Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns inget eftersom sparräntan är mer eller mindre 0. Bäst är att fortsätta att amortera för där får du ju bättre räntaVi har lagt om lån och kommer ha 2000 kr mindre i amortering varje månad vilket vi ska lägga på buffert. Men VAR ska man lägga denna buffert så det gärna växer på sig en del men inte superlåst, det kan ju uppstå situationer där den behöver användas inom en månad.
Vi behöver en buffert så det är inte ett alternativ just nu, annars amorterar jag gärna :-)Finns inget eftersom sparräntan är mer eller mindre 0. Bäst är att fortsätta att amortera för där får du ju bättre ränta
Jo du skrev så. Fortsätt amortera och tjäna ränta. Den dagen du behöver bufferten ta ett lånVi behöver en buffert så det är inte ett alternativ just nu, annars amorterar jag gärna :-)
Hmm, jo, iofs ett alternativ. Ska höra med bankinnan :-) Vi har ju liksom bara bottenlån på hus och inget annat så det borde ju inte vara problem att få ett lån om det krisar. Fast det skulle kännas bättre att ha pengar att ta av om det nu skulle vara något "mindre".Jo du skrev så. Fortsätt amortera och tjäna ränta. Den dagen du behöver bufferten ta ett lån
Sedan är det intressant angående amortering, jag har en bekant som amorterar 10.000 per månad och lånar upp direkt den behöver pengar som är väldigt nöjd över arrangemanget.
Det är ju en spekulation där risken baseras på kännedom om den egna situationen. Har jag inga risker att drabbas av mastiga utgifter, kan jag ju ha min kortkredit på 50 000 kr orörd utan att det kostar mig något. Amortera ner och om jag väl behöver få loss summan, tar jag det på kortet och tar smällen med krediten (som för kort tid inte lär driva någon från hus och grund om man kan ställa in amorteringen en tid och betala av kortkrediten istället).
Allt under nuvarande förutsättningar (räntenivå) eller strax över.
Jag har fonder. Det tar inte lång tid att ta ut de pengarna och det ger bra mer än 1% även om man väljer fonder med låg risk.Vi har lagt om lån och kommer ha 2000 kr mindre i amortering varje månad vilket vi ska lägga på buffert. Men VAR ska man lägga denna buffert så det gärna växer på sig en del men inte superlåst, det kan ju uppstå situationer där den behöver användas inom en månad.