Bryter av till slängtrav

Bonita4

Trådstartare
Min unghäst på 4 år har börjat bryta av till slängtrav när man galopperar. Han orkar galoppera en stund men sen blir han hängig i handen och bryter av till slängtrav. Han är kollad av vet och har inte ont någonstans.

Är det musklerna som inte räcker till? Tips på vad jag kan göra?

Sv: Bryter av till slängtrav

jag skulle säga att det var musklerna.
att galoppera varv på varv på varv (som jag dock inte tror du gör) hjälper inte, gör fattningar och bryt sedan av direkt.
just fattningarna gör susen, min häst bar sig jättefint tillslut!

kan ju vara så att den inte riktigt fattar att den ska fortsätta galoppera ? unghästar behöver ju ridas aktivt och kanske bli påmind om att vi ska fortsätta galoppera, sen menar jag inte att du ska sitta och galoppera varv på varv, men du måste kanske fortsätta driva tills du inte vill galoppera mer. Skulle inte vara så långa sträckor. HUr länge är hästen riden ?

Jo det förstår han, det spelar ingen roll hur mycket man driver och samtidigt håller emot så han inte ska springa, han hänger sin tyngd i bettet för att kunna bryta av till slängtrav. Han är riden i cirkus ett år.

min 18 åriga d-ponny har också en tendens att gå över i slängtrav när man saktar av, inte i själva galoppen.Dock tror jag det är för att han är väldigt stark och het och har märkt att man kan dra i väg men det är bara att kämpa på med avsaktningar occh så vidare :laugh:

Tror också det är musklerna som inte räcker till.

Trava över bommar, gärna upplagda. Efter ett tag kan du galloppera över dem.
Klättra är också bra :).
Och som några redan nämnt - Bryt av och gör nya fattningar.

Antagligen orkar han inte galoppera längre. Galoppera kortare sträckor och se alltid till att sakta av innan det blir för jobbigt för honom. I början orkar han kanske bara ett par steg... "tänj" lite mer för var dag så att han tillslut orkar hålla galoppen.

Jo det förstår han, det spelar ingen roll hur mycket man driver och samtidigt håller emot så han inte ska springa, han hänger sin tyngd i bettet för att kunna bryta av till slängtrav. Han är riden i cirkus ett år.

Han faller på bogarna och tappar balansen, det är därför som det känns som om du får hela hästen i handen och sen älgar han iväg i slängtrav.
Egentligen är ju det mycket av hela ridprincipen, att flytta tyngdpunkten bakåt på hästen.
Precis som de andra har sagt, galoppera inte mer än ett par steg, utan det är fattningarna som stärker honom.

Jag skulle vila honom och sedan träna galoppfattningar och galoppera korta knyck.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar