Bruten klo

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jojjogalopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 413
J

jojjogalopp

Hej min GD lyckades i morse bryta sin klo så den gick av man ser pulppan och klon har vriditt sig snett innåt,sitter och väntar på att vetrinären ska ringa mig,
Frågan är vad man kan göra ?min uppfattning så karnse man klipper av den hos verinären jag vet inte.
Är det någon som har råkatt ut för detta,Han har inte ont eller så han är livlig som vanligt fasst jag försöker ha han lugn.
Detta hände genom att vi har en trapp Gärn trapp med hål i och då har jag lagt en matta på detta för att det inte ska ske sånt här men av någon annledning så gjorde det de,:(

Sv: Bruten klo

Nu ringde vetrinären och vi ska ge han bedövning och ta bort klon helt,han skulle ringa upp om en halvtimme så ska vi göra upp en tid:)

Vår tax hade klofraktur för 2 år sedan men klon han trilla bort så han blev aldrig sövd. Däremot blev det strut, bandage och omläggning i en dryg vecka eller något.

Det där pysslar min herre med en 4 - 5 ggr/år, fast då sporrklon. Det man får göra är bedöva, och så tar man bort den trasiga biten av klokapseln, ibland får man ta bort hela, beror på hur den gått sönder. Sen blir det tratt på tills pulpan 'torkat'. Med tiden växer det ut en ny klokapsel.

Jag brukar drömma våta drömmar om ett eget lokalbedövningskit när det händer, för jag vet ju precis vad som ska göras. Men det krävs oftast bedövning, det gör nämligen apont om/när pulpan är blottad.

Bryter de av den helt, och inte bara halvvägs som tyvärr är vanligare, är det bara att tratta och vänta och hålla koll efter ev infektion.

Så, ställ in dig på en period med tratt och lite lugnare prommisar, så ska du se han snart är kry igen =)

Kanske läge att diskutera att ta bort sporrarna!
PL

TACK!

Jag har försökt, tro mig. Det är samma han har av hela tiden, högersidans. Jag har frågat, och nu sista två ggr i princip bönat och bett om att operera bort fanstyget. Men de vill inte. Två olika veterinärer (min hemmavet resp distriktsveterinären). De menar att hade de suttit i 'bara hud' hade man tagit bort dem för länge sen. Men nu sitter de med ben, och då blir det en mer komplicerad op, och risk för leden och infektioner och allt vad de målar upp. Och så lägger det till det käcka 'men börjar han få problem av det ofta så får man ju överväga det'.

Jag vet inte vad 'ofta' räknas som eg, men jag har haft honom ganska precis ett år, och det är FEMTE gången nu. En gång bröt han av hela klon = inget vetbesök. De andra fyra har det varit samma vis. Vetbesök, bedöva, ta bort den avbrutna biten, tratta och vänta. Lagom tills den växt ut helt så dags igen (företrädelsevis en fredag kväll.. varför göra det på icke-jour..:devil:)

Men JAG vill inget hellre ta bort sporren, men jag får inget gehör alls? =/

Risk för vilken led? Ser det för farligt ut får de väl sätta ab.
Jag vägrar operara bort framsporrar på slädhundar för säkerhets skull men ditt fall låter solklart.
Opererar bort ganska många baksporrar med rejäl benförbindelse o visst kan läkningen strula för en o annan men aldrig med långsiktiga problem.
PL

Du får ta en resa till PL så fixar han det!:idea:

Tanken slog mig faktiskt :devil:

P_L: Ingen aning vilken led. Men det båda vet tyckt har varit att sporren påverkar leden, och iom att man måste ta bort ben får man en fin inkörsport för ev infektion, som kan nå leden (och DET vet jag ju risken med, infektion i led). Nu sist (i lördags..) mumlade DV om något med stabiliserar också, benet till sporren.

(Nyfiken fråga - varför inte på slädhundar?)

Det här är en framsporre, höger fram. Men då ska jag tjata en sväng till på hemmavet, kan de ta den där sporren när herrn kastreras och iaf ligger och snarkar då, om vet går med på det.

Annars får vi väl åka norrut :angel:

Kruxet är att just vissa slädhundsmänniskor vill ta bort framsporrar i förebyggande syfte vilket är olagligt.
PL

Senast ändrad:

Ah, då fattar jag. Trodde det var risk att ta bort dem just om de var slädhundar/draghundar. Därför jag var nyfiken, om bara det kan bli SNÖ någon gång vintertid, så ska ju den här herrn dra.

Att ta bort en framsporre är inget avancerat, åk till en annan veterinär om inte din vill göra det. Ofta tar man bort sporren för att skicka in för analys vid diagnostik av autoimmuna klosjukdomar.

Frågan är väl VAR jag ska åka, då nu både hemmavet och DV tyckt 'njäää, det vill man inte om det inte är stora problem'..

Men ska prova med hemmavet igen, kan ju ta det i samband med kastreringen så slipper man en sep narkos/risken med en narkos 'bara' för det.

Jag skulle ju kunna ringa en annan klinik, frågan är om de är pigga på att ta bort sporren/sporrarna på en hund enbart med ledning av att den haft fem klokapselbrott på ett år (kan ju styrkas med papper), men där beh veterinärer vägrat ta bort? De kanske kan tänka sig ta bort NÄSTA gång han bryter den, om jag åker dit direkt då, men frågan är om de tar bort den nu?

Kruxet är att just vissa slädhundsmänniskor vill ta bort framsporrar i förebyggande syfte vilket är olagligt.
PL

Är det olagligt att ta bort sporrarna på fram? Min gamla hund har inga sporrar fram (hon är 11,5 år). Jag vet att de gjordes på den tiden, men ser inte sånt längre. Är det för det blivit olagligt? När blev det det?
Men sen hade jag en hund här för några veckor sedan som jag trimmade, och den hade inga framsporrar. Men ägaren visste inte om de tagits bort som valp eller inte.

Det är inte sporren han har inga sådan,det är den mittersta klon

Nu har vi varitt hos vetrinären,vi va tvungen att söva han och ge han lokal bedövning,bära upp 75kilo på bänken där va i så lätt hehe ,det tog en timme att fixa det,nu har han ingen nagel bara pulppan och ska gå lindad i tre veckor och fått medecin,

Hör med din veterinär om du kan få med en journalkopia att ta med till den andra veterinären, så kan denne läsa på och avgöra huruvida op. är nödvändigt eller ej. Om nu din veterinär absolut inte vill operera alltså.

Jo, det jag menade med att jag kan ju 'backa upp' fyra av det senaste årens klokapselbrott med journalkopior. Men frågan är om det räcker för att en 'utomstående' veterinär (som aldrig beh hunden för det) i nuläget ska ta bort.

Utan om det inte krävs att jag nästa gång vi får ett klokapselbrott, tar min lunta från de tidigare fyra, åker till en annan veterinär och tycker - det här är sjätte gången på X månader, fyra av dem har krävt vetvård likt den här, här är journalerna, snälla ta bort eländet?

Känns som, förutom hemmavet då om jag kan övertala honom, att en vet skulle vara väldigt försiktig med att nu, utan att det är ett brott som behöver behandlas, skulle oppa bort förebyggande på en hund som beh på andra ställen som vägrat opa innan?

Ja med dagens lagstiftning är alla kirurgiska ingrepp utom de som är listade som undantag i lagstiftningen, förbjudna om det inte finns medicinsk indikation. Håller inte reda på årtal men vet att jag diskuterade detta med SJV innan jag flyttade från Vilhelmina vilket var 1998.
PL

Så slädhundsfolk tar bort sporrarna för att slippa klobrott under lopp?

Det förstår jag faktiskt.

För övigt har min husky fått sitt andra klobrott på 1,5 år nu. På samma sporre. Denna gången verkade det dock gå smidigare än första gången. På samma tass har hon en hudknöl som vi inte lyckats få några bra cellprov ur. Samband?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka