med rejäl avkastning, utan att binda upp hyggligt länge. Jag har hittills inte hittat något ens genom ekonomisk rådgivning.

Jag har mina buffertpengar på ett fondkonto. Det innebär att det kan ta upp till två dygn att nå dem men det kompenseras av den höga avkastningen tycker jag.

Jag hade nog valt att ha dem på den bank (som omfattas av statliga insättningsgarantin) som har bäst ränta. Jag satt och sökte på det häromdagen och den som hade högst ränta (utan bindningstid) gav ca 1,2 %. Korttidsbuffert hade jag inte vågat ha på fonder som det ser ut idag.
Sedan är det intressant angående amortering, jag har en bekant som amorterar 10.000 per månad och lånar upp direkt den behöver pengar som är väldigt nöjd över arrangemanget.

Sedan är det intressant angående amortering, jag har en bekant som amorterar 10.000 per månad och lånar upp direkt den behöver pengar som är väldigt nöjd över arrangemanget.

Det är ju en spekulation där risken baseras på kännedom om den egna situationen. Har jag inga risker att drabbas av mastiga utgifter, kan jag ju ha min kortkredit på 50 000 kr orörd utan att det kostar mig något. Amortera ner och om jag väl behöver få loss summan, tar jag det på kortet och tar smällen med krediten (som för kort tid inte lär driva någon från hus och grund om man kan ställa in amorteringen en tid och betala av kortkrediten istället).

Allt under nuvarande förutsättningar (räntenivå) eller strax över.

Bankkonto med ränta för måstepengar. 1 dags åtkomsttid.

Fondsparande för bara nästan måstepengar. 1-2 dagars åtkomsttid.

Jag räknade ut att vi har ett lån som vi precis kan betala av under bindningstiden om vi lägger 2000 kr/mån i 6 år. Kanske göra så och spara ihop en mindre buffert med "vanliga" pengar.

Me
Det är ju en spekulation där risken baseras på kännedom om den egna situationen. Har jag inga risker att drabbas av mastiga utgifter, kan jag ju ha min kortkredit på 50 000 kr orörd utan att det kostar mig något. Amortera ner och om jag väl behöver få loss summan, tar jag det på kortet och tar smällen med krediten (som för kort tid inte lär driva någon från hus och grund om man kan ställa in amorteringen en tid och betala av kortkrediten istället).

Allt under nuvarande förutsättningar (räntenivå) eller strax över.

Men visst, nu tror jag dock att personen ifråga lånar upp med bolån ( bottenlån) men är inte räntan alltför blodig på kreditkortet kanske det fungerar även där.
Jag hade överhuvudtaget inte funderat på att man faktiskt kan göra så, det kräver ju att man har amorterat så pass att man har ett ledigt utrymme utan att behöva värdera upp huset och att man känner sig säker på att vara kreditvärdig. Men jag tyckte det lät intressant och kanske något att överväga.

Jag har fonder. Det tar inte lång tid att ta ut de pengarna och det ger bra mer än 1% även om man väljer fonder med låg risk.

Jag har ett konto med hygglig ränta dit jag för över pengar för buffert. Nu har jag även öppnat ett ISK där jag sparar i fonder med låg risk. Kanske kan vara ett alternativ att både ha på ett konto med insättningsgaranti och en del i fonder med låg risk för att få bättre avkastning?

Liknande trådar

Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 447
Senast: Ramona
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: Lars L
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38