Tervaleijona
Trådstartare
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.
Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?
Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?
Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.