Brutet Griffelben, operera eller inte?

S

sunsets_nattviol

Har nu fått höra att man brukar operera sånt här vilket veterinären inte ens la fram som ett alternativ för mig. hästen är ett 4årigt fullblod, benet sa tydligen(enligt min vet.) vara av på mitten...

Sv: Brutet Griffelben, operera eller inte?

Jodå, griffelbenen brukar man ta bort!

En häst som stod i stallet innan (han var 4 eller 5 då) bröt griffelbenet på 2 ställen (och man behövde inte titta noga på plåtarna för att se att det var av..)
Han opererades och blev helt bra!

Jag har varit med under en griffelbens-operation och vad jag förtog så brukar man ta bort dem och att hästarna brukar bli helt återställda!

Eftersom ett griffelben inte är ett ben som "används" utan bara är en rest av en tillbakabildad tå så brukar man ofta inte behöva operera. Okomplicerade brott brukar kunna självläka bra. Om du känner dig osäker kan du ju ringa och diskutera detta med veterinären, men generellt sett är det ju bättre för hästen om den kan slippa en onödig operation.

Det finns en gammal tråd om detta, läs den!:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=581399

Min häst har också haft en griffelbensfraktur och den självläkte fint. Det tog lite tid, men han har inga som helst bestående men av det. Hoppas att det går bra för er också!

Jag har haft en griffelbensfraktur på hästen "mitt på" ungefär. Jag frågade om operation, men enligt min vet var det varken nödvändigt eller meningsfullt för frakturen satt för högt. Operera brukar man göra om det är spetsen som är avbruten eller om frakturen ligger snett sa veterinären. I mitt fall låg den helt rakt och eftersom griffelbenet inte används och belastas läkte det helt utan besvär, hästen var aldrig halt ens.

jag är mkt tacksam för dessa lugnande ord, vill nämligen inte att min snart 4 år gamla älskling ska behöva ha boxvila då han verkligen måste stimuleras annars river han stället och driver oss alla till vansinne.:crazy:
veterinären skall komma ut imorgon för att göra ell ultraljud för att se efter eventuella andra skador men det skall man väl inte behöva oroa sig för när hästen inte haltar eller så. *håller tummarna för fullt*
veterinären sa (som du skrev) att det satt mitt på benet och därför var inte operation aktuellt.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar