Bryta negativ tankespiral (långt)

Cillie

Trådstartare
Hej alla!

Jag efterlyser tips, hjälp och råd att bryta min negativa tankespiral som jag ibland kommer in i efter ett dåligt träningspass. Mitt ryttarsjälvförtroende är inte ens i sina bästa daar på topp, men vissa gånger åker det verkligen hiss ner i avgrunden. Jag är fullständigt medveten om att detta är något jag själv måste bryta och att det inte leder till något bra överhuvudtaget.

Så här kan det gå till: Jag rider ett dåligt hopp/dressyrpass för tränare. Efteråt fokuserar jag enbart på det negativa, det kan vara en enda övning jag haft problem med som överskuggar allt annat under passet, som kan ha varit riktigt, riktigt bra.

Samma sak kan hända vid tävling. Trots att vi gjort ett bra resultat och blivit placerade, jag har ridit bra, fått en jämn runda, inga kråksprång, så snöar jag ändå in på en specifik sväng, eller anridningen till ett specifikt hinder som jag tycker varit undermålig.

Det underliggande problemet är tvådelat:

1. Jag tycker inte själv att jag är så bra o duktig, ett problem som kommer från en dominant, skrikande mansfigur till ridlärare i mina unga år.

Trots att vi nu gör godkända resultat i LB dressyr o placeringar i 110, iof är det ju inte proffsridning på den nivån, men ändå, så suckar han fortfarande i min hjärna högt inför övriga ridgruppsmedlemmar ("Hon är obildbar" säger sucken).

2. Efter ett långt uppehåll från hästar o ridning började jag om på en nivå långt under den jag var på när jag slutate. Men efter detta har min utveckling gått jättefort framåt. Mentalt ligger jag lixom kvar på den gamla nivån.

Hursomhelst:

Jag behöver handfasta tips på hur jag skall komma ur denna spiral, hur skall jag tänka, finns det några övningar man kan göra, böcker man kan läsa?

Sorry för långt inlägg, hoppas ända att någon skall orka läsa o hjälpa till, för detta sliter oerhört på mig och är något jag måste få ordning på om jag ska kunna fortsätta i det långa loppet.

Sv: Bryta negativ tankespiral (långt)

Efter varje träningspass, tänk ut 5 saker som du har gjort bra. Inga genvägar - det måste vara minst 5 saker! Skriv gärna ner dem. När man hamnar i en negativ tankespiral är det lätt att känna att allting är dåligt. Då är det nyttigt att kunna plocka fram sina anteckningar och se att man faktiskt gjort många bra saker. Jag brukar använda den metoden ibland även utanför ridningen. Innan jag somnar på kvällen tänker jag ut 5 saker som jag gjort riktigt bra under dagen. Just att sätta gränsen vid minst 5 saker gör att man vissa dagar måste tänka till lite extra, vilket gör att man inte har tid att tänka negativa tankar just då i vart fall. :)

Jag har full förståelse för att du har den hemska ridlärarens ord ringande i huvudet. För många år sedan hade jag en partner som fick mig att känna mig värdelös. Fortfarande flera år efter att det tog slut kunde jag känna hennes nedlåtande blickar bränna i nacken. Det som hjälpte mig var att varje gång jag gjorde något bra så tänkte jag mig ett mentalt hånflin åt hennes håll och ett: "Ha! Du hade fel! Jag är bra på det jag gör!". Lite mental exorcism av hjärnspökena. :p

Lycka till!

Åh, tack, vilket bra tips!:)

Ska börja med detta med en gång!

ett problem som kommer från en dominant, skrikande mansfigur till ridlärare i mina unga år.......
så suckar han fortfarande i min hjärna högt inför övriga ridgruppsmedlemmar ("Hon är obildbar" säger sucken).
Kan det vara så att han som många andra tror att negativ påverkan får en individ att prestera ett bättre resultat. Dessa typer finns överallt och är "stöpta i många olika former".

sanningen är att det var ridläraren som inte var tillräckligt bra. Kunde han inte på något vis lyfta fram något positivt under era ridpass - då är det han som är dålig på sitt jobb !!! och troligtvis kände han en viss glädje i sitt nedvärderande sätt.

Och heeeeeja dig
! Placeringar i LB och 110, det är ju kanonbra. Hur många tror du inte avundas dig för detta egentligen?! Det är bara att du tittar på de som inte fick en placering - så har du en del av dem mitt framför dig.

Sen vad det gäller den nivå du befann dig i förr och vart du befinner dig idag ? - Hur många elitgymnaster kom direkt i form och hade samma prestationsförmåga efter att de brutit benet och vilat ett halvår? Hur många överviktiga tappar vikt till de kilo de hade förr över en natt?

Exemplen är många men visar att det är näst intill en omöjlighet att ligga på topp vid en nystart.

Rangers tips var bra - varje dag innehåller ju alltid något positivt som du har gjort bra, kanske du ska skriva ned dem dag för dag och sedan kunna blicka bakåt och läsa om hur många trevliga och positiva upplevelser du faktiskt har varje dag.

Jag blir glad av att läsa ditt inlägg. Tack! :)

När det gäller ridläraren så vet jag ju rent logiskt att det är så som du säger, han var en dålig förebild. Tyvärr så vill inte mina känslor förstå att det är så alla gånger.

Det är ju just det här som är så knäppt o fel! Här kommer jag hem med rosetter och kan på kvällen känna att jag är SÄMST på att rida, för att någon enstaka anridning inte blev helt perfekt. Det är den negativa spiralen jag måste bryta.

Ska definitivt börja skriva upp bara de positiva saker jag gjort varje pass, har faktiskt redan börjat!

Jag brukar tvinga min instruktör, att tala om vad jag gjort bra! Sen så försöker jag att fokusera bara på det jag gjort bra, och så går jag omkring och "suger" på den karamellen hela veckan, tills vi träffas igen veckan efter. Om jag tex gjort en bra galoppfattning så försöker jag förtränga det som var mindre bra, och så tänker jag på min fina galoppfattning istället!

Man får aldrig glömma varför man rider. Det är väl för att det är så himla härligt att vara med sin häst, eller?

När jag har haft ett riktigt knaon träningspass och lärt mig och upptäckt massor får jag fjärilar i magen av lycka över framgången, och över att kommunikationen funkat så bra.

När jag haft ett riktigt uselt pass där jag varit total-kass och hästen helt motsträvig, flinar jag glatt och får fjärliar i magen för att min häst är så söööööt!!!

Jag menar - bara hästen är glad och tillfreds med vår ritt när jag släpper ut den i hagen igen, så spelar det ju ingen roll om vi skuttat fram som en låghalt groda på träningen. Det var väl bara en sådan dag då.

Släpp lite på ambitionerna och var glad!
:bump:

Haha! Jag önsakr verkligen att jag kunde rycka på axlarna när det går dåligt jag med!

Problemet det är ju dit jag vill komma, att kunna bortse från det negativa, o bara fukusera på det positiva. Tyvärr är jag inte där, men om du har tips till mig hur man kan tänka för att bryta mitt tankemönster så tas de tacksamt emot! :)

Jag är faktiskt (eller har varit i alla fall) lite av en expert på att grotta ner mig i negativa tankar ... :o

Men jag försöker tänka som Anton i "Mitt liv som hund" - "Det kunde varit värre!"

Det finns fruktansvärt mycket värre saker och större enlände i världen, än ett rivet hinder eller misslyckad framdelsvändning.
Ibland måste man sätta saker i ett större perspektiv.

Och om man ständigt tänker så, så blir det en uppåtgående spiral, och det är lättare att direkt se vad som faktistk var riktigt, riktigt bra tex på träningspasset.

Fiunkar för mig i alla fall! :bump:

Not bad! Jag gillar hur du tänker, för hur sant är det inte!

:laugh:

Sånna tips skulle jag också behöva, påverkas väldigt lätt av negativ kritik och har tyvärr fått höra en helt del på sista tiden...

Köpte ju min häst i februari så man vill ju hela tiden göra så gott man kan för att vara en bra hästägare, men känns ibland som att jag bara misslyckas, då behöver man ju inte höra kommetarer om att man "inte rider ordentligt", "låter hästen gå som han vill" eller att det gick piss på vår första & enda tävling hittils :(
Tyvärr så tänker sig inte folk alltid för att saker kan såra...

Hur skall man göra för att ta åt sig pepp istället?
Har iaf får mkt beröm av många att han blivit så vältränad & snygg sen jag köpt han, alltid ngt :)

Du har fått en massa bra tips på hur du ska försöka tänka när det känns som om det gått dåligt. Det är genom att aktivt tänka positiva tankar, kanske t.o.m argumentera med sig själv, som man övar att vara positiv. Ju oftare man orkar streta emot det negativa, desto bättre kommer det att gå, även om det kan ta tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka