Brutet hälben, hur lång recovery?

TiHen

Trådstartare
Bröt hälbenet för sex veckor sedan. Skall till sjukhuset för nya röntgenplåtar denna vecka och hoppas att jag får tillåtelse att börja sätta vikt på foten igen. Eftersom frakturen bara var lite displaced och inte påverkade några leder, beslöt läkaren att operation inte behövdes.

Jag jobbar fulltid med galopphästar och mitt mål är naturligtvis att komma tillbaka till mitt jobb så fort som möjligt. Jag undrar därför om någon annan har haft samma skada. Hur lång tid tog det innan ni kunde rida som vanligt igen? Vilken typ av skor/stövlar kunde ni använda under rehabiliteringstiden?
//T
 
Bröt hälbenet för sex veckor sedan. Skall till sjukhuset för nya röntgenplåtar denna vecka och hoppas att jag får tillåtelse att börja sätta vikt på foten igen. Eftersom frakturen bara var lite displaced och inte påverkade några leder, beslöt läkaren att operation inte behövdes.

Jag jobbar fulltid med galopphästar och mitt mål är naturligtvis att komma tillbaka till mitt jobb så fort som möjligt. Jag undrar därför om någon annan har haft samma skada. Hur lång tid tog det innan ni kunde rida som vanligt igen? Vilken typ av skor/stövlar kunde ni använda under rehabiliteringstiden?
//T
Jag bröt hälbenet för många (16) år sedan nu, spräckte det lodrätt. Gick på kryckor med foten lindad och "uträtad" i sex veckor för att inte hälsenan skulle dra den lösa delen ur läge, sedan gick jag fem-sex veckor till med kryckor och gradvis mer och mer belastning för att sträcka ut hälsenan igen. Slarvade lite med sjukgymnastiken och har idag inte full rörlighet. Får också fortare ont i den hälen när jag står och går mycket. Jag red redan efter 3 veckor, fast då barbacka och på en snäll häst. Red som vanligt gjorde jag ca 5 månader efter olyckan, men jag slutade jobba som beridarare/arbetsryttare i samband med händelsen. Kan inte längre använda ridstövlar, det gör för ont, mjuka ridskor och shortchaps funkar.
 
Usch jag fick splitterfrakturer i båda hälarna i torsdags morse och väntar nu på operation har även skadat fotlederna ordentligt så kommer ha konstant värk i mina fötter i fortsättningen ev kan det bli tal om steloperation för att bli av med lite utav smärtan.
 
Bröt hälbenet för sex veckor sedan. Skall till sjukhuset för nya röntgenplåtar denna vecka och hoppas att jag får tillåtelse att börja sätta vikt på foten igen. Eftersom frakturen bara var lite displaced och inte påverkade några leder, beslöt läkaren att operation inte behövdes.

Jag jobbar fulltid med galopphästar och mitt mål är naturligtvis att komma tillbaka till mitt jobb så fort som möjligt. Jag undrar därför om någon annan har haft samma skada. Hur lång tid tog det innan ni kunde rida som vanligt igen? Vilken typ av skor/stövlar kunde ni använda under rehabiliteringstiden?
//T
Vad gjorde du för att få denna skada?
 
Usch jag fick splitterfrakturer i båda hälarna i torsdags morse och väntar nu på operation har även skadat fotlederna ordentligt så kommer ha konstant värk i mina fötter i fortsättningen ev kan det bli tal om steloperation för att bli av med lite utav smärtan.
Men oj :eek: Hur gick det till?
 
Men oj :eek: Hur gick det till?
Skulle köra in mitt hö och skulle släppa ner hissnätet och precis när jag släpper det så känner jag hur kättingen åker över min tumme och drar med mig framåt, väger ju en del, tappar ju balansen och inser att det bara är att acceptera att falla ner från rännet, så rakt ner på betonggolvet med lövtunna gummistövlar, typ som barfota, fallet är ca 2,5-3,5m som tur är tänker jag på att böja mina knän annars hade jag garanterat haft väldigt mycket mer skador som söndriga knän och höfter kotkomprision i ryggen och skadat min nacke. Så tur i oturen hade jag väl men när han säger att jag inte kommer bli smärtfri så kände jag bara, what :banghead:
 
Usch jag fick splitterfrakturer i båda hälarna i torsdags morse och väntar nu på operation har även skadat fotlederna ordentligt så kommer ha konstant värk i mina fötter i fortsättningen ev kan det bli tal om steloperation för att bli av med lite utav smärtan.
Herregud vad hemskt!!! Krya på dig
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695
Kropp & Själ Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde...
Svar
0
· Visningar
1 131
Senast: Jen80
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 085
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp