Brysselkål för en frälst

kolblakkur

Trådstartare
Jag har upptäckt brysselkål och därmed har jag en ny kärlek i mitt liv. VAD kan jag göra med brysselkål? Jag vill testa ALLT men är inte bra på att laga mat så det måste vara hyfsat enkelt. Har ni några bra förslag/recept?

I nuläget kokar jag dem och äter med lite creme fraische, stekta grönsaker och fullkornspasta :d Utan att överdriva så äter jag det fyra-fem dagar i veckan men egentligen så hade det räckt med bara brysselkål med lite, lite creme fraische :d Äter hellre det än godis :o

Sv: Brysselkål för en frälst

Ngr hekto kål i en skål, direkt från frysen
Till det 1/2 hekto tärnad stekt bacon
Salta och en klick smör
7 - 10 minuter i micron

Gott till det mesta

Brysselkål är det bästa med julen! Det och omelett med svampstuvning är självklara favoriter på julbordet :p

Brysselkål är fantastiskt gott!! Har det till allt:D Har testat att ha det i gratäng med blomkål och det va riktigt bra:)

Jag äter brysselkål ALLA dagar i veckan. Kokar en stor påse på helgen och har det som extra tillbehör till veckans alla matlådor. Det passar till allt. Är dock inte så bra att variera mig, tycker kokta med lite flingsalt är gott så man får rysningar.

Aha, undrans om dina smaklökar har ändrats till att gilla bittert eller inte känna bittert så mycket. (Jag kan också nästan äta brysselkål numera)

http://matmolekyler.taffel.se/tag/bitter-smak/

Ingen annan smak ger så mycket vuxenpoäng som beska. Som barn skyr vi i regel grapefrukt, kaffe, brysselkål och mörk choklad: men allt eftersom åren går erövrar vi dem som troféer, en efter en.

Dela i två delar och ångkoka häll över lite olivolja när de är lagom mjuka och rivet citronskal och ät :)

Brysselkål med hasselnötssmör!

Blanda smör (äkta smör eller bregott/norrgott) med flingsalt och hackade hasselnötter. Sätt på rykande nykokta brysselkålar :love::love:

Jag upptäckte härom året hur gott brysselkål är. Pga dåliga erfarenheter från skolmaten är jag lite rädd för att koka dem (vill undvika att de blir sådär överkokta och beska som de serverades i skolan) så jag steker dem alltid. Det är jättegott att bara dela dem i halvor eller kvartingar, steka dem lätt så att de precis får lite färg och sedan pressa citron och strö lite salt över.

Åh jag älskar även jag brysselkål, likaså min sambo. Äter det till lite allt möjligt.

Oftast köper vi fryst som redan är kokad. Brukar steka med myyycket smör, lite salt och vitpeppar. Passar till typ allt, riktigt gott!

Ska definitivt testa med lite citron på, det lät riktigt mumma!

Letar även jag efter lite fler roliga tillagnings metoder. Köpte mig precis en ångkokare i bambu som jag ska testa göra brysselkål i snart tänkte jag! :)

Klyv och stek i lite olja, vitlök och pinjenötter. Pressa citron och strö flingsalt över. Gott med alla typer av kål.

Jag anvander nastan bara farska gronsaker, och massor av brysselkal.:D Jag gor ganska mycket "grytor" mest for att jag ar lite lat och det ar enkelt och snabbt. Jag halverar eller "kvartar" brysselkalen och haver i grytan tillsammans med potatis eller andra gronsaker som tar lite langre tid att "gora mjuka" ... eller sa steker jag dem forst med lok och svamp innan ovriga gronsaker aker ner.

Dela i två delar och ångkoka häll över lite olivolja när de är lagom mjuka och rivet citronskal och ät :)

Det har ar ocksa jatte gott!

Blanda smör (äkta smör eller bregott/norrgott) med flingsalt och hackade hasselnötter. Sätt på rykande nykokta brysselkålar :love::love:

Vilket bra tips! Jag har massor med 'hasselnots saker' (olja, "spread" och annat smatt och gott fran vastra USA som odlar mycket notter) ... nu ska har experimenteras!:D

Brysselkål är också mycket gott i potatisgratäng, men lite mer vitlök och salt behövs då. Jag tycker det blir för sött annars.

Jag brukar steka brysselkålen med tunt skivad lök och dijonsenap. :d

Kul tips!
Jag skulle precis försl smör i kokvattnet och sedan strö hackade rostade hasselnötter över, men detta lät faktiskt mer spännande!

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 135
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Wingates
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 594
Senast: Safir
·
Kropp & Själ Och vad räknas till de där "fem portioner frukt och grönt om dagen" som alla tjatar om? Nu är det klart att man inte måste äta...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama