Bruten klo

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jojjogalopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 413
Sv: Bruten klo

Jag var hos en slädhundskennel i Alaska förra sommaren. Där tog de rutinmässigt bort sporrarna på valparna när de var ett par dygn gamla. Detta för att förhindra skador på sporren när de springer i snön. De blev förvånade när jag sa att vi inte gör det på jakt-och slädhundar.

Har hållit på mycket med slädhundstävlingar o ser inte brott på framsporrar som ett så stort problem att det motiverar att de tas bort rutinmässigt.
PL

Att ta bort en framsporre är inget avancerat, åk till en annan veterinär om inte din vill göra det. Ofta tar man bort sporren för att skicka in för analys vid diagnostik av autoimmuna klosjukdomar.

DEt är ingen sporre som har gått det är tredje klon i fram

Ja med dagens lagstiftning är alla kirurgiska ingrepp utom de som är listade som undantag i lagstiftningen, förbjudna om det inte finns medicinsk indikation. Håller inte reda på årtal men vet att jag diskuterade detta med SJV innan jag flyttade från Vilhelmina vilket var 1998.
PL

Jag vet flera whippets som fått sporrarna borttagna som nyfödda och det långt efter 1998. Är vinthundar undantaget då eller? Jag har en med och en utan sporrar och inga olyckor än så länge, men vet flera som skadat sporrarna tyvärr.

Det är ett litet besvärligt problem. Det enda jag kan råda dej till är att när klon är på utväxt, så klipp lite,lite av den 1 gång i veckan, och håll den sen kort genom täta klippningar. Dels stärker det klon, dels minskar risken att klon fastnar någonstans. Rundar du dessutom av kanterna med en fil, har du gjort vad du kunnat för att förebygga att det händer igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka