Buffande 1 åring *suck*

A

Angela

Hej,undrar om ni har några tips på hur man får bort detta buffandet som mkt unghästar har,,min ett åring är ganska jobbig med detta,hon puttas och buffas gärna när man står brevid.
tacksam för svar.

Jag är ingen expert, men jag har hållt på med nh i ett år och har själv en unghäst.. Jag skulle prova att backa henne varje gång hon bufflas, eftersom hon då kränker din personliga zon. Genom att backa ur henne ur zonen visar du att du inte accepterar att hon går över dig på det sättet.
Min häst gjorde samma sak men det problemet är nu borta.
Lycka till!!! :)

okej,ja det låter ju logiskt,men hon är så trög så innan jag fått henne att backa ett steg så har det nog gått så långt att hon ej sammankopplar med buffandet, :crazy:

Jag skulle börja öva ledarskap omedelbart med hästen, verkar som att hon inte har mer respekt för dig än för ett träd! Om du inte sätter stopp för det nu kommer du + alla som hanterar hästen inte få det roligt alls i framtiden! Förlåt om jag låter hård men jag tror verkligen du behöver börja omedelbart för att det inte ska gå för långt! En stor häst utan respekt för människan kan bli direkt farlig! :( Kolla under NH där bör det finnas bra tips. Att rygga hästen är en bra början. Var oxå noga med att hästen gör exakt som du ber, alltså: stå still = stå still! Annars får det konsekvenser för hästen ex backning. Jag menar alltså inte att du ska börja slå på din pålla utan prata hästspråk! Lycka till! :)

Altså hon är världsgo,trevlig på alla sätt och mkt hanterad,det är bara det att hon är buffig med huvudet,när man ber henne stå still så kan det vara lite jobbigt i vissa fall,spec om man är på ingång och hon vet att det finns mat som väntar eller dyl.Backning gör hon ju självklart om jag ber henne men hon är rätt trög flyttad.
Är gravid i slutet så jag vill och kan inte hålla på för mkt heller nu,utan det har mest blivit att man borstat av på gången,lyft hovar då och då samt lett in och ut från hagen.Ska ta itu mer med henne efter jag fött och kommit på fötterna igen.Men det är just det här med puttandet (buffandet) som är jobbigt,spec nu när man går med stor mage :smirk:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 391
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Luff
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama