• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fia_mstd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 188
F

fia_mstd

min medryttarhäst håller på och buffas hela tiden, och jag gilar det INTE, för han har stort och tungt huvud. Buffas när jag hämtar honom i hagen, då jag leder honom, då jag tar ut honom ur boxen, näsr jag skall binda upp honom, jämt! Hu skall jag få honom att sluta me detta tro?

Sen har han en ovana när han såtr upp bunden att alltid knalla framåt tills snörena är helsträckta, men det har jag lärt mig att säga "backa" och sätta fingret mitt i bogen på honom, utan att trycka. Om han inte backar så tycker jag in fingret längre och längre tills han backar, då släpper jag direkt. Sen får vi upprepa detta tills han står som han skall, men det verkar funka rätt bra, han håller inte på och knallar fram lika mycket längre. Men buffandet vet jag inte hur jag ska råda bot på?

Tacksam för lite NH-hjälp! :bow:

Hejhopp!

Det där med att buffas och klia sig på sin ryttare är faktiskt ett tecken på dominans. Det betyder att du är bra att klia sig på = du har inte den rollen du borde ha....
Jag har haft samma problem med en av mina hästar, som gjorde så här hela tiden (gör dom de nån gång ibland är det inte samma sak...) och det är bara att börja säga till! Jag sa Ett skarpt NEJ och putta bort hans huvud när han gjorde så, och nu har han lärt sig att så gör man inte...ibland kan han få för sig att han ska buffas å så när han blir uppspelt och tex ska in till sin mat...men nu räcker det med ett nej och att jag visar honom pekfingret så vet han precis vad det betydder..och gör inte om det=)

Håller med Zandrah. Buffas är ett tecken på dominans. Din häst vill se om han kan få dig ur balans. Mitt råd är att skapa dig ett område runt omkring dig där din häst inte får klampa in hur som helst. Om han gör det så putta bort honom med den kraft som behövs. Kom ihåg att alltid ha "bly" i fötterna så att du står stadigt. Om han ändå skulle lyckas få dig att tappa balansen, ställ tillbaka dina fötter på exakt samma ställe. Var konsekvent!!

Lycka till!

Tack bägge två! :) Till min stora lycka ringde en kollega till mig och berättade att de skall troligtvis ha en NH-kurs på sin gård i Januari och frågade om jag var intresserad... JAAAA! :) Så nu skall jag få lära mig mer! Och pållen har förstått att jag inte uppskattar hans buffande! Jag bad honom vänligt att sluta, vilket han inte gjorde. Då ska jag till på skarpen, vilket han ignorerade. Då blev jag arg och då slutade han genast, och har inte fortsatt! :) Däremot så nosar han försiktigt och verkar söka kontakt liksom... Mycket mjukare än ínnan! *jätteglad*

Bli aldrig arg på din häst. Det är okej att bli stor och att gå upp i energi. Ilska hör dock inte hemma i hästträning. Som ledare ska du inte onödigt utsöndra adrenalin vilket gör när du blir upprörd. Hästar är väldigt känsliga för detta och tänker flykt, inget bra.
Niklas

Det kan vara skillnad på arg och arg. Jag vet en ung flicka som hade en bufflig ponny. Ponnyn buffade och buffade. Tösen var ilsken och trätte och gick på nh-kurs och ponnyn buffade och buffade och tösen blev ännu ilsknare och gnatade ännu mer på hästen. Tills en dag då hon bara fick nog. Och blev förbannad. Riktigt ärligt, uppriktigt, ur djupet av sitt hjärta heligt skitförbannad på ponnyskrället som vägrade lyssna. Det var inte ens dramatiskt. Hon behövde inte härja och skrika och använda en speciell teknik som hon hade lärt sig på kurs. Hon sa åt ponnyn att "nu är det f**tamej bra med det här!"
Ponnyn såg att hon var uppriktig och denna gång verkligen menade det hon sa. Det blev en helt annan sak sen. Jag var med den gången hon fick nog och såg hur hästen reagerade. Det var otroligt.

Jag skulle göra som så att varje gång hästen försökte buffa på mig skulle jag sätta båda mina händer på hästens huvud och buffa bort det,, till slut kommer hästen på att han bör sluta med att buffa för då får man en otrevlig buff tillbacka, och sen så får man se till att hästen vet var den har sitt huvud el sin ägare,, så man sliper bli nedbuffad.

Fast man bör vara nogran med att inte vara arg el slå mot hästens huvud,, då blir allt negatift..

I början när jag precis hade köpt min häst försökte han också buffa på mig hela tiden. Det hjälpte inte hur många gånger jag sade till honom. Till slut testade jag att buffa tillbaka, dvs jag "kliade" mitt huvud mot hans hals så fort han försökte buffa på mig. Gissa om han blev förvånad :smirk: och dessutom ganska irriterad... Det tog bara ett par gånger (det gäller att vara konsekvent dock) så slutade han att försöka buffas. Om det någon gång händer att han buffar nu (kan hända om han är stressad eller nervös) så räcker det att jag buffar tillbaka en gång så är det inga problem längre. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 842
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 278
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna