Brusten aorta orsakade Hicksteads död

Sv: Brusten aorta orsakade Hicksteads död

Tror inte att det finns någon direkt himmel, verken för djur eller människor. Däremot tror jag på ett "bättre ställe", vilket döden erbjuder om man av någon anledning lider väldigt mycket i livet. En svårt sjuk häst får t.ex. komma till ett "bättre ställe" när den avlivas och slipper ha ont och må dåligt längre. Exakt vad detta stället innebär eller hur det ser ut och känns lär vi veta den dagen vi själva kommer dit. Innan dess kan man bara spekulera.

Fast om man inte tror på ett liv efter detta så är det ju inte sant alls, hästarna kommer inte alls till Trappalanda, galopperar på de evigt gröna ängarna, osv, utan de dör och finns inte mer. Vare sig i paradiset eller nån annanstans.

Det är lite intressant tycker jag att man ganska sällan säger om människor att "Nu vandrar han för evigt i paradiset" och liknande nuförtiden, eftersom det är få som är såpass religiösa, men idén om hästparadiset dit de kommer när de dör tycks tvärtom blomstra. Ganska ofta får jag intrycket att det dessutom används av folk som egentligen inte är religiösa och inte tror att de själva kommer leva för evigt i paradiset när de dör, men av någon anledning ändå tänker sig att just hästar skulle ha evigt liv.

Jag håller med om att den som är död inte lider längre, men det är ju för att man är död och har upphört att existera, och den som inte existerar kan heller inte lida. Jag tror inte att det är för att den som är död har förflyttats till paradiset och lever där för evigt. Så man kan ju tänka sig att döden är en befrielse från lidande, utan att det måste innebära evigt liv i paradiset.

Fast om man inte tror på ett liv efter detta så är det ju inte sant alls, hästarna kommer inte alls till Trappalanda, galopperar på de evigt gröna ängarna, osv, utan de dör och finns inte mer. Vare sig i paradiset eller nån annanstans.

Det är lite intressant tycker jag att man ganska sällan säger om människor att "Nu vandrar han för evigt i paradiset" och liknande nuförtiden, eftersom det är få som är såpass religiösa, men idén om hästparadiset dit de kommer när de dör tycks tvärtom blomstra. Ganska ofta får jag intrycket att det dessutom används av folk som egentligen inte är religiösa och inte tror att de själva kommer leva för evigt i paradiset när de dör, men av någon anledning ändå tänker sig att just hästar skulle ha evigt liv.

Jag håller med om att den som är död inte lider längre, men det är ju för att man är död och har upphört att existera, och den som inte existerar kan heller inte lida. Jag tror inte att det är för att den som är död har förflyttats till paradiset och lever där för evigt. Så man kan ju tänka sig att döden är en befrielse från lidande, utan att det måste innebära evigt liv i paradiset.

Knappast någon som faktiskt vet hur det är! Varför vara så dömande gentemot andra som vill tro på "livet" efter??

Det är väl kanske ett sätt för folk att stå ut med tanken på döden.

Jag ser det mer som att efter att min häst dött finns den bara i mina minnen och de minnen jag vill komma ihåg är ju när det är gröna fält, sol och vackert väder och då kan jag liksom placera hästen där mitt i det gröna i tanken när jag tänker på henne.

De två hästar jag varit med och hållit när de avlivats (en med spruta och en med bult) har båda "galopperat" en stund efter att de ramlat. En gammal hästkarl i det ena stallet sa att det var de första sprången in i trappalanda man såg :love:
Men såklart beror det på muskelsammandragningar, även människor kan få vissa ryckningar efter dödsögonblicket det är fullt naturligt.

Åh så underbart sagt... :love:

Jag måste bara fråga, man hör ofta detta om Trappalanda. Ni som använder uttrycket, tror ni på riktigt att det finns ett liv efter detta för hästar? Att de kommer till ett särskilt hästparadis?

Tror ni i så fall att det finns ett liv efter detta för människor också, eller gäller det bara hästar?

Det tror jag absolut! Det är det enda som gör att jag står ut med saknaden efter mina djur...

Ingen kan veta vad som händer, Den som dör får se....

De två hästar jag varit med och hållit när de avlivats (en med spruta och en med bult) har båda "galopperat" en stund efter att de ramlat. En gammal hästkarl i det ena stallet sa att det var de första sprången in i trappalanda man såg :love:
Men såklart beror det på muskelsammandragningar, även människor kan få vissa ryckningar efter dödsögonblicket det är fullt naturligt.

Vad fint sagt! :love:

Jag måste bara fråga, man hör ofta detta om Trappalanda. Ni som använder uttrycket, tror ni på riktigt att det finns ett liv efter detta för hästar? Att de kommer till ett särskilt hästparadis?

Tror ni i så fall att det finns ett liv efter detta för människor också, eller gäller det bara hästar?

Nä, men det är en skön tanke att om man måste skicka dem i döden så skickar man dem in i paradiset.

Regnbågsbron är oxå fin... finns det inte någon dikt/"saga" om den..
Nä just, jag blanda nog ihop med Hästens bön.

*delvis KL*

Är inte kristen (dvs tror på ett liv efter detta) men är fullt övertygad om att mina hästar betar i Trappalanda tillsammans... kan hända att det finns några kissar där med dem också... struntar i om det är ologiskt för jag kan se mina älskade djur där utan plågor och starka o välmående. En av de där sakerna vi kan behöva för att vardagen ska bli uthärdlig när det är svårt.

Det finns ett poem jag tycker passar väl in i sammanhanget:

Don't Cry For The Horses, av Brenda Riley-Seymore

Don't cry for the horses
That life has set free
A million white horses
Forever to be

Don't cry for the horses
Now in God's hands
As they dance and they prance
To a heavenly band

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep

Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

Manes and tails flowing
They gallop through time
They were never yours
They were never mine

Don't cry for the horses
They will be back someday
When our time has come
They will show us the way

On silver wings they will lift us
To the warmth of the sun
When our life is over
And eternity has begun

We will jump the sun
And dance over the moon
A Ballet of horses and riders
on the winds
to a heavenly tune

Do you hear that soft nicker
Close to your ear?
Don't cry for the horses
Love the ones that are here

Don't cry for the horses
Lift up your sad eyes
Can't you see them
As they fly by?

A million white horses
Free from hunger and pain
Their spirits set free
Until we ride again

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I går meddelade den amerikanska hoppryttaren Chloe Reid att publikfavoriten Codarco inte längre var i livet. Nu har obduktionen av...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cirkulationsproblem var orsaken till ponnyn Dilbas död under maratonprovet på årets SM i körning. Ägaren/kusken Marie Ågren har nu fått...
Svar
0
· Visningar
1 104
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) (Uppdaterad) Det preliminära resultatet från obduktionen av Hickstead visar att en sprucken aorta medförde hjärtsvikt som...
Svar
0
· Visningar
1 277
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Därför dog stjärnhästen Obduktionen visar att Hicksteads drabbades en brusten kroppspulsåder Stjärnhästen Hickstead, som...
Svar
0
· Visningar
713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama