buffar på en?

T

thatshot27

varför buffar en häst på en egentligen?
tex när man står i boxen så kommer de o gruffar till en med huvudet nästan som om de kelar

Sv: buffar på en?

Kan finnas många anledningar till det. Det kan vara ett sätt att söka kontakt, kela, leta efter godis men det kan även vara en sån enkel grej att det kliar på mulen eller ganaschen någonstans och då är det skönt att ha något mjukare än en boxsvägg att skrubba sig mot.

visst det låter gulligt;) . gå ut i hagen och kolla vad som händer när hästar buffar och kelar . det handlar om vem kontroller vem . bli inte ner plocka till foderautomats nivå eller en trevlig kli pinne i skogen. :smirk:

Jag måste bara inflika lite med att jag tycker det är tråkigt att allt nuförtiden tolkas som en rangsituation. Att hästen buffar och gosar med en måste väl inte alls betyda att hästen inte har respekt för dig, eller står över dig i rang. För mig betyder det att den vill bli kliad, vilket jag oftast gör, eller att den litar efter godis, som jag aldrig har på mig. :smirk:

Jag håller med men man måste se upp!
Jag känner min häst så väl så vi har regeln att han får klia sig på mig efter ett ridpass då han annars försöker klia av tränset någon annanstans och förstör det. I övrigt ska han inte buffa och klia sig på mig.
Hingstar ska inte buffa på någon någonsin! Jag kliar dom inte tvärtom!

Jag måste bara inflika lite med att jag tycker det är tråkigt att allt nuförtiden tolkas som en rangsituation. Att hästen buffar och gosar med en måste väl inte alls betyda att hästen inte har respekt för dig, eller står över dig i rang. För mig betyder det att den vill bli kliad, vilket jag oftast gör, eller att den litar efter godis, som jag aldrig har på mig. :smirk:

Fast tittar man i hagen är det ju inte direkt så att den ranglåge hästen buffar den som är högre i rang :smirk:

visst det låter gulligt;) . gå ut i hagen och kolla vad som händer när hästar buffar och kelar . det handlar om vem kontroller vem . bli inte ner plocka till foderautomats nivå eller en trevlig kli pinne i skogen. :smirk:

har en hingst som gärna "bufflar" och är med mulen överallt.
det är hans sätt att vara social,han vill känna och kolla och kela eller busa,kan betyda "matte det är bråttom" eller "det händer förlite" mm.det tillhör hans personlighet att vara sådan.och han får vara sådan.
Men det råder ingen tvekan om att jag har ledarskapet och är "ranghög",han används i avel och visas upp då och då bla,vi skulle naturligtvis inte funka ihop under dessa förhållanden om han var ranghög och jag ranglåg.han lyder givetvis under alla förhållanden.

Det behöver inte alls handla om en dominansgrej... Men risken finns, och då får man ju fråga sig varför.. Sen tycker jag inte att det är så lätt att misstolka vad som är buffning för dominansgrej eller "kel" eller annan anledning.

Jag tänkte svara att det är ouppfostrat och något man måste säga ifrån till...Sen kom jag på att jag behandar mina hästar olika vad gäller just det. Jag personligen avskyr buffliga hästar och vill aldrig bli tillputtad. MEN min gamle angloarab (som jag ägt i 10 år) kan få böka lite lätt utan att det blir problem. Han har aldrig varit kaxig eller dum. (dock ingen våldsamt bök eller kliande).

Hingsten vill gärna böka men är strikt förbjuden detta. Hans vänliga buffar går nämligen gärna över till att han tuggar på folk eller helt enkelt bökar ikull dem. Inte så trevligt.

Jag tror att det är mycket individuellt, beroende av situation, ägare och häst. Vissa hästar buffar utan att det är ett tecken på dålig respekt. Vi kommer aldrig att lära oss "hästspråket" till fullo och hästen är egentligen fantastisk som kan tyda oss så bra som den faktiskt kan. Med tanke på hur många konstiga signaler vi ibland sänder ut. Ägaren kan ha tillåtit buffande inom rimliga gränser utan att det betyder naggande i kanten på ledarskapet. I vissa situationer tillåter vi vissa grejor och konstigt nog lär sig hästen skilja på detta. T ex att hästen kan få äta gräs under en promenad men inte under ridning. Många gör så. Hästen lär sig vad som gäller i ett visst läge.
Därför kan det vara svårt att uttala sig om ett visst beteende utan att ha kunskap om situationen, ägaren och hästens förhållande. Ett är i alla fall säkert: De är ruskigt duktiga på att anpassa sig efter oss!
/Sessiagh

Ja, det kan jag hålla med dig om. Men jag tror ändå inte att man alltid kan jämföra "rangspråket" mellan häst-häst och häst-människa.

Nej det är sant, och när jag läste tråden och funderade lite insåg jag att det nog finns skillnad på buffande och buffande. När det gäller hårt buffande, typ "flytta på dig din jävel" (som min häst gör på lillponnyn i stallet) så skulle jag ALDRIG acceptera att min häst gjorde mot mig (men jag tvivlar starkt på att hon skulle få för sig att försöka). Men om hästen kommer lite försiktigt och nosar utan att knuffas hårt eller nafsa och liksom "ber om tillåtelse" att få gosa lite är det ju en helt annan sak.

Min kille brukar puffa till mej lätt när han blir otålig tex om vi blir klara före rid polarna, typ, "kom igen nu".

Jag tycker det finns olika typer av buffar, men upplever att nästan alla går över till den grövre varianten om man inte sätter stopp för dem. Hästen får gärna lägga huvudet intill mig och mjukt putta lite, men så fort det är frågan om buff eller att stöta till blir det nej. Det spårar så lätt ut. Har varit med om en ridskolehäst som hade fått buffa alldeles för mycket, så om han inte fick som han ville buffade han tills han fick det. Det slutade med att han buffade ut folk ur boxen...

Diivan brukar klia efter ridningen men det får hon ej, jag brukar istället gå bak och klia rumpan...
Då nöjer hon sig och vill ofta klia tillbaka, och hon är ändå ingen kelis häst Oo
Jag hatar buffliga hästar, diivan brukar få sig en puff på näsan eller att jag enkelt vänder bort hennes huvud.
hon är lika glad iallfall :rofl:

varför buffar en häst på en egentligen?
tex när man står i boxen så kommer de o gruffar till en med huvudet nästan som om de kelar
Att hästar buffar eller så kallat kelar är ett uttryck för dominans, den som är lägre i rang kliar vi oss på. Det samma är med hundar de kommer och trycker sig eller ska gosa mkt, och vi människor tycker att de är så söööta:love:. Men själv tycker jag att man kan få klia på dem lite i huvet dock ej alldrig på mulen men på mina iniativ, för jag är ledaren, sen backas den undan.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 422
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka