brunstigt sto

M

magda

tänkte bara dela med mig lite om hur det är att rida mitt sto när hon är brunstig. Inte kul. Kom därifrån nu och det gick inte så bra.
Hon stressar upp sig för minsta lilla och det går inte få henne lugn . Få henne iform går inte ens drömma om o minsta lilla ljud gör att hon hoppar högt. Känns inte lönt att rida när hon brunstar.Blir bara irriterad över henne.
Hur ofta är det normalt att de brunstar?
Släppte henne i en hage igemte ett par valackar för nån dag sen o nu har hon börjat!
Brukar ni rida under de dagarna som vanligt eller hur reagerar era ston?
Nån annan som har det likadant?

Jag brukar ta med henne på en liten skritt promenad på långa tyglar och försöka softa lite det vill säga om det går, annars om hon är väldigt brunstig då brukar jag låta henne vila, då det inte är lönt att rida henne då hon varken vill det ena eller det andra ! :crazy:

Jag rider som vanlig och kräver att hon skall fungera som vanligt.. Dock är hon lite mer tittig ute. Blir lite mer lättskrämd och hoppar till för saker som hon normalt inte reagerar för. Detta brukar jag inte bry mig om utan rider på som vanligt. Det som kan vara lite irriterande är att hon går och skvätter urin hela tiden som jag rider. Ett ständigt småpissande hela tiden.. Men hon gör det hon ska så jag får väl leva med detta skvättande...

Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt mitt sto, för när hon är brunstig och man ska ut och rida brukar den normala 40 minuters skritt rundan ta ca 1 timma och 30 min, hon bara ska stanna var 3 steg o skvätta det är ingen ide att ens försöka mana på henne och skulle man möta en annan häst på ridturen så skulle hon vara som fastklistrad i arslet på den o så stannar han o skvätter osv.... En riktig PISSMÄRR men hon är ju så söt!!!!

Mitt sto är ungefär precis som vanligt att RIDA. Däremot att hantera är hon en mardröm :crazy: . Ställer upp sig för varje vallack hon ser, är bökig och allt..

Det finns brunsthämmande medel som man kan ge dom. Kolla i eran affär där ni köper foder eller i närmaste ridsportsbutik där dom säljer foder :).

Min förra häst blev istadig när hon brunstade. Jättejobbigt, minns speciellt en ridtur när vi var på väg hem, hade 50 meter till stallet. DÅ stannade hon, växte fast i marken och VÄGRADE röra på sig! Det var ganska mörkt ute, kraftfodret väntade hemma, den andra hästen gick vidare. Inte brydde väl hon sig om det?! Efter 20 minuter fick vi henne att gå :crazy:

När jag senare skulle köpa ny häst så skulle det INTE vara ett sto utan en stadig valack :angel:

haha! Låter som min dam.. plus att hon blir bufflig och störig, gnäggar o skriker.. inte lönt att försöka kräva ett bra ridpass.. jag blir bara besviken, så jag lägger in lite skogsridning som kräver koncentration, då blir hon tyst o skvätter inte så mycket.. Att hålla sig långt från valacar är det bästa annars skvätter hon så mycket att hon inte kan röra sig.. Så Äckligt o pinsamt :o

Beror ju helt på hur de känner sig.

Mitt sto är oftast väldigt stel i bakkärran de två första dagarna...hon har ont och inte fasiken kräver jag av henne då att hon ska kånka runt på mig!

Är bara ute och går med henne om hon är sån. Oftast är hon dock så där lite stel bara och då brukar vi ta en lång skritt tur ut i skogen och man ser tydligt på henne sett att det hjälpt att hon fått röra på sig mycket i en sakta takt.

Hm, inser att jag har tur med mitt "lilla" sto. Man märker knappt att hon brunstar. Det är bara att rida på som vanligt.

Mvh//LG

Nej verkligen inte. Mitt sto är som vanligt vid ridning, lite gnäggig på stallgången bara om hon är inne ensam.
Men jag var mkt noga när jag köpte henne och valde bort flera ston som enligt uppgift från säljarna var "stoiga" vid brunst.

Kanske en dum fråga, men hur märker man att de brunstar? Har alltid haft valack tidigare och stoet jag har nu kan jag inte märka att hon är brunstig alls... Har funderat på att i framtiden ta föl på henne (Hon har haft föl förut, senast 03) men hur vet man när hon ska betäckas? Jag är ju tacksam att hon inte blir heltokig med jämna mellanrum, men det skulle vara roligt att veta hur man märker att en häst som min är brunstig?

Om du har valackar i hagen kan du kolla in dem. Det är så jag får göra med min. När stoet brunstar brukar "ledar valacken" stå bakom och sniffa in den goda doften samtidigt som han sträcker på halsen och visar tänderna :D

Efter att ha sett detta kan jag se om jag kollar riiiiiktigt noga att hon faktiskt brunstar, men utan denna "hjälp" skulle varje brunst gå förbi mig också.

Mvh//LG

stoet jag hade förut var hemsk när hon brunsta så hene gick jag bara på promenader med dom dagar det var som värst.
Longerade och tömkörde resten av tiden. Mot slutet av brunsten kunde man rida henne

hade oturen att min ena ponny hamnade i brunst precis den enda helgen på våren då jag bestämt mig för att tävla en simpel LC-dressyr, vad hände...?
...jo, ingeting! :devil: :mad:

jag fick knappa 50% "ponnyn något ovillig att röra sig framåt, driv mer nästa gång" stod det i omdömet.
Hallå? såg inte domarn att hästen vart kissnödig ungefär vid varannan bokstav... :D :o

Märks inte nämnvärt när mitt sto brunstar. Lite "brummig" blir hon dock mot EN kille plus att hon lyssnar lite dåligt på skänklarna. Fast det känns inte som att jag ska klaga. :D

Ett sto brukar brunsta en gång i månaden under "varma årstiden", vissa även mitt i smällkalla vintern.

Någon undrade hur man ser att ett sto brunstar:

Urinen brukar ha en skarpare lukt, slidan är lite "slapp" och öppnar man så ser man att färgen är ändrad från ljus rosa till lite blodsprängd och mer mot det röda hållet. Även sekret kan samlas i öppningen och torka. Stoet kan bete sig på olika sätt (pigg som attan eller slö och inte vilja gå från hagen med alla vackra valacker och övriga ston, rider man förbi grannens hage med ston och valacker så kan stoet "dra benen" efter sig eller stissa upp sig etc etc).

Som någon skrev så finns det munkpeppar som kan ha en lugnande effekt, finns att köpa hos företag som inriktat sig på "hästörter".

Själv brukar jag rida fast mitt sto brunstar men jag rider ut i skogen och tränar kondition, klättring så kommer tankarna på annat håll. Försöker hålla mig från andra hästar under ridningen, kräver inte total uppmärksamhet när brunsten är som "värst" utan "promenadrider" mest under den veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 489
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 907
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV