Brunt o svart hjälp!!!

Bison

Trådstartare
Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt.
Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt både häst o den är mörkbrun.... Finns bara tre exempeler i sverige tydligen, átt beställa en till i svart tar minst fyra månader, då är det nästan höst. Jag vill inte vänta så länge, det går inte!
All min utrustning är i svart o jag tänker inre byta ut den, har precis fått hem freejump läder o väntar på en cwd brösta = mycket pengar. Tycker jättemycket om mina svarta träns, så näää...

Men hjälp mig nu kommer över detta. Det är ju bara färgh på en sadel, hur svårt kan det vara?
Dagens i - landspbroblem helt klart....

Tittade även på en Amerigo som var två färgade i svart o brunt, den var rätt cool...

Lite pepp nu :)
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Vad är det för sadel? Är den mörkbrun är det inte säkert att någon annan direkt lägger märke till det. Du kan ju köpa en uppsättning billigare träns/brösta osv som är brun som du kan ha när du ka tävla/träna eller när du nu tycker det är viktigt att ha matchande utrustning.
Annars är det bara att beställa en i svart och vänta... Finns ju också en möjlighet att om du köper denna nu så kommer hästen växa ur den om något halvår/år och då kan du ju köpa en ny svart då.
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

jag tycker alltid det är viktigt, superfånigt jag vet...

Vänta orkar jag inte, det betyder vidrig kieffer sadel i fyra månader till no way!!!
Tror inte han växer ur den faktiskt, han har sett likadan ut i många år. Det är en crown impala ngt mer....
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Förstår hur du känner. :p

Men jag har faktisk bättrat mig lite, har ridit i en svart sadel medan min vackra mörkbruna var på resa till Frankrike och det gick faktisk bra haha. Även om all min andra utrustning är brun. Det jag störde mig mest på var väl dom bruna stiglädren mot en svart sadel. Fast det syns ju inte när man rider och jag tror nog inte att nån skulle tänka på det.

Jag tycker du ska köpa den mörkbruna, det är ju en väldigt snygg färg! Och svart+mörkbrun är inte såå hemskt, mkt värre med svart och tobacco/rödbrunt.

Har du precis beställt en svart brösta så går det säkert att avbeställa/lämna tillbaka och få en brun istället?
Du kan ju byta ut din andra utrustning efterhand om du fortfarande stör dig på det, behöver inte köpa allt nytt på en gång.
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

jag visste att jag kunde lita på att du skulle förstå :D

De sa att jag skulle olja den så blir den ännu mörkare. Jag får se hur jag känner efter ett tag. Det är en underbar sadel så jag får lära mig.
Eller så gör jag som du föreslog, byter ut sakerna eftersom :)
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Du kanske kan færga sadeln svart annars tycker jag att det ær lite tuft med olika færger på sadel och annan utrustning.
Kan ibland se lite øverdrivet och fjantigt ut om allt matchar perfekt har jag kommit på.
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

aha, det är dock inte den.
Vanlig Impala finnns i Sverige oxå, den som jag ska ha är en fälttävlanssadel med enkelkåpa, ligger på dryga 20k
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Jag är precis likadan! Jag kan tom få ont i magen för jag tycker de e såå jobbigt att blanda olika färger på lädret...
Knäppt I know...

Men hur mörkbrun är sadeln då? Jag har en i sadel "dark havanna" alltså väldigt mörkt brun och den ser svart ut om man inte står i solen eller tittar VÄLDIGT noga...
Till den är tränset och benskydd mm svart och jag tycker det ser bra ut :)

Hade ju varit värre om sadeln var ljusbrun eller rödbrun... Mörkbrunt och svart fungerar faktiskt :)
Sen kan du ju använda någon läderolja/balsam med lite svart pigment i så blir den jättemörk :)
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Jag hade personligen väntat och köpt en svart sadel istället :angel: Men det är jag det... Får också lite ont i magen-känningar när jag tänker mig in i din situation :D Vad löjlig man är. Men det handlar om så mycket pengar, då vill man ju ha det perfekt.
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

ÅÅH, är i samma sits som dig. Har en brun sadel och fullkomligt älskar den, psssar hästen bra!

Nu har jag hittat mina drömtyglar som endast tillverkas i SVART! vad gör man lixom!? :( Har ju brunt träns. kan inte ha svarta tyglar då. och svart träns + brun sadel går ju inte :(

Överväger att bara använda dem när jag rider barbacka men HAHA hur fånigt känns inte det? :D

Vekrigen i-landsproblem. jävla skit :mad:
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

den är mörkbrun, som mörk choklad enligt försäljaren. Jag har inte srtt den själv, får se den imorgon. Är den rödbrun eller ljusare brun kommer jag backa, annars har jag tänkt olja den.

Praefatio> Jag undrar om du hade stått ut i den sadeln han har nu, jag gör inte det. Jag verkligen hatar den, jag vill inte hå blåmärken på låren i ytterligare fyra månader.

Ni skulle ju peppa här, inte tvärtom :p
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Då e den nog som min ungefär så då kommer den nog se svart ut om inte allt för lång tid :)

Kör på den å må bra tycker jag :)
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

jag älskade verligen o rida i den, helt fantastiskt! Hoppas bara att detta ex är lika bra :)

Ska bli spännande, får slänga upp en bild om det blir köp imorgon :)
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Härligt! Det är verkligen helt underbart att hitta en sadel som både passar hästen och sig själv! :love:

Visst var det din häst som har en manke likt mount everest?

Du får vara snabb å lägga upp bild nu, blir inte ett dugg nyfiken...
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

haha! Ja det är min stora fux det :D

Sadelprovaren från affären skulle upp till mitt stall imorgon o ta med sadeln o hon skulle ta en titt oxå så jag inte är helt ute o cyklar, men känslan var bra o hästen var nöjd!
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Ideal är ett väldigt stort märke i England så de flesta av deras modeller brukar dyka upp med jämna mellanrum. (även de med enkelkåpa) Har du tur kan en svart också finnas på lager i England så kan du för det första komma mycket billigare undan (ca 15 000) samt att du får en svart direkt. Så ring runt till några av de största ÅF i England så hittar du säkert något ex.
 
Sv: Brunt o svart hjälp!!!

Jag var i likadan sits som du förra våren, har alltid allt i svart för det värsta jag vet (visste) var omatchat brunt läder och nu passade inte gamla sadeln längre. Fick prova flera stycken och det var EN jag kunde rida i och som låg bra på pålle. Jag älskade (och älskar fortfarande, var på koll i förrgår och den ligger fortf perfa :love:) själva sadeln men den var så FUL :eek: Den var plastigt ljusbrun, med fula skav och jag har alltid hatat brunt, bläbläblä! Jag vägrade verkligen köpa den till en början. Men den kostade beg 10 kkr, beställa en svart ny (finns typ inga till salu, än mindre svarta) skulle gå på runt/över 25 kkr. Inget man har råd med som student direkt...

Så jag blundade för färgen och köpte den avskyvärt fula sadeln. Dock behövde jag nya stigläder så de blev i hyfsat rätt färg tabacco, dvs inte svarta iaf. Sadeln är en fälttävlanssadel från Prestige i något plastig läder som är mer ljusgulbrunt vilket INTE matchade stiglädren tyckte jag i början. Gud vad jag hatade lädret. Dessutom var mina gråa schabrak helt fel :cry: Och hästen är kinkig som attan med sadelgjordar och hade såklart våren innan valt ut en svart svindyr tryckfördelargjord, iofs oxå Prestige men det var ju fel färg.

I början letade jag som en tok, tabaccogjord, tabaccoträns och jag ville inte använda alla gråa schabrak. Sadeln var bara ful som stryk.

Men nu har det gått över, tiden läker alla sår :D Så jag rider fortf med mitt svarta träns, svarta gjord och jag använder de gråa schbraken. Stiglädren ser inte alls ut att skära sig med sadeln längre och jag börjar tycka riktigt mycket om brunt! Hade jag var stenrik hade jag nog hellre köpt en uppsättning brunt till sadeln än sadeln i svart till och med. Och lädret är ju helt super, man kan plaska runt i vattenhindret eller rida i ösregn och bara torka av - som ny! Och lera och grus biter inte alls, kanonbra! Det finns mao lyckliga slut :bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 717
Dressyr Har ALLTID haft svart utrustning då jag haft svart häst men nu har jag en liten fuxkille o min kära vän har sått ett frö i min skalle om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
20 967
  • Låst
Utrustning Åååhh nu har jag världens beslutsångest..helt seriöst alltså-jag låg inatt och bara tänkte och tänkte (okey-även dagdrömde:p ) om mitt...
2
Svar
32
· Visningar
2 424
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp