- Svar: 31
- Visningar: 5 478
(Ridsport) Det preliminära resultatet från obduktionen av Hickstead visar att en sprucken aorta medförde hjärtsvikt som resulterade i att hästen dog.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om man inte tror på ett liv efter detta så är det ju inte sant alls, hästarna kommer inte alls till Trappalanda, galopperar på de evigt gröna ängarna, osv, utan de dör och finns inte mer. Vare sig i paradiset eller nån annanstans.
Det är lite intressant tycker jag att man ganska sällan säger om människor att "Nu vandrar han för evigt i paradiset" och liknande nuförtiden, eftersom det är få som är såpass religiösa, men idén om hästparadiset dit de kommer när de dör tycks tvärtom blomstra. Ganska ofta får jag intrycket att det dessutom används av folk som egentligen inte är religiösa och inte tror att de själva kommer leva för evigt i paradiset när de dör, men av någon anledning ändå tänker sig att just hästar skulle ha evigt liv.
Jag håller med om att den som är död inte lider längre, men det är ju för att man är död och har upphört att existera, och den som inte existerar kan heller inte lida. Jag tror inte att det är för att den som är död har förflyttats till paradiset och lever där för evigt. Så man kan ju tänka sig att döden är en befrielse från lidande, utan att det måste innebära evigt liv i paradiset.
De två hästar jag varit med och hållit när de avlivats (en med spruta och en med bult) har båda "galopperat" en stund efter att de ramlat. En gammal hästkarl i det ena stallet sa att det var de första sprången in i trappalanda man såg
Men såklart beror det på muskelsammandragningar, även människor kan få vissa ryckningar efter dödsögonblicket det är fullt naturligt.
En gammal hästkarl i det ena stallet sa att det var de första sprången in i trappalanda man såg
QUOTE]
Tårarna kom direkt när jag läste den meningen.
Fint tänkt, det ska jag komma ihåg när den stunden kommer för mina.
Jag måste bara fråga, man hör ofta detta om Trappalanda. Ni som använder uttrycket, tror ni på riktigt att det finns ett liv efter detta för hästar? Att de kommer till ett särskilt hästparadis?
Tror ni i så fall att det finns ett liv efter detta för människor också, eller gäller det bara hästar?
De två hästar jag varit med och hållit när de avlivats (en med spruta och en med bult) har båda "galopperat" en stund efter att de ramlat. En gammal hästkarl i det ena stallet sa att det var de första sprången in i trappalanda man såg
Men såklart beror det på muskelsammandragningar, även människor kan få vissa ryckningar efter dödsögonblicket det är fullt naturligt.
Jag måste bara fråga, man hör ofta detta om Trappalanda. Ni som använder uttrycket, tror ni på riktigt att det finns ett liv efter detta för hästar? Att de kommer till ett särskilt hästparadis?
Tror ni i så fall att det finns ett liv efter detta för människor också, eller gäller det bara hästar?
Ungefär som den här:
http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html
Regnbågsbron är oxå fin... finns det inte någon dikt/"saga" om den..
Nä just, jag blanda nog ihop med Hästens bön.