Brunstproblem 2

Welsh

Trådstartare
Har ett sto på betäckning som aldrig vill sluta brusnta. Hon har brusntat sedan den 14 juni och ser inte ut att vilja sluta. Vi betäcker varannan dag och det börjar bli lite tradigt nu :smirk: Undrar när hon släpper sitt ägg :confused: Man vågar ju inte sluta betäcka heller för tänk om hon inte släppt ägget ännu. Nej kan jag svara på en gång. Veterinären kommer inte ut för att kolla henne förrän den 11 juli då han ligger sjuk just nu.

Sv: Brunstproblem 2

Man kan ju "spruta" stoet så att ägget lossnar, kommer inte ihåg vad medlet heter, men hör med din vetrinär.

Om det är så att hon har ett typ 7mm ägg nu som ej vill släppa så är det ju ändå "ingenting" att betäcka på... dom brukar över lag inte ge dräktighet :crazy:

Problemet är ju att veterninären inte tänker komma ut förrän den 11 juli. Hingsten är mkt intresserad av henne (gammal van hingst som kan det där) sto ägaren är bortrest utomlands.

Åh grattis.....Du med....

Ett av mina betäckningsston var likadan. De första 7 dagarn visade hon utåt sett ingen tydlig brunst, men lät sig betäckas - vilandes på ett bakben :smirk: - och sedan på dag 8 och framåt pinkade hon så mycket åt honom så det inte var något tvivel om saken. När det gått 12 dagar (det var en lördag) kom vi överens om att hade hon inte gått ur av sig självt på måndag morgon, dag 14, så skulle vi ta henne till vet och spruta loss ägget/äggen ? om dom nu fanns, men hon gick ur av sig självt på söndagen.
Vi hade inget vidare hopp om den dräktigheten och det fanns såklart ingen heller. Hon var infekterad av E. Coli samt hade streptococcer. Har nu gått på tetramycin sedan förra onsdagen, blev igångsprutad på torsdagen, sköljd med pencillin i fredags samt idag, kollad i morse och hade ett stort ägg på väg att släppa, kom hit, blev betäckt under eftermiddagen och stannar ett par dagar. Vi betäcker max 1 gång till, i övermorgon om hon inte går ur av sig självt. Då får hon åka till sin vet och sprutas ur för jag vill inte ha mer än 2 språng på henne när jag vet att hon är nybehandlad och helt ren.

S har säkert ett ägg som inte vill släppa eller ingen tillväxt alls. Kul det känns inte inte kunna rådgöra med någon :crazy: . Kan du inte få ut en vanlig distriktare som bara sprutar henne då? Någon måste väl vilja ta sig till ön!

Vi hade för många år sedan ett N.SV. sto som bara brunstade och brunstade. Så hon fick 17 språng då bet. hingsthållaren henne varannan dag.Detta var ett år det var ganska kallt så om det kunde vara orsaken det vet jag ej. Hon fick ett fint sto föl efter sig.

Kn inte göra så mkt förrän ägaren kommer hem, i dagsläget så lider inte stoet direkt :o
Förra året hade jag 2 ston som aldrig ville sluta brunsta. Ett av dem har idag et vackert stoföl vid sidan, hon var inte infekterad. Det andra stoet har tyvärr kastat.
Vår gamla Bella hade hyss för sig förra året. Hon gick i och ur brusnt med 5 dgr mellanrum. Både hon och hingsten hade mkt roligt. Lilla Hilton är resultatet :love:

Senast ändrad:

Med era erfarenheter lutar långa brunster mot stoföl - om dom blir dräktiga! Det vore ju trevligt då! Mina erferenheter är långa brunster= ingen dräktighet, tyvärr...

Hade tidigatre i år ett av mina ston som brunstade i 19 dagar, hon betäcktes varannan dag, och blev dräktig.

Welsh skrev:
Problemet är ju att veterninären inte tänker komma ut förrän den 11 juli. Hingsten är mkt intresserad av henne (gammal van hingst som kan det där) sto ägaren är bortrest utomlands.

ja, ja låt dom roa sig då.... du har ju tydligen bra erfarenhet av långa brunster sen förr :) :angel: :D

Liknande trådar

Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 504
Senast: chap13
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Hej Alla! Mitt sto seminerades med hip hop i Juni. Hon hade släppt 2 ägg så veterinären ville kolla henne några dagar tidigare så det...
Svar
15
· Visningar
4 571
Senast: grimman
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 433
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd